Nutsvoorzieningen nieuwbouwappartementen

ineke85
Topic Starter
Berichten: 1

Nutsvoorzieningen nieuwbouwappartementen

#1 , 04 mar 2010 14:33

Beste,

Wij hebben onlangs een nieuwbouwappartement aangekocht. In het lastenboek staat:

"De voorlopige aansluitingen (in de bouwfase) op water en elektriciteit vallen ten laste van de bouwpromotor. De definitieve aansluitingskosten op water (tot en met de waterteller), elektriciteit (tot en met de tellerkast), distributie, telefoon en rioleringsstelsel vallen ten laste van de koper evenals de waarborgen en diverse vergoedingen die voortvloeien uit de
aansluiting."

Deze kosten van aansluiting, keuring, tellers,... werd ons aangerekend volgens ons aandeel in de gemeenschappelijke delen. Nu wordt er echter betwist dat deze kosten niet volgens de aandelen dient berkend te worden, maar per appartement. Ieder appartement heeft immers één aansluiting, één teller,... Anderzijds zijn er ook mede-eigenaars die beweren dat de tellers per appartement moeten berekend worden en de andere kosten per aandeel in de gemeenschappelijke delen.

Ik heb de basisakte reeds doorgenomen, maar hier staat niets specifiek over de kosten van aansluitingen enz. Wat er wel instaat is natuurlijk dat de lasten worden verdeeld volgens het aantal aandelen in de gemene delen. Ik dacht dat deze lasten, enkel slaat op het onderhoud, bewaring, heropbouw van het gebouw en niet over deze kosten van de nutsvoorzieningen.

Kan er iemand mij vertellen hoe deze verdeling van de kosten juist moet gebeuren of waar ik meer informatie kan vinden over deze verdelingen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 mar 2010 10:27

De relatie verkoper-koper van het nieuwbouwappartement valt buiten de LASTENregeling tussen mede-eigenaars uit art.577-4,§1 Burgerlijk Wetboek(=B.W.).

De Vereniging van mede-eigenaars heeft rechtspersoonlijkheid maar “Art.577-5...§3....kan geen ander vermogen hebben dan de ROERENDE goederen nodig voor de verwezenlijking van haar doel...“(B.W.). Zij is m.a.w. geen koper van de gemeenschappelijke gedeelten.

De relatie verkoper-koper wordt in dit geval enkel bepaald door de koopovereenkomst,inclusief lastenboek. Geschillen hierover zijn zo nodig door de rechter te beslechten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”