toegang leveranciers verbieden op gemeenschappelijke delen

tomdsmet
Topic Starter
Berichten: 8

toegang leveranciers verbieden op gemeenschappelijke delen

#1 , 17 feb 2010 23:07

Beste,

in onze residentie is een restaurant gevestigd dat gebruik maakt van de gemeenschappelijke garage (resto opent de poort) om de leveranciers te laten leveren in hun privé-garage.
In de praktijk lopen er dus regelmatig 'vreemden' in de gemeenschappelijke delen, rond de autostaanplaatsen.
Kunnen we als mede-eigenaars verbieden dat de resto die vreemden toegang verleent tot de gemeenschappelijke delen? Op welke manier ? Of kunnen we eisen dat er steeds toezicht zou worden uitgevoerd door de resto?
(of dat een gewenste oplossing is, is nog een andere vraag, maar het gaat hier nu even om het principe)

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 feb 2010 01:19

Wat staat in de basisakte wat betreft de toegangsrechten van het commerciële pand tot de gemeenschappelijke delen?

Is er een bepaling voor laad en los rechten? Hebben er zich reeds incidenten voorgedaan die goederen van anderen beschadigden?

Is er een andere mogelijkheid voor het restaurant om de keuken en of opslagruimten te bevoorraden zonder dat deze goederen door het publieke gedeelte moeten?

tomdsmet
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 18 feb 2010 09:51

de basisakte voorziet geen specifieke laad- en losrechten, alleen algemene clausules van gemeenschap etc.

Problemen zijn als volgt:
* er is vaak geobserveerd dat de poort blijft openstaan tijdens dergelijke leveringen. Iedereen kan dan in principe binnen en buiten.
* deze week is ingebroken in de privé-bergingen van andere eigenaars in dezelfde garage... hoewel uiteraard geen oorzakelijk verband kan worden aangetoond, zijn die leveringen dus onderwerp van dicussie geworden.
* er is recentelijk een brandgang aangelegd, langswaar zij eventueel ook zouden kunnen lossen, alleen moeten ze dan alles langs een trap naar beneden dragen (dus extra moeite)

Bedankt,

Reclame

simonjo
Berichten: 285

#4 , 18 feb 2010 23:13

Stel dat u bezoek krijgt en die personen in de garage laat parkeren, of uw zoon/dochter hebben een afstandsbediening van de poort en komen regelmatig over de vloer...

Dan komen er ook niet-eigenaars in de garage, klaagt daar dan iemand over?

Pas op, ik begrijp uw geval omdat het bij ons ook van toepassing is, poort regelmatig ellenlang open, maar ik denk dat je daar wettelijk niets tegen kan doen tenzij er een toegangsbeperking in de basisakte is opgenomen.

Zo kunnen bij ons de winkelpanden geen gebruik maken van de traphal en liften, enkel poort en aparte brandtrap.

Je zou wel een reglement kunnen stemmen dat stelt dat je de poort niet open mag laten, beter nog zou een automatisch systeem zijn dat in alle gevallen na x seconden de poort terug sluit.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 19 feb 2010 00:01

Sluit me aan bij Simonjo. (was nog naar de woorden aan het zoeken om het neer te typen maar deze post verhaalt exact wat ik wenste aan te halen.)

:D

tomdsmet
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 19 feb 2010 08:20

Die bedenking van zonen/dochters had ik ook al gemaakt. Maar uiteraard scheelt dat een stuk in de perceptie. Het komt ook veel minder voor.

In elk geval bedankt voor de feedback.

Tom

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 19 feb 2010 15:01

familie is familie --- restaurant gebruikt commercieel dat wil zeggen dat oa verzekering en waardeberekening misschien wel anders komt te liggen tgv totaal ander risico.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”