samen een huis kopen als investering

herman138
Topic Starter
Berichten: 5

samen een huis kopen als investering

#1 , 18 jan 2010 20:09

Samen met een collega van mij zou ik een huis willen aankopen om dit op te knappen en nadien te verhuren/verkopen.
Hoe zit dat juridisch? wij hebben geen relatie of iets dergelijks, het is enkel omdat we geen van beiden kapitaalkrachtig genoeg zijn dat we samenwerken. We zijn ook niet zelfstandig of zitten niet samen in een zaak.
Zitten er addertjes onder het gras?
dank alvast voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 jan 2010 20:52

Deze link kan je reeds verderhelpen.

herman138
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 19 jan 2010 18:48

bedankt!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 20 jan 2010 09:02

Niets belet u en uw collega zulk huis samen te kopen,op te knappen en te verhuren/verkopen.

U bezit dit huis dan in ’onverdeeldheid’ waarvoor geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dus anders overeenkomen.

Bij de vereffening-verdeling van de onverdeeldheid kan u vergoeding eisen voor wat u meer dan de helft(of uw deel) investeerde in het huis.,mits dit te bewijzen.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

herman138
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 02 feb 2010 18:06

bedankt voor de antwoorden, de koop is uiteindelijk niet doorgegaan omwille van de prijs die op de laatste verkoopdag in de hoogte is geschoten.
misschien komt het nog eens van pas bij een volgend project.
mvg

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 02 feb 2010 19:07

Wij hadden indertijd het idee met een soort patrimoniumvennootschap
burgerlijk vennootschap onder vorm van bvba.

Dit om rechten en plichten te kunnen afbakenen en vb voorverkooprecht - wie doet wat - hoe wordt werk begroot en betaald -

Een handige harry tgo een met 2 linkerhanden.

herman138
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 02 feb 2010 20:09

@franciscus:
ik werk samen met een collega bij een bouwonderneming, we kunnen (zeker met z'n tweëen) bij leveranciers betere prijzen bedingen.
Het plan was dat ik alle werk zou doen en hij zou mee-financieren (collega ook met 2 linkerhanden - werkt op bureau) .
Hij zou mijn uurloon voor de helft betalen en alle andere facturen zouden we door 2 delen. Op die manier zou elk voor de helft eigenaar zijn.
Voorlopig is dat plan afgeblazen (zie vorig bericht) maar in de toekomst kan dit nog wel eens voorvallen.
Het moeilijke aan de hele zaak is dat we enkel zoiets doen als we een koopje kunnen doen en we dus geen vennootschap oprichten zonder dat we concrete plannen hebben. Een vennootschap oprichten en daarna wachten tot er zich een koopje aandient lijkt mij nodeloos duur.
Enfin, we zijn er nog niet echt uit, bedankt voor uw antwoord. mvg

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 02 feb 2010 20:34

Eerlijk gezegd is een patrimoniumvennootschap vanuit fiscaal oogpunt slechts interessant vanaf een goede € 650.000, sommigen stellen zelfs vanaf € 750.000 tot € 800.000.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 03 feb 2010 16:22

mijn ..indertijd was wel de tijd toen de dieren nog spraken maar toen bestond dat woord nog niet.
Ik moest nu toch een woord hebben ... terwijl ik eigenlijk al wist dat het nu een 'wettelijke' term was.

3399AAaa
Berichten: 818

#10 , 03 feb 2010 18:05

toch maar best goede afspraken maken op papier. dergelijke projecten heb ik al dikwijls weten opstarten - meestal loopt het een paar jaar goed - en dan begint de miserie - goede afspraken op papier, goede vrienden!
Plus est en vous

jaapi
Berichten: 1

#11 , 04 feb 2010 00:28

ongeveer in dit verhaal...

Een vriendin haar vorige relatie is op niets uitgelopen, maar ze hadden wel samen een huis gekocht (6 jaar geleden, niet getrouwd en niet wettelijk samenwonend). Haar ex-partner doet behoorlijk moeilijk en weigert haar deel terug te betalen (15 - 20000 euro), terwijl hij wel het huis wil behouden.

Hoe pak je zoiets het beste aan, wat zijn haar rechten en bij welke rechtbank zou ze dit moeten aankaarten? Vredegerecht of 1ste aanleg? Wat zijn de kosten hiervan?

3399AAaa
Berichten: 818

#12 , 04 feb 2010 08:07

ongeveer in dit verhaal...

Een vriendin haar vorige relatie is op niets uitgelopen, maar ze hadden wel samen een huis gekocht (6 jaar geleden, niet getrouwd en niet wettelijk samenwonend). Haar ex-partner doet behoorlijk moeilijk en weigert haar deel terug te betalen (15 - 20000 euro), terwijl hij wel het huis wil behouden.

Hoe pak je zoiets het beste aan, wat zijn haar rechten en bij welke rechtbank zou ze dit moeten aankaarten? Vredegerecht of 1ste aanleg? Wat zijn de kosten hiervan?
Het sleutelwoord hier: kan ze haar investeringen "bewijzen" (facturen en bankoverschrijvingen)? zo nee, dan gelden de regels van de mede-eigendom (als ze elke 50/50 hebben aangekocht bijvoorbeeld). Dat waarvan geen exclusieve eigendom wordt bewezen, wordt door de rechter verondersteld in onverdeeldheid te zijn (in dit geval wschl elk de helft)
Plus est en vous

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”