Locatie boekhouding VME

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Locatie boekhouding VME

#1 , 04 mar 2010 11:38

Als een VME een externe syndicus heeft (vb zakenkantoor), waar kan je dan de boekhouding v/d VME gaan bekijken? dit om de jaarafrekening te controleren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 mar 2010 12:39

Ofwel bij de syndicus zelf op afspraak. (die je best aangetekend maakt als de syndicus reeds eerder problemen hieromtrent heeft gemaakt)

Ofwel samen met de syndicus op afspraak bij het extern boekhoudkantoor die de boekhouding beheert. ( als de vme beslist zou hebben de boekhouding voortaan door een extern kantoor te laten verrichten hetgeen een zeldzaam feit is daar één van de kerntaken van de syndicus het bijhouden van die boekhouding is)

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#3 , 04 mar 2010 12:55

Is het een probleem als de boekhouding bij een ME ligt? lijkt mij persoonlijk nogal raar!

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 mar 2010 09:41

Is de boekhouding het gehele jaar met die ME of enkel ter nazicht?

Als die met goedkeuring van de AV de taak heeft gekregen de boekhouding na te kijken is dit perfect mogelijk.

Anders lijkt dit me een punt dat op de volgende vergadering eens besproken dient te worden, als is het maar om diegene die de boekhouding bijhoudt te vrijwaren tegen fouten.

In essentie blijft de syndicus aansprakelijk maar met dergelijke punten dien je altijd enorm op te passen.

In de nieuwe wetgeving op mede-eigendom ( die nog niet goedgekeurd is) is het voorzien dat de AV één mede-eigenaar buiten de beheerraad aanduidt om jaarlijks de boekhouding na te kijken.

In vele mede-eigendommen treft men een gepensioneerde boekhouder aan die graag dergelijke dingen nakijkt om toch maar zeker te zijn dat zijn aandeel in de kosten klopt... Als deze degelijk werk levert is dat altijd een pluspunt voor VME.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”