GEMEENSCHAPPELIJKE HERSTELLINGSWERKEN

maggy0123
Topic Starter
Berichten: 16

GEMEENSCHAPPELIJKE HERSTELLINGSWERKEN

#1 , 10 mar 2010 13:22

In juli 2008 kocht ik een appartement via een openbare verkoop (overlijden vorige eigenaar) in een blok met 14 woningen. (bouwjaar ong. 1964)
Maandelijks wordt er een bep. bedrag gestort voor de gezamelijke onkosten zoals dat gebruikelijk is
1. Heb ik recht op mijn deel (1/14) van het totaal bedrag van die rekening of wordt er rekening gehouden met de aankoopdatum van het appt. ?
2. er zijn vorig jaar herstellingswerken uitgevoerd aan de waterleidingen
en er wordt mij nu een rekening voorgelegd
Als er voldoende in kas is, moet ik dit dan betalen of kan ik vragen dit van de gezamelijke rekening van de VME te betalen ?
Het is al nl een jaar geleden dat ik nog een overzicht van het beschikbaar tegoed heb ontvangen (syndicus is blijkbaar druk bezet man ...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 mar 2010 13:53

De syndicus zal normaliter voor het gebouw minimaal 2 rekeningen hebben dienen te openen: een zichtrekening met daarop het werkkapitaal waarvan hij de dagelijkse rekening voor gewoon onderhoud en beheer van het gebouw kan betalen en een spaarrekening waarop de reserve van het gebouw wordt geplaatst.

Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering zal de syndicus zijn begroting voor het volgende jaar voorstellen, de geplande renovatiewerken en de wijze waarop deze betaald zullen worden. Dit kan bijvoorbeeld door eens te putten uit de uit de reserve of door een extra opvraging voor of nadat de werken in kwestie zijn uitgevoerd. Het is echter de AV die hierover beslist en niet de individuele mede-eigenaar.

U kan dus niet verzoeken aan de syndicus om de opvraging die hij u heeft toegezonden te betalen uit uw aandeel in de reserve of het saldo van de zichtrekening.
Indien u moeilijkheden heeft met de betaling van de volledige som in één keer kan u steeds met de syndicus contact opnemen om te kijken of het niet mogelijk is de gevraagde som gespreid te betalen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 mar 2010 10:58

“Art.577-11.§ 1. In geval van eigendomsoverdracht van een kavel, is de optredende notaris gehouden, bij ter post aangetekende brief, aan de syndicus van de vereniging van medeëigenaars een staat te vragen van :1° de kosten van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering voor de datum van de overdracht heeft besloten, maar waarvan de betaling pas nadien opeisbaar wordt...De notaris stelt de partijen daarvan in kennis...Onverminderd andersluidende overeenkomst tussen partijen betreffende de bijdrage in de schuld, draagt de nieuwe eigenaar het bedrag van die schulden en van de gewone lasten vanaf de datum van de overdracht. § 2. In geval van eigendomsoverdracht van een kavel :1° is de uittredende medeëigenaar schuldeiser van de vereniging van medeëigenaars voor het gedeelte van zijn aandeel in het werkkapitaal dat overeenstemt met de periode tijdens welke hij niet effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke gedeelten; de afrekening wordt door de syndicus opgesteld;2° blijft zijn aandeel in het reservekapitaal eigendom van de vereniging...”(Burgerlijk Wetboek).

Het behoud in de vereniging van zijn aandeel in het reservekapitaal is een toebehoren van de koopovereenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”