plaatsen traplift- medeakkoord andere eigenaars

bartdl
Topic Starter
Berichten: 4

plaatsen traplift- medeakkoord andere eigenaars

#1 , 22 mar 2010 13:03

Mijn ouders betrekken een appartement op de eerste verdieping waarvan zij de eigenaars zijn. Het is gelegen in een woonhuis met drie verschillende eigenaars per verdieping.
Aangezien één ouder (70 jaar) lijdt aan Parkinson en sedert kort immobiel is werd besloten een traplift te laten installeren zodat betrokkenen kunnen blijven wonen in hun appartement. Een mondelinge overeenkomst met de bovenburen was een feit. Een contract werd getekend met een firma om de trap te installeren en een voorschot werd betaald. Nu zien de bovenburen af van hun akkoord en laten per aangetekend schrijven weten dat ze niet akkoord gaan met de traplift.
Hebt u ervaring met dergelijke zaken of kan u me doorverwijzen naar personen of instanties die hier wel meer info kunnen verschaffen. Is er rechtspraak over zulke gevallen?
mvg
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 22 mar 2010 13:09

En hoe heeft u dit gevraagd aan de overige mede-eigenaars?

bartdl
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 22 mar 2010 13:22

mondeling. De andere eigenaar is akkoord enkel de bovenbuur komt terug op mondeling akkoord. in basisakte staat niks specifieks vermeld hierover.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 22 mar 2010 13:29

Het lijkt me aangeraden indien er in het pand geen syndicus is hier zelf met de andere mede-eigenaars een vergadering over samen te roepen. het gaat hier om een aanpassing aan de gemeenschappelijke delen, dus zal er altijd al een byzondere meerderheid overeenkomstig art 577-7 §1 BW nodig zijn.
Art. 577-7. <Ingevoegd> § 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft;
b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;
c) over de oprichting en de samenstelling van een raad van beheer die tot taak heeft de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer;
2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :
a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de medeëigendom;
b) over de wijziging van de bestemming van het onroerend goed of van een deel daarvan;
c) over de heropbouw van het onroerend goed of de herstelling van het beschadigd gedeelte in geval van gedeeltelijke vernietiging;
d) over iedere verkrijging van nieuwe onroerende goederen bestemd om gemeenschappelijk te worden;
e) over alle daden van beschikking van gemeenschappelijke onroerende goederen.
Heel de problematiek met trapliften is hier onlangs nog eens ter sprake gekomen. Ik heb me toen oa. gaan informeren bij het gewest. Een eenvoudige zoekopdracht zou deze post terug naar boven moeten halen..

bartdl
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 22 mar 2010 13:45

ik heb inderdaad de vorige post hierover teruggevonden, waarvoor dank.
in ons geval met drie eigenaars kan dus nooit 3/4 of 4/5 meerderheid verkregen worden, hoogstens 2/3
kan dit niet worden voorgelegd aan een vrederechter of kunnen mijn ouders maar beter hun eigendom verkopen?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 22 mar 2010 13:48

@Vandebos, nu nog een vergadering bijeen roepen is de omgekeerde wereld, er is al een overeenkomst gesloten met een firma tot plaatsing van een traplift.

@bartdl, u had beter een aangetekende brief verstuurd aan de overige eigenaars...met vraag naar hun akkoord, akkoord bij stilzwijgen etc.... Nu zal het u woord tegen dat van de andere eigenaar(s).

bartdl
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 22 mar 2010 13:53

Lex, ik weet dit ook wel, maar niet iedereen gaat ervan uit dat een mondelinge overeenkomst wordt verbroken. Soms bestaat nog een vermoeden van goede trouw;
mijn vraag is dus: Aangezien er voor mijn ouders geen andere mogelijkheid bestaat, tenzij mijn vader niet meer buiten komt, dan die trap te installeren en daarna de rechtszaak af te wachten die waarschijnlijk wordt ingespannen en te rekenen op de menselijkheid van de rechter. De bovenburen die weigeren doen dit omdat ze vrezen dat een traplift de prijs van hun appartement omlaag haalt. Dit staat al enige maanden te koop.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 22 mar 2010 14:18

Feit is dat het hier gaat om een mede-eigendom en dat de werken invloed hebben op de gemeenschappelijke delen.

Er had dus nooit besteld mogen worden voor er een akkoord was met de andere mede-eigenaars of een vonnis van de vrederechter die de plaatsing van de lift toelaat.

Ik zou zo spoedig mogelijk de drie eigenaars aangetekend verzoeken even samen te komen op dag X om te beslissen over punt A. Indien de benodigde meerderheid niet wordt gehaald omdat 1 mede-eigenaar tegenspartelt kan er effectief naar de vrederechter gestapt worden wegens minderheidsmisbruik.

Ik geef grif toe dat dit het wat complex maakt maar gedwongen mede-eigendom is nu eenmaal een complexe materie, zeker in gebouwen waar geen syndicus is aangesteld die dergelijke situaties verondersteld wordt op te vangen.

Wonen in een dergelijk pand heeft nu eenmaal beperkingen op het gebied van eigendomsrechten.

Jac
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2010 10:41

Ik weet niet of het geschikt is voor iemand met Parkinson, misschien is het een lapmiddel, maar kijk eens naar dit alternatief voor een traplift: http://www.cleverandeasy.com/Simply-Ori ... teady.html

Misschien is dit gemakkelijker te verkopen want minder ingrijpend in het gebouw.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 23 mar 2010 11:26

“Het is gelegen in een woonhuis met drie verschillende eigenaars per verdieping“ houdt in dat het onder toepassing valt van de wetgeving inzake mede-eigendom (=art.577-2 e.v. Burgerlijk Wetboek).

De trap maakt ongetwijfeld deel uit van de ‘gemeenschappelijke gedeelten’ zodat hiervoor geldt : “Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”