schulden van een mede-eigenaar

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

schulden van een mede-eigenaar

#1 , 12 jan 2010 15:06

Hallo beste mensen, wat moeten wij doen als er een mede-eigenaar zijn woonst verkoopt en nog een schuld heeft ivm de gemeenschappelijke delen (ik spreek hier over een 400 euro) ?
Mag/moet de notaris dat doen bij de afhandeling van de akte, zo ja is daar een wettekst van ?
zo neen, wat raden jullie ons dan aan?
mijn dank en vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 12 jan 2010 15:45

Is hier zeer recent ter sprake gekomen.
pepperoni schreef:
In ons appartementsgebouw is een appartement verkocht.
sinds 2007 leggen wij ook een resservefonds aan met een maandelijkse bijdrage verrekend in de kosten van de Syndicus.
De vorige eigenaar heeft nooit in het resservefonds een bijdrage geleverd, kan deze achterstand dan geëist worden van de nieuwe eigenaar ?
mvg,

Peter
Wanneer de bijdrage tot sparen ooit werd beslist, dan was/is het aan de syndicus om er voor te zorgen dat achterstallen in niet betaling van deze kosten werden/worden ingevorderd, desnoods via juridische weg.

Dit kan na verkoop nog steeds doch men maakt best een kosten/baten analyse op vooraleer een procedure op te starten. Stel bijvoorbeeld dat de verkoper naar het buitenland vertrekt. Dan zullen de kosten voor invordering (deurwaarder buitenland, advocaat buitenland, vertaling,...) al gauw tot in de duizenden euro's belopen.

Onder voorbehoud aangezien geen kennis/inzage in het dossier doch wanneer de syndicus in de 2 jaar dat er nu wordt gespaard naar recuperatie toe niets heeft ondernomen, dan komt zijn aansprakelijkheid hier toch wel in het gedrang. Dit geldt zeker wanneer thans om de een of andere reden invordering niet meer mogelijk zou zijn.

De schuld uit het verleden bij de koper leggen kan niet, tenzij partijen in onderling akkoord in de akte hebben laten opnemen dat de koper deze achterstallen draagt, wat me zou verwonderen.

En aangezien conform de wet het aandeel van het reservefonds bij verkoop bij het betreffende pand blijft, kan de nieuwe eigenaar tevens eisen dat dit wordt aangevuld.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 12 jan 2010 17:03

Hr Vandebos mijn oprechte dank

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”