Nieuwe wet op de mede-eigendom.

Dreke
Topic Starter
Berichten: 25

Nieuwe wet op de mede-eigendom.

#1 , 21 jan 2010 18:10

De nieuwe wet op de mede-eigendom zou rond de jaarwisseling in het Parlement moeten gestemd worden.
Is dit inmiddels al gebeurd?
In geval van bevestiging, is de nieuwe wet misschien dan ook al gepubliceerd in het Staatsblad?

Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2010 18:32

In behandeling commissie Justitie van de Senaat.

scorpioen

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 21 jan 2010 20:53

Wacht de commissie niet op een advies van de raad van state over drie punten aangevraagd door coveliers en co?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2010 21:43

Dit advies werd ondertussen neergelegd. Stuk 4-1409/3.
Bespreking stond op de agenda van de commissie Justitie van de Senaat van 20 januari 2010.

scorpioen

lbcdr1998
Berichten: 9

#5 , 27 jan 2010 10:18

Is die wet al goedgekeurd en zodoende gepubliceerd en rechtsgeldig ?

Hebben vanavond alg. vergadering en ik heb de indruk dat syndicus voor een aantal zaken al naar deze wet wil verwijzen (die zaken die hem goed uitkomen natuurlijk !).

Greetz,
Luc

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 27 jan 2010 10:39

Het punt werd op de 20ste niet behandeld. Zelfs als de wet reeds werd goedgekeurd en ondertussen was verschenen in het staatsblad is er nog een periode voorzien van drie maanden voordat ze van kracht wordt.

Gelet op het feit dat deze wetgeving nog steeds radicaal kan veranderen en er punten in besproken worden die onder de huidige wetgeving niet geldig zijn lijkt het me aangeraden de het woord te vragen en de algemene vergadering te adviseren deze punten op dit ogenblik nog niet goed te keuren om wijzigen die er mogelijkerwijs niet doorkomen nadien weer ongedaan te moeten maken en om onnodige rechtsgedingen te voorkomen van eigenaars die het nu reeds goedkeuren van deze punten kunnen interpreteren als deze van een syndicus die zich tracht te onttrekken aan zijn verantwoordelijkheden... (syndicus zal de boodschap dan wel begrijpen)

Zebrapatti
Berichten: 13

#7 , 23 apr 2010 23:00

Weet iemand hoever het hier ondertussen mee staat aub? Alvast bedankt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2010 11:45

Stond voor bespreking op de agenda van de commissie Justitie van de Senaat van 20 april jl.

Nog geen stemming in de commissie. Zal later verder behandeld worden. Einddatum evocatieprocedure Senaat 11 mei a.s.


scorpioen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mei 2010 18:02

De nieuwe wet werd gisteren, na amendering door de Senaat, ook nog door de Kamer goedgekeurd. Moet nu nog in het Staatsblad gepubliceerd worden.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 07 mei 2010 19:07

Woot.

Ik kan een aantal syndici die zeer slecht slapen....

Pedro
Berichten: 735

#11 , 07 mei 2010 19:33

Woot.

Ik kan een aantal syndici die zeer slecht slapen....
de wet zal in september in werking treden.
Ik houd inzake binnenkort een voordracht. Wie een inschrijvingsformulier wenst te ontvangen kan me een prive bericht sturen.

karelvanbosch
Berichten: 13

#12 , 13 jun 2010 00:16

Volgens info via Hugo VDB zou wet pas in het staatsblad van september verschijnen
Indien zo dus van toepassing vanaf 1 dec 2010

Zeer interressant artikel gelezen van voorzitter CIB Vlaanderen in Vastgoedflitsen over mogelijke kostprijsgevolgen

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 13 jun 2010 00:21

In dat geval pas in werking vanaf 01/01/2011. Termijn begint pas te lopen vanaf de eerste van de maand volgend op publicatie. In zekere zin lijkt het me logisch om deze wetgeving pas van kracht te laten worden vanaf 1 januari.

PS: u dient uw pb te richten aan Pedro.

Alexia
Berichten: 13

#14 , 04 sep 2010 11:41

Hallo,

Een handige (en bovendien gratis) checklist vind je op:

http://www.lexalert.net/NL/index.php?page=31&detail=326" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr,

Alexia

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”