syndicus Leuven

Nightlamp
Topic Starter
Berichten: 8

syndicus Leuven

#1 , 18 jan 2010 13:05

Beste,

Wij zijn op zoek naar een syndicus in het Leuvense. Zijn er mensen die ervaring hebben hieromtrent?
Privé-berichten zijn misschien best, als er namen genoemd worden.

mvg,
Nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 jan 2010 21:10

De klassieke dingen om naar uit te kijken:

Een goede syndicus wil niet meer dan een contract dat jaarlijks vernieuwbaar is.

Vraag om een voorbeeld van zijn contract en een lijst met de tarieven voor bijkomende prestaties en vergelijk deze met de voorgestelde tarieven van het BIV. (http://www.biv.be)

Noteer een paar namen van residenties waar hij syndicus is ( deze staan allemaal gedeclareerd aan zijn postbus) en neem eens contact op met een paar bewoners om te verifiëren of ze over x tevreden zijn.

Kijk op de website van het BIV (tenzij hij een boekhouder, advocaat, notaris of ingenieur is) eens na of hij wel erkend is als immomakelaar.

Voor de rest het gezonde verstand gebruiken :

Er bestaan goede goedkope syndici, net zoals er albino tijgers bestaan.

Een syndicus die weigert referenties te geven "uit respect voor de privacy van zijn klanten" is nogal vergeetachtig over de bordjes aan zijn voordeur. Het is goed mogelijk dat hij ook vergeetachtig is over andere dingetjes...

Dossierkosten vragen om te kandideren is niet normaal.

Een syndicus die tijdens het verkennend gesprek zijn telefoon uitschakelt of niet opneemt toont aan welke prioriteit hij later aan uw telefoontjes zal geven...

enzovoort..

KristelD
Berichten: 1

#3 , 12 mar 2010 13:45

Beste heer Vandebos,

Ik las in verschillende van uw posts al dat je op de website van het BIV de voorgestelde tarieven (syndicus) kan vinden. Ik kan deze jammergenoeg niet vinden, kan u mij even op weg helpen?

Ons appartement (regio Peer) wordt dit voorjaar opgeleverd en de bouwfirma stuurde een brief naar alle eigenaars om een syndicus voor te stellen (uit Antwerpen). De eigenaars kregen dan 'de kans' om zelf ook offertes op de vragen bij andere kantoren. Deze offertes hebben we nu ontvangen en we dienen ieder afzonderlijk een keuze te maken voor 15 maart en door te geven aan de bouwfirma zodat de syndicus op de algemene vergadering eind maart aangesteld kan worden. Dit lijkt me ook een vreemde gang van zaken? Ik heb er ook een vreemd gevoel bij dat de bouwfirma (ook uit het Antwerpse) een syndicus voorstelt die dan ook goedkoper is dan de andere offerte (want deze offerte werd pas aan ons bezorgd nadat alle andere offertes ook bij de bouwfirma beland waren). Ruikt een beetje naar partijdigheid/vriendjespolitiek?

Vriendelijke groeten

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 12 mar 2010 14:15

Geplukt van de website van het BIV:
Verplichte of opgelegde tarieven zijn sowieso verboden. Dit is niet alleen zo voor de vastgoedmakelaars, maar ook voor de advocaten, architecten,… Het opleggen van tarieven is strijdig met het mededingingsrecht.
Op 9 februari 2004 publiceerde de Europese Commissie een rapport over de mededinging op het gebied van de professionele dienstverlening. In dit rapport heeft de Europese Commissie aangegeven dat ook het opstellen van aanbevolen ereloontarieven een inbreuk op het mededingingsrecht kan uitmaken. Gelet op het voorgaande had het BIV begin 2004 dan ook beslist om - als voorzorgsmaatregel - de aanbevolen tarieven van haar website te verwijderen totdat er meer juridische zekerheid was. Inmiddels is de uitspraak van de Europese Commissie gekend. Op 24 juni 2004 kreeg de Orde van Architecten van de Europese Commissie een boete van € 100.000 opgelegd omdat haar aanbevolen barema's een inbreuk uitmaakten op artikel 81, lid 1, van het EG Verdrag.

De voorgestelde tarieven worden enkel nog onder leden van het biv intern verspreid vermoed ik. Enige tijd geleden ben ik deze nog op een site van een immomakelaar tegengekomen waar hij zijn tarieven vergeleek met "de gangbare tarieven volgens het BIV"

Wat betreft de syndicus aangesteld door de bouwheer wil ik wijzen naar de volgende post:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=19164 Er zijn er op deze site alleen echter nog 10-tallen andere te vinden.

Voor de vuist weg wil ik aan de hoger geschreven post wel nog toevoegen bij voorkeur een syndicus aan te stellen die op minder dan 20km van het gebouw woont. De redenen hiertoe zullen wel duidelijk zijn?

Pedro
Berichten: 735

#5 , 12 mar 2010 16:58

[quote="KristelD"]Beste heer Vandebos,

Ik las in verschillende van uw posts al dat je op de website van het BIV de voorgestelde tarieven (syndicus) kan vinden. Ik kan deze jammergenoeg niet vinden, kan u mij even op weg helpen?


Er bestaan geen vastgelegde tarieven voor syndici. Vrije markteconomie.
Ik ben vooral actief in Antwerpen en onmiddellijke rand en ken dan ook quasi alle Antwerpse syndici en tarificaties. Als u mij via privé bericht doorgeeft wie als syndicus wordt voorgedragen, dan kan ik u adviseren of het hier om een competente syndicus gaat of niet en/of de richtprijzen oke zijn.

Ik kan u desgewenst ook een naam doorgeven van een competent syndicus in Kampenhout.

Het spreekt voor zich dat de keuze van syndicus niet voor de vergadering maar wel tijdens de vergadering wordt genomen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”