Is dit inbraak?

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

Is dit inbraak?

#1 , 27 feb 2010 00:52

Ik ben syndicus van een garagecomplex (nu, dat is veel gezegd) van 20 garages hier in de buurt, ben ook eigenaar van 2. Op het gemeenschappelijk stuk grond waar de verschillende garages op uitkomen staan er regelmatig wildparkeerders. Het stuk grond is van de openbare weg afgescheiden door een electronische poort; de wildparkeerders moeten dus door één van de mede-eigenaars zijn binnengelaten o.i.d.

Geen van de mede-eigenaars heeft echter totnogtoe toegegeven dat de auto's van bekenden zijn. Het kunnen ook derden of zo zijn; ik heb wel de nummerplaat opgeschreven.

Wat kan ik doen? Klacht neerleggen bij de politie? Volgens mij is dit inbraak. De voertuigen hinderen de doorgang, en mogen daar volgens het algemeen reglement überhaupt niet staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 27 feb 2010 09:48

Politie zal niet wensen tussen te komen aangezien de wagen geparkeerd staan op een privatief terrein.

Zijn dit steeds dezelfde wagens?

Wat je altijd kan doen is de eigenaars van de verscheidene garages eens samenroepen of allemaal aanschrijven met een documentje waarbij zij je toestemming verlenen om de wildparkeerders onmiddellijk weg te laten slepen door een privé firma. De takelkosten zullen wel op kosten van de gemeenschap zijn en pas nadien verhaalbaar op de weggesleepte.

Dat zal bij de schuldigen wel een belletje doen rinkelen.

Best is hier zo spoedig mogelijk op in te grijpen voor één van de gerechtigden zijn/haar geduld verliest en de wagens van de wildparkeerders die hun moeilijkheden verschaffen beginnen te beschadigen. ( denk dan aan krassen, aflaten lucht uit 4 banden of erger) Alhoewel dat natuurlijk een ernstig signaal is kan het de gehele gemeenschap problemen bezorgen...

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 27 feb 2010 11:14

En iemand die toevallig een afstandsbediening in handen heeft gekregen? Ik ken zo iemand die nu steeds haar wagen op een privéparking zet, als ze gaat winkelen in de stad. Lekker dichtbij en gratis...

Op basis van een artikel uit het veldwetboek kan je een wagen op privédomein laten wegslepen, zonder hulp van politie. Je zal wel een gerechtsdeurwaarder moeten laten komen om het vast te stellen en bestaande schade aan de wagen te noteren. Daarna kan je de kosten die je gemaakt hebt van de eigenaar van de wagen terugvorderen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 27 feb 2010 12:27

Hoeveel kastjes zijn er in omloop - hebben die allemaal dezelfde of andere code en zijn die codes bij syndicus gekend.
inventaris opmaken.
Kan men op het terrein terwijl de poort nog niet gesloten is.
Is er een borg voor de kastjes.

Het is dus hoogstes huisvredebreuk dmv valse sleutel ttz een toegang verschaft op een wijze of door een persoon die er op dat ogenblik niet in mag
A. Huisvredebreuk (art. 439-441 Sw) vereisten:
1. binnendringing in een bewoond huis (en zijn aanhorigheden natuurlijk)
2. met bedreiging of geweld tegen personen / braak, inklimming of valse sleutels / bij nacht

Bewoning geldt hier ook voor kantoor- en bedrijfsgebouwen. De rechtspraak interpreteert dit heel breed en in praktijk valt alle gebruik hieronder. Dit misdrijf geldt enkel voor gebouwen, niet voor gronden.

Het tweede element is ook noodzakelijk. Gewoon door een openstaande deur binnenwandelen is dus geen misdrijf. Vanaf het moment dat je een deur openbreekt of een omheining overklimt van een bewoond pand, ben je wel strafbaar.

Dit is een aflopend misdrijf, wat wil zeggen dat je het begaat op het moment van binnendringing. Dit betekent dat wanneer de politie je op het moment van binnendringing betrapt (op heterdaad), ze je onmiddellijk kan arresteren.

B. Braak van afsluiting: (545-546 Sw)
Een afsluiting is elk voorwerp bedoeld om binnendringen te verhinderen, zoals een deur, raam of omheining. Opdat er van een misdrijf sprake is, is vernieling vereist. Openen zonder schade aan te richten is geen braak.


Parkeren op private grond

Om te beletten dat wildvreemden of niet bevoegden komen parkeren op private grond - bewoners hebben een kaart of een sticker zodat ze kunnen herkend worden.

Wanneer u meent dat jouw parking privaat is, moet dit duidelijk aangegeven zijn, liefst met de vermelding naar het veldwetboek art. 87.8°.

De politie kan dan een PV opstellen op basis van het veldwetboek zodat de overtreder een boete kan krijgen. Politie zal om een aantal redenen niet zo vlug overgaan tot takelen. Politie kan en moet dus wel optreden ook als ze zeggen van het niet te doen - indien ze weigeren best hun commissaris verwittigen.
Je kan dat voorkomen door op voorhand eens af te spreken en te horen wat die commissaris (en het parket) zijn mening is. Laat deze gerust deze tekst lezen. je kan altijd vragen of de politie wil nagaan of het achtergelaten voertuig niet gestolen is of geseind voor een misdrijf. In dat geval zal het parket meestal wel toestemming geven om weg te slepen.
Best is bij blijvende last dit steeds goed met de politieteamcommissaris af te spreken op voorhand - dat werkt zeer soepel. Grote organisaties vb warenhuizen doen dit regelmatig zodat de ter plaatse gestuurde inspecteurs goed weten wat te doen en hoe. Voorkomt veel frustraties.


U kan dan na de vaststelling van de politie een gerechtsdeurwaarder en een takelfirma opbellen. Onder het toeziend oog van deze gerechtsdeurwaarder wordt de takeling dan uitgevoerd als een goede huisvader. U moet wel zelf de takelkosten en andere kosten betalen, maar u kan deze nadien via het gerecht terugvorderen van de eigenaar van het bewuste voertuig.

U plaatst aan de toegangswegen van de parking een bord met volgende tekst:

""Private eigendom. Verboden te parkeren met uitzondering voor de klanten van onze handelszaak of gebruikers met toelating"" Gebruik daar vb een bord fig. C1 (wit bord met rode rand) met onderbord waarop de tekst staat voor.

Bevestig ook de tekst van het inwendig reglement aan de muur - uittreksel

' Strafklacht zal geformuleerd worden tegen de overtreders. De politie zal steeds verwittigd worden. Onverminderd de geldboete en de bevoegdheid van de politierechter, zal vaststelling van de inbreuk gebeuren door een PV van een gerechtsdeurwaarder, gevolgd door het wegtakelen van het voertuig. Een en ander op kosten van de overtreder. Bij gebreke aan betaling zal gedagvaard worden voor de rechtbank tot recuperatie, zo nodig samen met bewarend beslag. Veroordelende vonnissen zullen bij gebreke aan vrijwillige betalingen met alle middelen van recht worden uitgevoerd met inbegrip van uitvoerend beslag. De kosten kunnen oplopen tot 1250 euro en meer.'

Dat wil zeggen dat als veldwetboek van toepassing is - de politie nu de geïntegreerde politie op 2 niveau bevoegd is (dus zowel de lokale als de federale).

uittreksel uit het veldwetboek:

Art. 67. (De politieambtenaren van de lokale politie) zijn, (...) belast met het opsporen en
vaststellen van wanbedrijven en overtredingen inzake veld- en bospolitie, alsmede van jachten
visserijmisdrijven, op het grondgebied waarvoor zij beëdigd zijn --


Art. 87. worden gestraft:
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.

Art. 91. De straffen op de overtredingen, omschreven in de artikelen 87, worden verhoogd tot het maximum en de rechtbank spreekt bovendien gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen uit:
1° Indien er herhaling is binnen een jaar, te rekenen van het eerste vonnis tegen de schuldige gewezen wegens dezelfde overtreding en door dezelfde rechtbank;
2° Indien de overtredingen bij nacht zijn gepleegd;


Verduidelijking: een bijzondere persoon (art. 87 veldwetboek) is een identificeerbare persoon, dus een persoon die geen overheid is.

…-…

Een andere en minstens adequate mogelijkheid is het instellen van een procedure op eenzijdig verzoekschrift tegen de niet identificeerbare wild parkeerders


Door het parket worden echter onderrichtingen uitgeschreven waardoor het takelen wordt beperkt. Zo zal niettegenstaande een inbreuk op het veldwetboek, zelden worden overgegaan tot het takelen van een voertuig op privaat terrein en wordt er zelden getakeld voor voertuigen die geen hinder bezorgen. Politie moet dus een PV maken op basis van veldwetboek !!!

Wettelijk is de taak is van de politie, om misdrijven op te sporen, ter kennis te brengen van de bevoegde instanties (justitie), maar ook om ze te doen ophouden (vb takelen).

Bij een parkeerovertreding doet men ophouden door het voertuig weg te laten halen, ofwel de bestuurder die op bevel politie zijn voertuig weghaalt ofwel indien niet ter plaatse door de takelwagen in opdracht van de politie (op kosten en risico van de eigenaar).

Gezien dit laatste niet zo snel wordt toegepast kan je via gerechtsdeurwaarder werken voor de wagens op privaat terrein.

Het hangt er allemaal een beetje vanaf.
Je moet wel duidelijk in het reglement de maximale mogelijkheid hebben ingeschreven.
Je kan geen deurwaarder vragen als het niet voorzien is in het reglement gezien de verantwoordelijke op dat ogenblik geen mandaat heeft van de AV. Maar dat lijkt me duidelijk.

vb
Enkele jaren geleden heeft een grote firma die met hetzelfde probleem zat deze regel ook toegepast met dien verstande dat zij een klem op het voertuig lieten bevestigen en in hun algemene voorwaarden vermeld stond (voorwaarden op bordje bij de ingang): indien geparkeerd akkoord met de algemene voorwaarden - geen bewijs aanwezig plaatsen wij een klem en rekenen forfaitair per dag 25 € - (toen nog 1000 Bfr)
Klem wordt verwijderd bij betalen van de verschuldigde som.

Boel foutparkeerders hebben heisa gemaakt en gingen hun advocaat inspannen want zoiets kon niet enz enz - politie werd erbij gehaald … eindresultaat per dag 25 € te betalen.
Daarbij zakte het aantal foutparkeerders zienderogen en na enkele maanden bijna problemen meer.


Parkeerboetes op mijn privé-parking?

Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende factoren, en van de interpretatie van de rechter, indien uw klant de boete zou betwisten. Het algemeen verkeersreglement, waarin onder meer het gebruiksrecht van parkeerplaatsen voor minder validen wordt geregeld, is van toepassing op "de openbare weg". Alleen is nergens in de wetgeving een sluitende definitie van het begrip "openbare weg" terug te vinden. De verschillende definities die momenteel worden gehanteerd gaan wel allemaal ongeveer dezelfde richting uit: een weg is openbaar wanneer hij voor iedereen, zonder onderscheid, toegankelijk is. Tenzij uw parking wordt afgesloten (slagboom…) zal ze vrijwel altijd worden beschouwd als onderdeel van de openbare weg. Of een bord met de vermelding "Enkel toegankelijk voor onze klanten tijdens het winkelen" hier iets aan verandert, hangt af van de interpretatie van de rechter. Geldt uw parking als "openbare weg", dan is de politie inderdaad bevoegd om er controles uit te oefenen op de naleving van het verkeersreglement en eventueel bekeuringen uit te schrijven. Wellicht is het in uw situatie aangewezen om op een duidelijk zichtbaar bord op de mogelijkheid van politiecontroles en –sancties te wijzen. Dit zal klanten wellicht afschrikken het verkeersreglement op uw parking te negeren en incidenten eerder voorkomen. (N.V.C.)

Deze laatste tekst ook maar toegevoegd - vb op de parking van Makro - Carrefour en Delhaize is het verkeersreglement van toepassing en kan de politie qua overtredingen perfect optreden - doen ze vb in Antwerpen aan de Makro dagelijks - vooral de gehandicaptenplaatsen.

Als u nog een vraag hebt... stel ze maar

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#5 , 01 mar 2010 14:58

Bedankt voor de reacties allemaal. Dus voor zover ik het allemaal begrijp,
(1) een duidelijk bord maken met verwijzing naar het veldwetboek, en
(2) bij overtreding politie PV laten opmaken.

Is dat ongeveer de juiste samenvatting?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 02 mar 2010 18:27

inderdaad - en nog beter is op voorhand eens met de teamleider van de verkeersteam gaan praten en met de teamleider/politiemanager van de algemene politieinterventie.

Zo kan op voorhand al de nodige afspraken gemaakt worden HOE de interventieenheden of verkeerspolitie zal optreden spaart aan alle kanten veel stress uit.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#7 , 04 mar 2010 17:45

De politie heeft nogal snel op mijn vraag geantwoord, maar ik ben wat verbaasd over het antwoord zelf. Volgens de wijkagent moeten we voor een dergelijke inbreuk op ons terrein zelfs de politie niet inschakelen en mogen we dadelijk een takelfirma bellen.
Indien ik goed begrijp kunnen geen andere personen het terrein betreden dan diegenen die eigenaar, ofwel, huurder van een garage zijn en dit door het feit dat het terrein afgesloten is door een poort, waarvan ik veronderstel, dat enkel voornoemden een sleutel dan wel toegangscode bezitten.



Als mijn vermoeden juist is kan het veldwetboek hier niet van toepassing zijn en kan er dus ook geen tussenkomt van de politie gevraagd worden.

Daar het verbod van parkeren op dit gemeenschappelijk deel opgenomen is in het reglement van eigenaars zou iedere gebruiker, ook eventuele huurders, hiervan kennis moeten hebben.

Fout en hinderlijk geparkeerde voertuigen kunnen dus op vraag van elke benadeelde (eigenaar, huurder) getakeld worden op diens verzoek doch zonder tussenkomst van de politie gezien het privékarakter van de plaats der feiten.

De takelkosten dienen mogelijk, in eerste instantie gedragen te worden door de benadeelde (oproeper takelwagen) die deze kost zal moeten verhalen op overtreder eventueel via een burgerlijke dagvaarding.



Ik zou u ook aanraden als syndic een vergadering bijeen te roepen van de mede-eigenaars waarin:

- Wordt herhaald wat in het reglement van mede-eigenaars staat (verbod parkeren)

- Dit reglement eventueel aan te vullen dat: hinderlijk geparkeerde voertuigen, kunnen getakeld worden

- De voornoemde procedure van takeling kenbaar te maken

- Beslist wordt van bij de inrit tot het terrein een waarschuwingsbord te voorzien waarop de tekst: “privéterrein – verboden toegang voor onbevoegden”



Indien bepaalde punten u alsnog onduidelijk zijn blijf ik steeds ter uwer beschikking.
Ik ga zeker de raad opvolgen, maar als we bijvoorbeeld een wagen met nummerplaat ABC 123 laten wegslepen, hoe kunnen we dan achterhalen op wie we de kosten moeten verhalen? Allicht moeten we dan toch via de politie klacht neerleggen, want als particulieren hebben we toch niet zomaar toegang tot de DIV vermoed ik zo?

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 05 mar 2010 19:25

Het hangt er allemaal vanaf - voorzie wel de bevoegdheid van syndicus op op te treden en kosten te maken.
Ik dacht dat mijn antwoord klaar is inzake wat kan en mag.
Alleen garages zonder woning --- is idd geen woning.

En als particulier komt u komt u inderdaad niet aan die gegevens - u zal dus een deurwaarder moeten inschakelen die de vaststelling doet EN die wel aan die gegevens kan komen. Deurwaarder/ advocaat kunnen de gegevens alsook persoonsgegevens via een bepaald systeem ( mits betaling) aanvragen.

Politie zal bij een poort enkel kunnen tussenkomen als daar een misdrijf mee gepaard gaat - nl het gebruik van valse sleutels -
U kan nl ook een klem plaatsen en dan moet de eigenaar van de wagen wel kleur komen bekennen en dan kan de wijze van binnenkomst achterhaald worden gezien huisvredebreuk WEL telt bij dag met gebruik van valse sleutels en dat is wel voor de politie.
Ook het doorgeven aan politie van nplt kan deze kunnen nakijken of nplt gesignaleerd staat en dan is het ook weer voor de politie
Alleen als de nplt onbekend is kan u enkel via deurwaarder en advocaat verder.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 mar 2010 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 05 mar 2010 20:03

U kan nl ook een klem plaatsen en dan moet de eigenar van de wagen wel kleur komen bekennen en dan kan de wijze van binnenkomst achterhaald worden gezien huisvredebreuk WEL telt bij dag met gebruik van valse sleutels en dat is wel voor de politie.

Deze werkwijze raad ik aan. Hebben ze in gelijkaardige omstandigheden met succes toegepast. Bovendien zeer leuk om te zien hoe wanhopig de "inbrekers" dan reageren. Klem op uw auto meneer? Ik weet van niets...tiens, tiens....en dan kunnen ze niet anders dan bij de politie "te biechten" gaan.
Werkt even effectief als rattenvergif tegen de ratten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#10 , 08 mar 2010 14:30

Dat met die klem lijkt mij inderdaad een goed idee. Maar waar vind je zoiets? Ik veronderstel niet dat die in het schap van de Brico zo mee te nemen zijn...

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 08 mar 2010 19:17

in google woord parkeerklem .. dan krijg je info en ik denk ook firma's waar te koop

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”