overname muur

christophe12
Topic Starter
Berichten: 3

overname muur

#1 , 08 mar 2010 19:43

Dag iedereen.

Wij hebben een braakliggend stuk bouwgrond. Naast deze grond heeft men pas een huis gebouwd waarbij de eigenaar van dat huis naast zijn muur een andere muur op mijn stuk bouwgrond heeft gezet als scheidingsmuur. Omdat wij vrezen dat er toch door 2 muurtjes nog veel geluidsoverlast kan zijn zetten wij naast de muur die op onze grond is geplaatst nog een muur hiertegen(1cm ervandaan). Wij gebruiken dus de scheidingsmuur niet en zetten er een muur naast. Dienen wij nu nog steeds de muur over te nemen en hiervoor te betalen?

Alvast bedankt voor reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 09 mar 2010 17:36

Ja.
Tenzij U hem de strook grond zou geven waar die muur op staat (onwaarschijnlijk natuurlijk: aktekosten enz.).

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 09 mar 2010 19:32

Vermits de tweede rij stenen op jouw eigendom staat, zal je verplicht worden tegen deze muur aan te bouwen en dus de muur over te nemen. Het laten van een spleet om de muur niet gemeen te moeten maken, zal je niet worden toegestaan.

Je kan wel het nodige doen om geluidsoverlast te vermijden, tijdens het bouwen. Dat moet de architect maar uitrekenen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 mar 2010 11:09

“Art.661.Iedere eigenaar van een erf dat paalt aan een muur, heeft ook het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken, mits hij aan de eigenaar van de muur de helft vergoedt van zijn waarde ofwel de helft van de waarde van het gedeelte dat hij gemeen wil maken, en de helft van de waarde van de grond waarop de muur gebouwd is.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een smalle strook laten tussen muur en grens om gemeenmaking te verhinderen is rechtsmisbruik‘(Cass. 16 november 1961,Pas. 1962,I,332,R.W. 1962-63,1157).

‘De enkele omstandigheid dat de nabuur uit het bestaan van de scheidsmuur voordeel haalt maakt deze bezitsaanmatiging niet uit‘(Cass. 4 maart 2005).

‘Het recht van de eigenaar van een scheidingsmuur om zijn gebuur te dwingen de mandeligheid te verwerven vergt dat de nabuur zich schuldig maakt aan een bezitsaanmatiging of een feitelijkheid die geldt als bezitsaanmatiging en waartegen de eigenaar zich kan verzetten.Deze inbezitneming moet van die aard zijn dat,indien de inbezitnemer hieraan geen einde maakt,hieruit ondubbelzinnig kan worden afgeleid dat hij de mandeligheid van de muur wil verkrijgen‘(Cass. 2 juni 1977,Pas. 1977,I,1012,Arr.Cass. 1977,1020,R.W. 1977-78,1611-1618,noot VEREYCKEN,L.,Rec.Gén.Enr.Not. 1977,nr.22.264,Res et Jura Immobilia 1978,nr.5681).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

christophe12
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 10 mar 2010 14:00

Is er dus duidelijk niet echt een weg naast... Wat ik me wel afvroeg dan , moest er eerst geen toelating gevraagd worden alvorens een muur op onze grond te bouwen? Dan had bijvoorbeeld het probleem al opgelost kunnen zijn door af te spreken van wat meer isolatie aan te brengen.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 10 mar 2010 14:10

Neen, die toestemming om een stukje op jouw grond te bouwen moet niet gevraagd worden, en vloeit voort uit stedenbouwkundige vereisten. De technische term is 'te paard bouwen'.

Zou jij dan de kosten voor de extra isolatie betalen?

christophe12
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 11 mar 2010 11:57

ik zou eerder voorgesteld hebben om de muur over te nemen en de kosten van de isolatie door 2 te delen, men heeft er overigens allebei voordeel van.

Efjoma
Berichten: 232

#8 , 21 mar 2010 10:30

Neen, je moet de muur niet overnemen als je er geen gebruik van maakt.
Indien de stedebouwkundige voorschriften het niet verbieden moet de buur geen toelating vragen om de scheidingsmuur "te paard" te zetten. Dit betekend de muur half op uw perceel en half op zijn perceel plaatsen. Indien er geen inbezitname is moet je de helft van de muur niet overnemen. Indien de muur niet "te paard" staat, zoals ik begrijp, en je gebruikt de muur niet, vraag ik me zelfs af of de buur de strook grond waarop de muur staat niet moet aankopen.

Efjoma
Berichten: 232

#9 , 21 mar 2010 10:37

christophe12, volgens mijn interpreteer je het antwoord van dhr. Demoor verkeerd. Het gaat over het recht een muur gemeen te maken, ook als deze iets van de perceelsgrens staat. De plicht van overname vloeit voort uit de inbezitname.

Efjoma
Berichten: 232

#10 , 21 mar 2010 10:43

Dhr. Demoor, kunt U het cassatievonnis van 04 maart 2005 wat verduidelijken. Met dank.

Efjoma
Berichten: 232

#11 , 23 mar 2010 21:01

Mijn antwoord is tegengesteld aan dat van wolf2 en bartvdv. Is mijn mening verkeerd? Mijn mening is dus dat "te paard" bouwen een recht is, maar dat men niet verplicht is de muur over te nemen indien men er geen gebruik van maakt.

Efjoma
Berichten: 232

#12 , 26 mar 2010 14:19

Art. 661: als er muur staat, ook al staat die niet 100% op de scheiding kan de buur u niet verbieden mits betaling gebruik te maken van de muur. Anderszijds vergt de verplichting tot betalen dat er ook gebruik van gemaakt wordt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”