Beroep tegen eenparige beslissing

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

Beroep tegen eenparige beslissing

#1 , 22 feb 2010 18:09

Tijdens een AV wordt een voorstel met eenparigheid van stemmen aanvaard. Achteraf is er een mede-eigenaar die bij de vrederechter een klacht indient en de VME dagvaardt wegens een zgn. onrechtmatige beslissing. Feit is dat hij tijdens de AV pro gestemd heeft.
Welke reactie mag men van de vrederechter in dit verband verwachten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 feb 2010 19:42

Gelet op het feit dat de mede-eigenaar tijdens de vergadering pro heeft gestemd zal de vrederechter het verzoek hoogstwaarschijnlijk van de hand wijzen tenzij de mede-eigenaar in kwestie kan aantonen dat de beslissing werd genomen op basis van al dan niet bewust, verkeerd verstrekte informatie die specifiek van belang was voor dat punt in kwestie.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 22 feb 2010 21:29

Tijdens een AV wordt een voorstel met eenparigheid van stemmen aanvaard. Achteraf is er een mede-eigenaar die bij de vrederechter een klacht indient en de VME dagvaardt wegens een zgn. onrechtmatige beslissing. Feit is dat hij tijdens de AV pro gestemd heeft.
Welke reactie mag men van de vrederechter in dit verband verwachten ?
Tenzij zijn stem door een een wilsgebrek was aangetast, kan een mede-eigenaar die tijdens een vergadering pro een voorstel heeft gestemd, er na de vergadering moeilijk op basis van onrechtmatig, onregelmatig... de vernietiging van vragen. De overgrote meerderheid van voorliggende rechtspraak bevestigt dit ook.

Reclame

olav delahaye
Berichten: 59

#4 , 31 jul 2010 17:29

Het gaat hier wellicht over het bestaan van een notariele akte waarin servituderegelingen werden genomen en waarvan een onderdeel gaat over de poort welke volgens de AV diende te worden vervangen door een automatische poort aan het gebouw zelf.Ik heb inderdaad nadien gevraagd aan de notaris in kwestie die akte in te zien waarover dat gaat , en precies daarover is destijds een bindende beschikking vastgelegd welke voor drie gebouwen geldt, ondermeer over het gebouw waar M Mortier eigenaar is .Daarom heb ik op grond van onvolledige en verkeerde informatie de VME gedagvaard omdat ze erin "geluisd" werden door verkeerde en onvolledige informatie hetgeen blijkbaar wel onder de betiteling van bedrieglijke beslissing valt .
Al wordt de nieuwe syndicus een " professionnal " genoemd, wat van mij niet gezegd wordt, hij had de verwijziging in de BA moeten lezen en eerst de akte lezen vooraleer de dagorde op te stellen . In feite komt het erop neer dat de BEIDE dagordepunten niet nodig waren op de AV. Ik meen een zestal punten te hebben onderworpen aan de beoordeling van de vrederechter omdat ik zulks nodig vond !

Pedro
Berichten: 735

#5 , 31 jul 2010 18:22

Het gaat hier wellicht over het bestaan van een notariele akte waarin servituderegelingen werden genomen en waarvan een onderdeel gaat over de poort welke volgens de AV diende te worden vervangen door een automatische poort aan het gebouw zelf.Ik heb inderdaad nadien gevraagd aan de notaris in kwestie die akte in te zien waarover dat gaat , en precies daarover is destijds een bindende beschikking vastgelegd welke voor drie gebouwen geldt, ondermeer over het gebouw waar M Mortier eigenaar is .Daarom heb ik op grond van onvolledige en verkeerde informatie de VME gedagvaard omdat ze erin "geluisd" werden door verkeerde en onvolledige informatie hetgeen blijkbaar wel onder de betiteling van bedrieglijke beslissing valt .
Al wordt de nieuwe syndicus een " professionnal " genoemd, wat van mij niet gezegd wordt, hij had de verwijziging in de BA moeten lezen en eerst de akte lezen vooraleer de dagorde op te stellen . In feite komt het erop neer dat de BEIDE dagordepunten niet nodig waren op de AV. Ik meen een zestal punten te hebben onderworpen aan de beoordeling van de vrederechter omdat ik zulks nodig vond !
Ik heb in een topic van 2008 teruggevonden dat u zowel beroeps- als mede-eigenaar-syndicus bent/was.
In het gebouw waar u bent ontslagen hebt u, als ik correct analyseer, na een vergadering gedagvaard. Dit terwijl u zelf op de bewuste vergadering aanwezig was waarbij u net zoals alle andere aanwezige/vertegenwoordigde mede-eigenaars de aangevochten beslissing hebt
goedgekeurd!

Thans haalt u uit naar "de nieuwe syndicus" omdat deze de inhoud van de statuten niet heeft nagelezen.

Statuten zijn rechtstreeks tegenstelbaar aan eenieder aan wie ze tegenstelbaar zijn.
M.a.w. zowel syndici, mede-eigenaars als zij die binnen het gebouw over een persoonlijk of zakelijk recht beschikken worden geacht de inhoud van de statuten te kennen.

Als er in deze een iemand is die zij het als professioneel syndicus, zij het als mede-eigenaar syndicus, de inhoud van de statuten had moeten kennen, dan bent u het.

Ik vind het om eerlijk te zijn dan ook niet aan u toegekomen om na een positieve stem te hebben uitgebracht, deze te gaan aanvechten.
Dit bewijst m.i. dat u noch als syndicus noch als mede-eigenaar de statuten ooit heeft doorgelezen terwijl dit uw taak als voormalig en zeker als professioneel syndicus is/was.

Wat me niet duidelijk is, is uw melding dat u aan "de notaris" hebt gevraagde de akte in te kijken. Betreft het hier dan een andere akte dan deze voor de andere gebouwen of is er misschien een aparte hoofdsplitsingsakte die over de algehele onverdeeldheid gaat? Mis ik hier iets?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 31 jul 2010 22:48

Tijdens een AV wordt een voorstel met eenparigheid van stemmen aanvaard. Achteraf is er een mede-eigenaar die bij de vrederechter een klacht indient en de VME dagvaardt wegens een zgn. onrechtmatige beslissing. Feit is dat hij tijdens de AV pro gestemd heeft.
Welke reactie mag men van de vrederechter in dit verband verwachten ?
Als het afdoende bewezen is dat hij aanwezig was en dat hij JA heeft gestemd, riskeert hij dat zijn verzoek wordt verworpen.

Bijkomend riskeert hij een vergoeding te moeten betalen voor een roekeloos en tergend geding, als blijkt dat hij EN mede-eigenaar EN syndicus van de VME EN erkend vastgoedmakelaar was/is. Tenslotte riskeert hij, na een vonnis in die zin, een tuchtsanctie vanwege het BIV, mits aangifte door de VME of door één van de andere mede-eigenaars bij het BIV.

Vanaf 01.09.2010 zou het BIV strenger gaan toezien op de professionele syndici. Hoewel ik sceptisch ben, meen ik toch dat het BIV begrepen heeft dat het één voor twaalf is voor hun Instituut en het aspect "toezicht op de professionele syndici". Kijk eens naar hun nieuwe website, het personeelorganigram, ... .

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 31 jul 2010 23:01

Volledig akkoord op het ene detail na dat in mijn bescheiden mening het BIV eindelijk beseft dat het vijf na twaalf is en wanhopig tracht de meubels die nog te redden vallen te redden. Welk ander vrij beroep wordt door de wetgever op dusdanige wijze gemuilkorfd? Nu valt er enkel nog voor de makelaars te hopen dat ze snel de misbruiken in de vastgoedverkoop en verhuur onder hun cowboyleden beteugeld krijgen anders zullen er daar ook nog eens strengere regels nodig zijn.

Art 5bis van de huurwetgeving wordt momenteel bijvoorbeeld terug massaal ontdoken door kandidaat huurders €500 en meer aan te rekenen voor een plaatsbeschrijving of er wordt hen verplicht een opdrachtcontract te tekenen vooraleer de makelaar zelfs maar bereid is hun het pand waarnaar ze kwamen informeren te tonen zodat de makelaar wel ereloon kan aanrekenen.

Hij die wind zaait zal storm oogsten.

olav delahaye
Berichten: 59

#8 , 01 aug 2010 22:17

In de basisacte staat een verwijzing naar de akte waarin de servituderegelingen staan onder meer over die poortkwestie .

Het is natuurlijk gemakkelijk mij met de vinger te wijzen in die zaak.Nochtans zou een syndicus in functie toch eerst moeten onderzoeken of de dagordepunten welke hij meent te moeten opsommen in zijn agenda ,wel degelijk niet strijdig zijn met de basisacte .(de akte in kwestie maakt deel uit van de basisacte gelet op de verwijzing ernaartoe )

Het plaatsen van een agendapunt op de dagorde,welke strijdig is met de basisakte werkt misleidend . Bovendien heeft mijn advocaat de opmerking gemaakt dat de stemmingen zijn gebeurd met handopsteking hetgeen natuurlijk geen enkele waarborg biedt over de juiste notulering van de uitgebrachte stemmingen ,
Meer nog : bij elke dagordepunt stond geschreven : "voorstel raad van beheer " en dan volgt de "suggestie van de raad van beheer om zus of zo te stemmen . Velen hebben zich laten, meeslepen door het " voorstel van de raad van beheer " en opnieuw zich laten misleiden door de "suggestie van de raad van beheer .Persoonlijk vind ik dat de raad van beheer daar haar persoonlijk "voorstel " niet moet gaan geven want in dat geval leidt haar "voorstel " alleen tot misleiding . [Geen verdachtmakingen: Vandebos]
Meer nog , in de vorige AV werd een beslissing genomen omtrent de toegankelijkheid van de cv kelder . deze beslissing werd niet aangevochten en dus is ze na 3 maand definitief . Waarom moet ze dan opnieuw geagendeerd worden op de volgende AV ? (ik vermoed te weten waarom maar onthoud mij hier van uitleg terzake !)Laat ons afwachten en zien wat de rechter ervan denkt .

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 01 aug 2010 23:46

Erop gelet dat beide partijen gewikkeld in een juridisch conflict mekaar hier treffen en het juridisch conflict nog lopende is, wordt iedereen er vriendelijk aan herinnerd de meningsverschillen beschaafd te houden. Gelieve me niet te noodzaken dit op een minder vriendelijke wijze te moeten vragen.



Jullie worden op dit ogenblik toegelaten de discussie te voeren, hou deze echter vrij van verdachtmakingen en beschuldigingen die niet te bewijzen vallen. (Het feit dat sinterklaas in mijn jeugd altijd antwoordde op mijn brieven wil nog niet zeggen dat de brave man bestaat..)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 01 aug 2010 23:51

Velen hebben zich laten, meeslepen door het " voorstel van de raad van beheer " en opnieuw zich laten misleiden door de "suggestie van de raad van beheer .Persoonlijk vind ik dat de raad van beheer daar haar persoonlijk "voorstel " niet moet gaan geven want in dat geval leidt haar "voorstel " alleen tot misleiding .

Slechte syndicus houdt inderdaad niet van hete adem van beheerraad in zijn nek. Wat moeten beheerders dan wel doen in uw visie? Horen, zien en zwijgen????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

olav delahaye
Berichten: 59

#11 , 02 aug 2010 11:32

Hallo,


Jullie beweren allemaal dat ik voor gestemd heb voor die garagepoort.Ik heb dat nooit verklaard en de notulen die opgemaakt zijn over de AV kunnen niet worden gestaafd door bewijzen . Ik moet van alles kunnen bewijzen maar anderen blijkbaar niet ! Laat mijnheer Mortier maar eens bewijzen dat de basisacte in de privatieve delen de urentellers van de cv opgenomen heeft ! Bovendien als ik de notaris heb aangesproken om de tekst te kunnen lezen van de akte in kwestie dan leidt dat tot een vermoeden dat ik er meer van wist. Waarom zou ik dan in dat geval pro stemmen ? Papier is gewillig en de syndicus kan in dat geval notuleren wat hij wil, of wat de voorzitter wil, niemand kan achteraf nog achterhalen wat er juist gestemd werd omdat er geen bewijzen meer zijn .
Als ik goed begrijp mag de raad van beheer de mensen " sturen " naar en bepaalde richting, vooral als het erom gaat één eigenaar schade te berokkenen. OP die manier is elke AV een schijnvertoning !

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 02 aug 2010 11:36

Discussie blijft nutteloos heen en weer slingeren en is verwaterd tot een welles/nietes spelletje.

Slot erop.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”