winter en glad

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

winter en glad

#1 , 31 jan 2010 10:47

Hallo besten mensen,
ik zit met een vraagje ivm winterproblemen in onze wijk (is geen appartementsblok-wel een"prive" woonwijk, EN gebonden aan de appartementswetgeving) :
het heeft nu voor de tweede maal flink gesneeuwd en het is hier spiegelglad !
er wordt hier niet gestrooid ? (onze wegen lopen allemaal dood, dus ingang en uitgang langs hetzelfde punt)
Kan er mij iemand een beetje verduidelijken wat volgens de regeltjes MAG/MOET gebeuren, wie moet er strooien ? De syndicus ? of de mensen zelf ? Wat als er een ongeval gebeurd ? en wat als er iemand valt bv en zich kwetst?
Aub kunnen jullie mij helpen met tips/raad (en eventueel verwijzen naar teksten). Er staat niets in onze basisakte ivm winter perikelen.
Mijn oprechte dank en groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 31 jan 2010 11:39

Hallo besten mensen,
ik zit met een vraagje ivm winterproblemen in onze wijk (is geen appartementsblok-wel een"prive" woonwijk, EN gebonden aan de appartementswetgeving) :
het heeft nu voor de tweede maal flink gesneeuwd en het is hier spiegelglad !
er wordt hier niet gestrooid ? (onze wegen lopen allemaal dood, dus ingang en uitgang langs hetzelfde punt)
Kan er mij iemand een beetje verduidelijken wat volgens de regeltjes MAG/MOET gebeuren, wie moet er strooien ? De syndicus ? of de mensen zelf ? Wat als er een ongeval gebeurd ? en wat als er iemand valt bv en zich kwetst?
Aub kunnen jullie mij helpen met tips/raad (en eventueel verwijzen naar teksten). Er staat niets in onze basisakte ivm winter perikelen.
Mijn oprechte dank en groeten
Wat staat er ivm sneeuwruimen in het politiereglement van de gemeente?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 31 jan 2010 11:54

Roharro bedankt voor de snelle reaktie, maar het is hier wel degelijk een "pivé-terrein"- onze officiele straat (gemeenteweg is een 30 meter op de gemeenteplannen) en onze hele wijk draagt die naam natuurlijk

eventueel dat gemeente reglement zoeken, langs welke weg kan ik dat doen?

bedankt

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 31 jan 2010 12:28

Roharro bedankt voor de snelle reaktie, maar het is hier wel degelijk een "pivé-terrein"- onze officiele straat (gemeenteweg is een 30 meter op de gemeenteplannen) en onze hele wijk draagt die naam natuurlijk

eventueel dat gemeente reglement zoeken, langs welke weg kan ik dat doen?

bedankt
Misschien te vinden op website van uw gemeente of op website lokale politie.

Indien al die wegen private eigendom zijn, dan zal het politiereglement daarover vermoedelijk niets vermelden. In feite is het dan de veel voorkomende situatie, zoals ook bij mijn woning. Mijn grond paalt wel aan de openbare weg, dus ik moet trottoir ruimen. Maar vanaf trottoir naar mijn voordeur loopt mijn privé oprit over een afstand van 14 meter. Als daar bijvoorbeeld de postbode die een pakje komt afgeven uitglijdt is het dezelfde situatie als in jullie privé-verkaveling. Jullie probleem komt dus op kleinere schaal voor bij veel mensen. Ik veronderstel dat als iemand uitglijdt op mijn oprit (in de veronderstlling dat hij goede redenen heeft om daar te vertoeven) ik verantwoordelijk zal zijn (maar gedekt door mijn verzekering). Maar aan de andere kant zal de politie mij geen boete kunnen geven als ik geen sneeuw ruim op mijn privé oprit (want die verplichting staat niet in ons politiereglement).

Meer algemeen gesteld is de vraag dus: Wanneer is men verantwoordelijk als iemand een ongeval (vallen, zich verbranden, zich doodschrikken, enz.) heeft op uw eigendom? Niet alleen buitenshuis, maar ook binnenshuis?

Helaas heb ik ook hier geen sluitend antwoord op.

Indien de medeeigenaars geen opdracht hebben gegeven aan de syndicus om ervoor te zorgen dat er sneeuw wordt geruimd zal hij dat ook niet moeten doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 31 jan 2010 12:55

Het lijkt me aangeraden om op de volgende vergadering een punt te laten plaatsen waar het probleem besproken wordt en waarbij er eventueel wordt besloten om een kleine handstrooier aan te schaffen en een aantal zakken strooizout. Is er conscierge of klusjesman voor de wijk? Dan kan dit eventueel in zijn takenpakket ingelast worden. Anders wordt het zoeken naar vrijwilligers geblazen.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#6 , 01 feb 2010 18:02

Roharro en Vandebos van harte dank

toch nog een vraagje, wij hebben op onze wijk een BA - dekt deze zoiets als er bv iemand valt en iets breekt ? of moeten wij daar een andere verzekering voor nemen?

alvast mijn dank

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 01 feb 2010 21:18

Laat de syndicus nakijken of de verzekering BA ook personeel of eigen bewoners die een taak voor de gemeenschap uitvoeren dekt. Een bijkomende verzekering arbeidsongevallen is ook het overwegen waard.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#8 , 01 feb 2010 21:37

okidokes, bedankt voor de snelle reactie

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”