ook een erfdienstbarheid probleem

bolle
Topic Starter
Berichten: 4

ook een erfdienstbarheid probleem

#1 , 15 jan 2010 12:42

Hoe kan men die regel uit de koopakte krijgen.
Mijn buurman mag via onze zijweg langs ons huis naar zijn eigendom gaan.
Nu word zijn huis verkocht wat kan ik ondernemen om dit ongedaan maken.
Als ik het moest kopen kan de akte aangepast worden.
En moest ik het niet aankunnen om te kopen wat kan er aan gedaan worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 15 jan 2010 13:17

Is er ondertussen een andere makkelijkere weg voor uw buur om zijn woning te bereiken?

bolle
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 15 jan 2010 13:28

Dat is zijn enigste in of uitweg om langs achter in zijn tuin te komen of anders moet gewoon door zijn huis passeren.
Hij gebruikt deze weg maar als hij zat is of om ons te duvelen

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 jan 2010 14:00

Lijkt me moeilijk om gedaan te krijgen, zeker als de buur zijn erfdienstbaarheid niet wenst af te staan.

bolle
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 16 jan 2010 10:21

Dat kan messchien wel zijn maar als hij het toch verkoopt en als de nieuwe eigenaars van niks af weten dan is er geen probleem meer
Ik wil gewoon eens weten welke stappen ik zou kunnen ondernemen gewoon om te proberen al is maar minim

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 17 jan 2010 11:07

“Art.705.Alle erfdienstbaarheden gaan teniet wanneer het heersende erf en het dienstbare erf in dezelfde hand verenigd worden.Art.710bis.Op verzoek van de eigenaar van het lijdend erf kan de rechter de afschaffing van een erfdienstbaarheid bevelen wanneer deze ieder nut voor het heersend erf heeft verloren”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De eigenaars van lijdend en heersend erf kunnen ook wederzijds overeenkomen de door een titel gevestigde erfdienstbaarheid te beëindigen,krachtens art.1134 B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bolle
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 21 jan 2010 16:40

Geachte,

Bedankt voor de nodige uitleg

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 21 jan 2010 17:21

Staat een erfdienstbaarheid niet altijd in de koopakte? Is het niet de taak van de notaris om uit te zoeken of er een erfdienstbaarheid is? En kun je dat dus niet verborgen houden?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”