Dagvaarding vredegerecht

karol
Topic Starter
Berichten: 3

Dagvaarding vredegerecht

#1 , 28 jan 2010 11:25

Goedemorgen,
We hebben onze syndicus voor het vredegerecht gedaagd. Nu heb ik enkele praktische vragen:
1) Hoe spreek je de vrederechter het beste aan?
2) Kan ik op voorhand een dossier indienen, zodat de vrederechter dit al kan inkijken?
3) Ik heb in de dagvaarding enkele wetsartikels vermeld. Moet ik die tijdens de zitting eerst terug overlopen?
4) Hoe spreek je bijvoorbeeld artikel 577-8§7 uit (de tekens)?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
karol
Topic Starter
Berichten: 3

#2 , 28 jan 2010 11:29

Ik heb bijvoorbeeld wetsartikel "577-8 §4 1°". Hoe spreek ik dat dan het beste uit aub?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 28 jan 2010 12:06

1: mijnheer, mevrouw de vrederechter, edelachtbare.

2: U dient best de stukken op voorhand in bij de griffie. Deze kan dan ook deze stukken bezorgen aan de tegenpartij. Anders zal de eerste stap van deze zijn uitstel aan te vragen om de stukken van de tegenpartij te bekomen en te bestuderen... Of de vrederechter zelf de stukken voor het geding zal inkijken ? De man dient zijn objectiviteit te behouden en zal deze vermoedelijk pas bestuderen nadat hij beide partijen heeft gehoord.

3: U bent gerechtigd om alle gegevens die uw standpunt versterken naar voren te brengen. ( wetteksten, Kb's, vonnissen en uitspraken van rechtbanken en hoven in eerdere vergelijkbare zaken horen daar allemaal vanzelfsprekend bij.) presenteer deze wel niet als feiten op zich, bouw ze in in uw betoog. (niets zo vervelend als een oeverloze opsomming voordat men zelfs maar aan de feiten van de zaak begint...)

4: artikel 577 8 paragraaf 4 punt 1 (zowel de vrederechter als de tegenpartij hebben uw stukken en kunnen dit volgen indien gewenst, tracht dergelijke vermeldingen te beperken tot enkel het nodige, ze maken uw mondelinge verdediging moeilijk en kunnen uzelf op kritieke momenten in verwarring brengen indien u niet de gewoonte hebt om citerend te werken. soms is het eenvoudiger en makkelijker te volgen door gewoon dat gedeelte van het BW te citeren. "Het Burgerlijk wetboek specifieert.... "indien gevraagd kan u nog steeds het artikel enz verstrekken.)

Reclame

karol
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 28 jan 2010 12:45

Bedankt voor uw nuttig antwoord. Ik lees ook vaak dat ze "mijnheer de voorzitter (of mevrouw de voorzitter)" zeggen. Is dat ook ok?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 28 jan 2010 12:47

Is dat niet meer iets voor de hoven waar meerdere rechters tesamen over een zaak oordelen en er een pikorde dient afgelijnd te worden?

Heb me tot op heden altijd beholpen met "mijnheer, mevrouw de vrederechter"

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”