Partner mede-eigenaar maken

Lindaatje
Topic Starter
Berichten: 2

Partner mede-eigenaar maken

#1 , 27 feb 2010 18:22

Ik ben 9 jaar geleden gescheiden en bezit een huis. Nu heb ik ondertussen een nieuwe partner en wil die mee eigenaar maken van het huis. Het huis is nu volledig van mij alleen. Kan er mij iemand zeggen wat ik daar juist moet voor doen en welke kosten dit met zich meebrengt?
Alvast bedankt, Linda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 27 feb 2010 19:04

Wil u die partner een deel laten betalen? of hem gratis mede-eigenaar maken?

Woont u wettelijk of feitelijk samen?

Zijn er kinderen bij één van u twee? (en heeft u daar bepaalde wensen tegenover?)

Mocht één van u twee sterven: wat wil u dat er dan gebeurt?

Mocht uw relatie eindigen: wat wil u dat er dan gebeurt?
Plus est en vous

Lindaatje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 feb 2010 23:36

Mijn partner zou natuurlijk zijn deel betalen. De langstlevende zou het vruchtgebruik krijgen. Momenteel wonen we nog feitelijk samen. Er zijn langs beide kanten kinderen die het huis al uit zijn en zelf een gezin hebben. Tja, en mocht de relatie gedaan zijn, dat risico zullen we moeten nemen net zoals zovelen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 02 mar 2010 12:13

Ik ga ervan uit dat u ongehuwd blijft en de mede-eigendom niet schenkt.

U kan een door u te bepalen deel (1/2,1/3,1/4,enz.) van uw huis verkopen aan uw partner. Hiertoe is een authentieke verkoopakte vereist. Naast het ereloon van de notaris geldt “Art.44.Het recht bedraagt 10 ten honderd voor de verkoop...“(Wetboek Registratierechten; Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/ ).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”