Gemeenschappelijke lasten

Boregard
Topic Starter
Berichten: 245

Gemeenschappelijke lasten

#1 , 05 feb 2010 14:20

In een appartements gebouw heeft 1 van de eigenaars ongeveer 14.000 euro achterstel met de gemeenschappelijke lasten.
Iedere maand betaalt hij nu ongeveer 1/3 van de nieuwe maandelijkse lasten af. Dit betekent dat de 14.000 iedere maand verhoogd met 2/3 van de nieuwe maandlasten. :o

De syndicus beweert dat hij niets kan doen omdat de eigenaar teveel schulden heeft. :!:

Wie hheft hier een mogelijke oplossing? :idea:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 feb 2010 14:22

beweerd .... is dat nagegaan.
Door betrokkene in gebreke te stellen en voor de rechtbank te laten veroordelen.
Woont die er zelf of wordt appartement verhuurd.
Bewarend beslag op appartement
Openbare verkoop van appartement

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 feb 2010 15:46

beweerd .... is dat nagegaan.
Door betrokkene in gebreke te stellen en voor de rechtbank te laten veroordelen.
Woont die er zelf of wordt appartement verhuurd.
Bewarend beslag op appartement
Openbare verkoop van appartement
+ andere syndicus aanstellen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 feb 2010 17:24

Als de eigenaar gedurende 12 jaar zijn gemeenschappelijke onkosten niet betaald zijn er inbeslagname mogelijkheden. herinner me iets dergelijks gelezen te hebben in Timmmermans appartementsrecht van de week toen ik wat anders opzocht. zal vanavond nog eens controleren en hier posten.

Een procedure opstarten om tot openbare verkoop over te gaan lijkt me inderdaad het overwegen waard tenzij er teveel andere schulden en/of het pand nog belast is met een hypotheek. Anders loop je effectief het het risico een procedure te starten die de VME meer kost dan ze deze kan opleveren.

Nieuwe syndicus hangt niet alleen hiervan af, zie boven.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 05 feb 2010 21:05

Als de eigenaar het pand verhuurt dient u de statuten eens na te lezen. Als daarin een beding is opgenomen dat de VME gerechtigd is rechtstreeks de achterstallen te vorderen bij de huurder mag ze dit nog steeds doen. Deze actie wordt immers gekwalificeerd als een delegatie tot betalen of een overdracht van schuldvordering.

Vonnissen:
Brussel 3/11/1994, J.T. 1995, p215
Vredegerecht Ouderghem 20/12/1996, T. vred. 2000, p289
Rechtbank Tongeren 11/06/2001, T. App. 2002, nr 253

De VME kan eveneens bewarend beslag laten leggen op de roerende goederen van de niet-betalende eigenaar.

OF indien een mede-eigenaar 12 jaar lang geen gemeenschappelijke lasten heeft betaald, bezwarend beslag laten leggen op onroerend goed. Het is me uit de tekst van Timmermans niet duidelijk of dit enkel slaat op onroerend goed dat deel uitmaakt van het complex beheerd door de VME of tevens uit mogelijk andere onroerende goederen in het bezit van de niet betalende mede-eigenaar.

Vonnis: Beslagrechter Hasselt 19/01/2000, T. App. 2000, nr 166.


Natuurlijk dient men te bekijken of het effectief de moeite loont om een bewarend beslag te laten leggen gelet op andere schuldeisers die mogelijk prioriteit hebben. (overheid, banken)

Een andere mogelijkheid is dat de syndicus, naar Frans recht, een hypothecaire inschrijving kan laten nemen ten ben bedrage van de achterstallen. (Dit lijkt me een zeer complexe materie waarvan ik de uitleg met veel liefde overlaat aan fiscalisten.. :? )

Hopelijk helpt dit u verder?

Boregard
Topic Starter
Berichten: 245

#6 , 23 mei 2010 17:12

Nu schijnt de de nieuwe eigenaar niet de eigenaar te zijn. :o

Be bij het kadaster in Brussel binnen geweest en die nieuwe eigenaar is onbekend. (Situatie 2010) Het appartement staat nog steeds ingeschreven op de ouden eigenaar. :?

De sindicus beweert dat dit fout is. Nochtans is er later een ander appartement verkocht en daar staat de nieuwe eigenaar reeds vermeld. :)

Wat een soep. Ben curieus voor de volgend RVB.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”