Eerste vergadering

beneensdirk
Topic Starter
Berichten: 3

Eerste vergadering

#1 , 13 mar 2010 19:52

Deze maand is de 1ste vergadering van de VME. De bouwpromotor-bouwheer is waarnemend syndicus.
Twee van de vier appartementen zijn verkocht, waarvan één mijn eigendom. Twee zijn nog eigendom van de promotor. Waarvan één verhuurd.
Waar moet ik op letten en hoe moet ik mij voorbereiden?

De gemeenschappelijke delen zijn nog niet opgeleverd en afgewerkt, mijn appartement ook niet, heb dit semi-casco gekocht. Wordt pas defenitief opgeleverd als mijn binnendeuren staan en water gekeurd is.

De syndicus vraagt al 3 maanden 25Euro/maand voor kosten, mag dit al?

Achter de garage's ligt nog een grond in gemeenschappelijke delen maar met gebruiksrecht voor de promotor. Wat houd dit in? Hij wil deze verkopen, kan dit?
Deze grond hoort toe tot het appartement dat hij verhuurt, volgens hem.


In Mijn eigendom heb ik last van insijpelend vocht in de buitenmuur, dit sleept al 5 maanden aan, wat kan ik hier aan doen, met telkens de belofte dat het opgelost wordt.

Er zijn nog veel onafgewerkte delen aan de gemeenschappelijke delen, kan hij ons voor deze kosten laten opdraaien? Hij had ons belooft dat alles nog op zijn kosten afgewerkt zou worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 mar 2010 19:27

‘heb dit semi-casco’ gekocht zou bvb. betekenen : “De loft wordt semi-casco opgeleverd, dwz dat ze technisch klaar zijn. Alle electriciteit, leidingen, verwarming is reeds geplaatst. De indeling van keuken, badkamer en toilet is bepaald omdat de nodige aansluitingen al aanwezig zijn. Toch is er nog een enorme vrijheid om deze gelijkvloerse loft (ca208m²)+ historische kelder (ca94m²) naar hartelust af te werken en in te richten”

Opdat de Wet Breyne (=Woningbouwwet 9 juli 1971) van toepassing zou zijn, dient de aannemer de verplichting op zich te nemen het onroerend goed te voltooien. Dit betekent dat deze wet NIET van toepassing is, wanneer er enkel de verplichting bestaat de ruwbouw af te leveren,cf. A. VERBEKE De Wet Breyne sans gêne,Larcier.

‘Semi-casco’ is dus een truc om de Wet Breyne te omzeilen.

“Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft...”(Burgerlijk Wetboek).

‘een grond in gemeenschappelijke delen maar met gebruiksrecht voor de promotor’ vereist zorgvuldig onderzoek van de desbetreffende tekst in uw overeenkomst. De titularis van het gebruiksrecht kan in die hoedanigheid niet verkopen wat de mede-eigenaars zou toebehoren.

‘De syndicus vraagt al 3 maanden 25Euro/maand voor kosten’ mag enkel als dit overeengekomen is.

‘last van insijpelend vocht in de buitenmuur, dit sleept al 5 maanden aan’ vereist dat u uw verkoper aangetekend aanmaant hieraan te verhelpen binnen de redelijke termijn die u daarin bepaalt. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg dan rest enkel een rechtsgeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

beneensdirk
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 apr 2010 10:34

‘een grond in gemeenschappelijke delen maar met gebruiksrecht voor de promotor’ vereist zorgvuldig onderzoek van de desbetreffende tekst in uw overeenkomst. De titularis van het gebruiksrecht kan in die hoedanigheid niet verkopen wat de mede-eigenaars zou toebehoren.

Er staat hier nergens iets van vermeld in de akte????

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”