beheerraad

pepperoni
Topic Starter
Berichten: 58

beheerraad

#1 , 03 mar 2010 19:32

Hallo,

kan iemand die geen eigenaar is van een appartement toch lid zijn van de beheerraad in een appartementsgebouw ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 mar 2010 09:31

Op dit ogenblik is daar discussie over. Timmermans vindt bijvoorbeeld van wel, anderen weer niet, op dit ogenblik ben ik voorzitter in een gebouw waar ik geen enkele bezitting heb noch er ooit één gehad heb.

Er is echter een nieuwe wetgeving in de maak die dit jaar nog goedgekeurd zal worden dewelke het onmogelijk maakt om als niet eigenaar lid te zijn van de RVB. ( Wat dan dan ook wil zeggen dat ik in april dit jaar zowiezo mijn ontslag zal aanbieden)

Het antwoord op uw vraag in het kort is dus dat er momenteel onduidelijkheid over bestaat maar dat naar de zeer nabije toekomst dit onmogelijk wordt.

Hopelijk helpt dit u verder?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 mar 2010 13:06

Op dit ogenblik is daar discussie over. Timmermans vindt bijvoorbeeld van wel, anderen weer niet, op dit ogenblik ben ik voorzitter in een gebouw waar ik geen enkele bezitting heb noch er ooit één gehad heb.

Er is echter een nieuwe wetgeving in de maak die dit jaar nog goedgekeurd zal worden dewelke het onmogelijk maakt om als niet eigenaar lid te zijn van de RVB. ( Wat dan dan ook wil zeggen dat ik in april dit jaar zowiezo mijn ontslag zal aanbieden)

Het antwoord op uw vraag in het kort is dus dat er momenteel onduidelijkheid over bestaat maar dat naar de zeer nabije toekomst dit onmogelijk wordt.

Hopelijk helpt dit u verder?
Ik maak deel uit van een beheerraad waarin een medebeheerder zetelt die geen eigenaar is. Hij in de beheerraad terecht is gekomen omdat een appartement in het gebouw eigendom is van zijn echtgenote en haar zus (ingevolge erfenis van hun ouders). In de wet vind ik hierover niets terug. Op de website van de BIV staat evenwel vermeld dat de beheerders gezocht moeten worden onder de eigenaars.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 mar 2010 11:56

“Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...c) over de oprichting en de samenstelling van een raad van beheer die tot taak heeft de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van verdere wettelijke beperkingen kan die raad ook samengesteld zijn uit niet-mede-eigenaars.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”