Wie mag kleine kosten aangaan?

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

Wie mag kleine kosten aangaan?

#1 , 23 mar 2010 10:48

Ik zit sinds een paar maand in de raad van beheer van ons gebouw. Er is nu enige interesse van de raad in een abonnement op een dienst die in het voordeel zou zijn van de gemeenschap, maar waar sommige bewoners misschien niet persoonlijk nut van zouden inzien. De kostprijs is beperkt, een 2 Eur per appartement per jaar.

De algemene vergadering is echter net achter de rug. Kan dit aangepakt worden zonder een jaar te wachten op de volgende vergadering?
- kan de raad van beheer hiertoe beslissen?
- moet dit via de syndicus? Op initiatief van de raad?
- kan dit via een soort "poll" van de bewoners, bijv. vragen van te protesteren indien niet akkoord?
- kan de raad van beheer dit betalen en terugkrijgen van de VME in de vorm van "terugbetaling van onkosten"?
- of moet werkelijk een jaar gewacht worden op de volgende AV?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 mar 2010 19:30

Is er een budget voor de werking van de RVB afgesproken? Is de dienst van nut voor de mede-eigenaars of enkel voor de rvb om die mede-eigenaars beter te kunnen vertegenwoordigen?

Aangezien het hier niet gaat om een kleine eenmalige kost doch om een maandelijks weerkerende post per wooneenheid en niet per lid RVB vrees ik dat dit dient gezien te worden als een algemene kost.

De combinatie van beide (weerkerende en algemene kost) lijkt het me onontbeerlijk te maken dat hierover wordt gestemd.

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2010 20:54

Is er een budget voor de werking van de RVB afgesproken? Is de dienst van nut voor de mede-eigenaars of enkel voor de rvb om die mede-eigenaars beter te kunnen vertegenwoordigen?
Er is bij mijn weten geen specifiek budget voorzien. Het resultaat is wel dat de andere mede-eigenaars beter vertegenwoordigd kunnen worden en dat de efficientere werking waarschijnlijk netto in een besparing zal resulteren.
De kost is ook beperkt, het is 2 Eur per jaar, niet per maand. Maar het is en blijft een niet-gebudgetteerde kost.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 mar 2010 21:03

Zelfs per jaar blijft het een weerkerende post ongeacht hoe klein het bedrag is. Over hoeveel appartementen gaat het? Krijgen de leden van de RVB een maandelijkse onkostenvergoeding?

Het lijkt me adviseerbaar in een dergelijk geval op de volgende jaarlijkse vergadering misschien voor te stellen een klein jaarlijks budget voor de RVB te voorzien in de begroting. (eg. € 500 per 50 appartementen) Dan heeft deze een zekere bewegingsvrijheid voor bijvoorbeeld de aanschaf van een publicatie, een onafhankelijk juridisch advies, ...

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2010 08:59

Bedankt voor de tip, ik zal er zeker rekening mee houden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”