Prijzen syndicus

Bastoslicht
Topic Starter
Berichten: 4

Prijzen syndicus

#1 , 01 mar 2010 13:56

Beste allen,

Ik ben medeëigenaar in een appartementsgebouw met 9 appartementen.
Onze huidige syndicus gaat ermee stoppen en als lid van de Raad van Bestuur ben ik samen met de 2 andere leden aan het zoeken naar een nieuwe syndicus.

Nu is mijn vraag : welke zijn de normale prijzen voor syndicussen ?

Onze huidige rekent 90 Euro per maand.
Kandidaat 1 stelt 85 Euro per maand voor.
Kandidaat 2 stelt 160 Euro per maand voor.

Toch een serieus verschil in prijs tussen beide kandidaten !

Ter info : ons appartementsgebouw ligt in Herent (bij Leuven) en bestaat uit 9 appartementen, elk met kelder en garage.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 01 mar 2010 14:14

Ga eens spreken met mede-eigenaars van andere gebouwen die de beide syndici beheren. Een prijs van € 14 per woonkavel, € 1 per kelder en € 2 per garage lijkt me normaal in het Leuvense.

Sjonny
Berichten: 33

#3 , 12 mar 2010 13:16

Goeden dag,
Heb je ook een richtprijs voor de regio Torhout/Roeselare/Diksmuide.
Alvast bedankt,
Mvg,
Sjonny

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 12 mar 2010 13:30

Het spijt me maar die prijzen ken ik niet. Het Leuvense is toevallig de regio waar ik woon en we hebben de laatste paar jaar in een aantal gebouwen van syndicus dienen te veranderen. (hetgeen de reden is dat ik durf spreken van een gemiddelde prijs)

Het enige wat ik u, zeker voor de kuststreek, kan aanraden is gedegen te werk gaan:

- de goedkoopste syndicus is zeer zelden de beste syndicus,

- luister eens rond bij gebouwen in de buurt of deze tevreden zijn van hun syndicus en spreek eventueel één van hen aan om zich ook kandidaat te stellen,

- vergelijk al de offertes wat betreft wat je krijgt voor de maandelijkse bijdrage (een syndicus die €10 per flat vraagt doch zich voor alles extra laat betalen zal je uiteindelijk duurder kosten dan een syndicus met een tarief van € 20 die vergaderingen, oproepen, offerteaanvragen, enz inclusief in zijn beheersprijs plaatst),

- vraag de kandidaten naar gebouwen die ze beheren en gebouwen die ze niet meer beheren (2 van elk) en informeer eens bij de bewoners van die gebouwen,

- verzoek hen sowieso om een voorbeeldcontract en de termijn van hun mandaat,

- vraag de detailprijs per flat, kelder, garage, terras, ev. tuin, reken dit om naar een totaal voor het gebouw en deel dit door het aantal 1.000sten. Dan heb je een objectieve prijs aan de hand van dewelke iedereen zijn maandelijkse beheerskost kan uittellen.

Hopelijk helpt dit je reeds verder?

Sjonny
Berichten: 33

#5 , 12 mar 2010 14:26

Bedankt,

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”