koudebrug t.g.v. gebrekkige isolatie spouwmuur

Napoleon
Topic Starter
Berichten: 5

koudebrug t.g.v. gebrekkige isolatie spouwmuur

#1 , 22 feb 2010 19:09

T.g.v. gebrekkige isolatie in de (gemeenschappelijke) spouwmuur is een koudebrug ontstaan in mijn appartement. Ter verduidelijking: de koudebrug zorgt voor vocht op de muren in mijn appartement (privatieve gedeelte) en dit als gevolg van gebrekkige isolatie in een gemeenschappelijke spouwmuur. Het appartementsgebouw dateert van begin de jaren '80 en ik heb het appartement recent (2 jaar geleden) aangekocht.

Op het moment dat ik nog geen weet had van de exacte oorzaak, heb ik zelf een expert vochtdetectie 'besteld' om de oorzaak van de schade te achterhalen aangezien de syndicus (die volgens mij toch 'bewaringsplicht' heeft) dit naliet na herhaaldelijke melding door mij van het probleem. Volgens hem was het mijn probleem en niet dat van de gemeenschap. In het kader van de bewaring van de gemeenschappelijke alsook mijn eigen privatieve delen heb ik dus op eigen initiatief een expert de exacte oorzaak laten detecteren.

Volgens de blokpolis is dit schadegeval niet gedekt.

De verzekeringsmaatschappij beweert dat de gemeenschap der mede-eigenaars zal moeten opdraaien voor het verwijderen van de oorzaak, zijnde in dit geval de spouwmuur laten opspuiten met performante isolatie.

De syndicus,tevens mede-eigenaar, beweert echter dat ikzelf zowel de schade als het wegnemen van de oorzaak financieel dien te dragen.

Opmerking: het probleem stelt zich niet alleen in mijn appartement, maar in meerdere appartementen. De isolatie is dus niet enkel mijn probleem, maar het probleem van meerdere mede-eigenaars.

Ik heb uiteindelijk 2 vragen:

1) Kan ik de kosten van het aanstellen van een expert verhalen op de syndicus indien hijzelf naliet de oorzaak op te sporen? De bewaringsplicht ligt immers bij de syndicus, maar indien deze geen actie onderneemt, is het toch niet onlogisch dat ikzelf een expert aanstel?

2) Is het zo dat de volledige gemeenschap der mede-eigenaars zal moeten opdraaien voor de kosten van het wegnemen van de oorzaak of dien ik deze kosten zelf te dragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 feb 2010 19:58

T.g.v. gebrekkige isolatie in de (gemeenschappelijke) spouwmuur is een koudebrug ontstaan in mijn appartement. Ter verduidelijking: de koudebrug zorgt voor vocht op de muren in mijn appartement (privatieve gedeelte) en dit als gevolg van gebrekkige isolatie in een gemeenschappelijke spouwmuur. Het appartementsgebouw dateert van begin de jaren '80 en ik heb het appartement recent (2 jaar geleden) aangekocht.

Op het moment dat ik nog geen weet had van de exacte oorzaak, heb ik zelf een expert vochtdetectie 'besteld' om de oorzaak van de schade te achterhalen aangezien de syndicus (die volgens mij toch 'bewaringsplicht' heeft) dit naliet na herhaaldelijke melding door mij van het probleem. Volgens hem was het mijn probleem en niet dat van de gemeenschap. In het kader van de bewaring van de gemeenschappelijke alsook mijn eigen privatieve delen heb ik dus op eigen initiatief een expert de exacte oorzaak laten detecteren.

Volgens de blokpolis is dit schadegeval niet gedekt.

De verzekeringsmaatschappij beweert dat de gemeenschap der mede-eigenaars zal moeten opdraaien voor het verwijderen van de oorzaak, zijnde in dit geval de spouwmuur laten opspuiten met performante isolatie.

De syndicus,tevens mede-eigenaar, beweert echter dat ikzelf zowel de schade als het wegnemen van de oorzaak financieel dien te dragen.

Opmerking: het probleem stelt zich niet alleen in mijn appartement, maar in meerdere appartementen. De isolatie is dus niet enkel mijn probleem, maar het probleem van meerdere mede-eigenaars.

Ik heb uiteindelijk 2 vragen:

1) Kan ik de kosten van het aanstellen van een expert verhalen op de syndicus indien hijzelf naliet de oorzaak op te sporen? De bewaringsplicht ligt immers bij de syndicus, maar indien deze geen actie onderneemt, is het toch niet onlogisch dat ikzelf een expert aanstel?

2) Is het zo dat de volledige gemeenschap der mede-eigenaars zal moeten opdraaien voor de kosten van het wegnemen van de oorzaak of dien ik deze kosten zelf te dragen?
Bent u zeker dat de muur volgens de statuten van het gebouw tot de "gemene delen" behoort? Zo ja, dan mag u op eigen initiatief NIETS aan die muur laten herstellen. U moet daarvoor de toelating hebben van de VME. Indien het niet louter om een ingreep gaat ter verhoging van uw persoonlijk comfort, maar daarentegen om de herstelling van een structureel gebrek, dan valt dit ten laste van de gemeenschap.

Over welke van de reeds gemaakte kosten u kunt doorrekenen aan de gemeenschap van eigenaars durf ik me niet direct uitspreken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 22 feb 2010 20:59

Ik heb uiteindelijk 2 vragen:

1) Kan ik de kosten van het aanstellen van een expert verhalen op de syndicus indien hijzelf naliet de oorzaak op te sporen? De bewaringsplicht ligt immers bij de syndicus, maar indien deze geen actie onderneemt, is het toch niet onlogisch dat ikzelf een expert aanstel? De syndicus dient bewarende op te treden wanneer zich door een gebrek aan een gemeenschappelijk(e) deel/delen schade voordoet (in dit geval in de privatieve panden). Vanaf de voorlopige oplevering (wanneer deze werd aanvaard) gaat het risico i.p. over op de eigenaars. Vanaf dan wordt de VME binnen de gemeenschappelijke delen als bewaarder van de zaak aanzien en kan ze voor schade op basis van o.a. artikel 1384 B.W. aansprakelijk worden gehouden. In principe zal u de schade dus op de VME dienen te verhalen doch niets staat u in de weg om gelijktijdig ook een persoonlijke aansprakelijkheidsvordering tegen de syndicus in te stellen. Ik heb rechtspraak voorhanden waarin de syndicus in het kader van het niet uitvoeren van zijn wettelijke taak (in dit geval bewarend optreden) in solidum met de VME veroordeeld werd. Als u de VME aanvalt, dan zal deze nadien ook een regresvordering jegens de syndicus kunnen instellen.

2) Is het zo dat de volledige gemeenschap der mede-eigenaars zal moeten opdraaien voor de kosten van het wegnemen van de oorzaak of dien ik deze kosten zelf te dragen?[/quote] Zie vorige. De VME is bewaarder van de zaak.

Mogelijk kunnen de bouwheer en/of architect ook nog worden aangesproken. Onderzoek dit eveneens.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”