Appartement verbouwen: toelating buren

Lexieke
Topic Starter
Berichten: 5

Appartement verbouwen: toelating buren

#1 , 22 feb 2010 21:44

Hallo

weet er iemand toevallig de wetgeving rond de inspraak van buren op verbouwingen van je appartement in eigendom?

Ik heb een appartement in eigendom en heb in het appartement in 2 muren een gat gekapt om een ruimer effect te krijgen. Het zijn geen draagmuren en de de muren zijn niet volledig weg, wel een (groot) gat erin gemaakt en afgewerkt.

Morgen hebben we algemene vergadering en een onderbuur heeft klacht neergelegd tegen ons omdat we muren hebben weggedaan. Hierdoor hebben we de stabiliteit van het gebouw in gedrang gebracht.

Kan er iemand advies geven of ons doorverwijzen naar wetteksten hieromtrent?

Bedankt!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 feb 2010 21:55

Hallo

weet er iemand toevallig de wetgeving rond de inspraak van buren op verbouwingen van je appartement in eigendom?

Ik heb een appartement in eigendom en heb in het appartement in 2 muren een gat gekapt om een ruimer effect te krijgen. Het zijn geen draagmuren en de de muren zijn niet volledig weg, wel een (groot) gat erin gemaakt en afgewerkt.

Morgen hebben we algemene vergadering en een onderbuur heeft klacht neergelegd tegen ons omdat we muren hebben weggedaan. Hierdoor hebben we de stabiliteit van het gebouw in gedrang gebracht.

Kan er iemand advies geven of ons doorverwijzen naar wetteksten hieromtrent?

Bedankt!!!
Lees in de eerste plaats de statuten van het gebouw en kijk wat er wordt gezegd over het uitvoeren van werken in het gebouw. Kijk ook na of de muren die verwijderd zijn al of niet tot de gemene delen behoren. Zo ja dan is er een probleem want u had het recht niet om daar aan te raken.
Indien de muren private delen zijn en er zijn geen gevolgen voor de stabiliteit dan voorzie ik geen problemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lexieke
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 feb 2010 22:07

Sorry maar ik ken hier niet veel van,

- de statuten van de gebouwen kan ik die gewoon opvragen bij de syndicus?
- het zijn muren in het appartement, tussen keuken en leefruimte en tussen leefruimte en een van de slaapkamers, kunnen dit gemeenschappelijke muren zijn of zijn deze zowieso prive?


Thanks

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 22 feb 2010 22:15

Sorry maar ik ken hier niet veel van,

- de statuten van de gebouwen kan ik die gewoon opvragen bij de syndicus?
- het zijn muren in het appartement, tussen keuken en leefruimte en tussen leefruimte en een van de slaapkamers, kunnen dit gemeenschappelijke muren zijn of zijn deze zowieso prive?


Thanks
Normaal zou je die als eigenaar moeten hebben. Zoniet aan syndicus vragen. Omdat het muren binnenin het appartement betreft gaat het waarschijnlijk om private muren. Heb je door een deskundige vooraf laten vaststellen of het verwijderen ervan stabiliteitsproblemen kan opleveren?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lexieke
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 23 feb 2010 17:08

Hallo,

helaas vandaag alles afgezocht een geen statuten kunnen vinden... we zullen ons moeten bevragen bij de syndicus daarover...

Aangezien de muren met afwerking 12 cm dik zijn lijken het mij zowieso geen steun muren te zijn. Mijn vader (vroeger altijd op stedebouw gewerkt om vaststellingen te doen) beweert ook dat dit geen steunmuren zouden zijn... verder 'professioneel' advies zijn we nooit gaan vragen neen...

Vanavond hebben we de algemene vergadering en buiten het feit dat ik aanneem dat het geen steunmuren zijn en dat ze privaat zijn zal ik me dus niet kunnen verweren denk ik.

Toch bedankt voor de info!

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 23 feb 2010 17:16

Los van het feit of je zomaar verbouwingen mag uitvoeren in een appartementsgebouw, is de vrees van de buren over de stabiliteit van het gebouw natuurlijk terecht. Voor structurele wijzigingen van een steunmuur heb je een stedenbouwkundige vergunning nodig.

Meestal lopen deze (dunne) muurtjes doorheen alle verdiepingen door. Misschien is het dan geen dragende constructie, de bovenste verdiepingen rusten er wel op.

Je kan voorstellen dat je het advies van een architect inwint om de gemoederen te bedaren - en een rapportje laat opmaken. Een kleine kost, lijkt me, voor een stuk zekerheid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”