syndicus en opvragen informatie

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

syndicus en opvragen informatie

#1 , 11 jan 2010 21:04

Hallo een goede avond beste mensen van dit forum,
allereerst mijn allerbeste wensen voor 2010 en dit voor alle mensen van dit forum, en zeker diegene die steeds goed raad en/of tips geven.

Ik begin dit jaar met een vraagje :
de syndicus heeft wat persoonlijke informatie nodig zoals :
naam van de eigenaar(s) - reeds bekend
rijksregisternummer (s)
en huwelijkstelsel

Deze hebben wij nodig op vraag van de diensten van het kadaster en dit om een probleem van vroeger terug opgelost te krijgen.
Schijnbaar zijn er enkele mede-eigenaars die dit vertikken te geven aan onze syndicus en dit zonder reden.
Bestaat er iets - wetgeving of 1 of ander artikel - waar we kunnen naar verwijzen in een brief die we die enkelingen willen sturen.
Het kadaster heeft er op gedrukt dat het probleem kan opgelost worden als 'WIJ' dus de syndicus van ELKE eigenaars deze informatie bezorgen.
Alvast mijn dank voor de hulp/infi/tips

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 jan 2010 21:17

Kan de syndicus niet met een kopie van zijn contract en de lijst van eigenaarsgegevens die hij reeds heeft naar de bevolkingsdienst van de gemeente stappen en deze om de gegevens verzoeken? Uit hoofde van zijn functie mag hij dit.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 11 jan 2010 21:27

Helaba beste Vandebos, eerlijk gezegd heeft hij geen kontrakt, wij zijn nog steeds (gelukkig) een prive-wijk (80-tal woningen) een groep die heel nauw samenwerkt (op 1 of 2 mede-eigenaars na), die proberen te boel wat te verzieken.
Onze syndicus is sinds vorig jaar (AV) verkozen, en zal bij de e.v. AV van begin dit jaar zijn mandaat vermoedelijk kunnen verder zetten.
Kan ik eventueel naar de toekomst toe zo een voorbeeld kontrakt vinden of bekomen.
Of kan ik toch ergens info vinden, want ik kan goed begrijpen dat wij als mede-eigenaars bepaalde informatie "MOETEN" bezorgen op vraag van de syndicus.
mijn dank

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 11 jan 2010 21:37

Is het een eigenaar die de rol van syndicus op zich neemt?

Hij kan ook een kopie van de notulen van de vergadering van verleden jaar waarin zijn aanstelling vermeld staat meenemen.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 11 jan 2010 21:46

dank je
ja het is een mede-eigenaar

en in ons laatste verslag van de AV (2009) staat :
"na bevestiging van de eigenaars wordt Dhr.... als syndicus aangesteld"
en daarna staan de punten over de plichten en verantwoordelijkheden van de syndicus.
Als dat genoeg info is kan hij met dat verslag naar de gemeente?
dank je

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 11 jan 2010 23:54

Normaliter wel.

Terzijde, hou er wel rekening dat tegen de volgende jaarvergadering de nieuwe wetgeving op mede-eigendom wel eens goedgekeurd zou kunnen zijn. Dat houdt dan ondermeer in dat VME's met meer dan 20 wooneenheden verplicht zullen worden een professionele syndicus aan te stellen. Het is misschien interessant nu reeds rond te kijken naar een degelijke syndicus om deze dan op de volgende vergadering voor te stellen dan te wachten tot de nieuwe wetgeving er is, men verplicht wordt een BAV samen te roepen en men moet gaan kiezen tussen de kandidaten die nog "over" zijn en nog bijkomende posities als syndicus wensen bij te nemen?

Ik verwacht eerlijk gezegd een rush op syndici zodra de wetgeving van kracht wordt en de degelijke kantoren zullen de nieuwe posities de ze wensen te aanvaarden beperken om hun kwaliteitsniveau te kunnen behouden...

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#7 , 12 jan 2010 08:43

Beste Vandebos, meer dan mijn dank,
is er al ergens wat degelijke info te vinden over de nieuwe wetgeving,
ik vind niet veel, deze is toch nog niet verschenen dacht ik ?
nogmaals mijn dank en vr groeten

Napoleon
Berichten: 5

#8 , 22 feb 2010 18:27

Geachte heer Vandebos,

Kan u me even toelichting geven bij de mogelijkheid dat het verplicht zal worden een professionele syndicus aan te stellen indien er meer dan 20 wooneenheden zijn?

Concreet:

- waar kan ik de evolutie van die wetgeving opvolgen?
- tegen wanneer verwacht u dat het een feit zal zijn?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 22 feb 2010 19:50

U vindt het voorontwerp terug in de link in onderschrift onder de sectie (ver)huurder, getiteld "wetsontwerp mede-eigendom.pdf" en "wetsontwerp medeeigendom bis.pdf" Indien Rapidshare moeilijk doet om het te downloaden mag u me steeds een pb'tje met uw email adres zenden.

Termijn van goedkeuring? Eind januari heeft de werkgroep in de Senaat 30 dagen uitstel verkregen om de adviezen van het grondwettelijk hof in hun tekst in te brengen. Deze periode is bijna verstreken. Verwacht wordt dat dit wetsontwerp zal goedgekeurd raken voor eind juni. Vanaf het verschijnen in het staatsblad zal er een termijn van drie maanden zijn voordat ze van kracht wordt. (dit om de meeste vme's de tijd te geven zich aan te passen aan deze nieuwe wetgeving.)

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 22 feb 2010 20:30

De nieuwe wetgeving (voorstel) verplicht de VME met meer dan 20 woonkavels niet letterlijk om een professionele syndicus in de hand te nemen, wel verstrengt ze de regels dusdanig voor dergelijke gebouwen dat het ten zeerste af te raden valt voor een gewone mede-eigenaar om die taak nog waar te nemen.
Zoals altijd is de tekst dienaangaande weer een compromis dat door vele mede-eigenaars die de functie van syndicus in hun pand uitoefenen onderschat zal worden. Lees de vereisten van artikel 10 ev. er maar eens op na. Je moet gek zijn om de taak nog te wensen uit te voeren...

Pedro
Berichten: 735

#11 , 22 feb 2010 21:10

De nieuwe wetgeving (voorstel) verplicht de VME met meer dan 20 woonkavels niet letterlijk om een professionele syndicus in de hand te nemen, wel verstrengt ze de regels dusdanig voor dergelijke gebouwen dat het ten zeerste af te raden valt voor een gewone mede-eigenaar om die taak nog waar te nemen.
Zoals altijd is de tekst dienaangaande weer een compromis dat door vele mede-eigenaars die de functie van syndicus in hun pand uitoefenen onderschat zal worden. Lees de vereisten van artikel 10 ev. er maar eens op na. Je moet gek zijn om de taak nog te wensen uit te voeren...
Aangezien de aansprakelijkheid van de mede-eigenaar/syndicus dezelfde is als deze van een professioneel syndicus, zou ik sowieso elke mede-eigenaar aanraden om hieraan niet te beginnen. Probleem langs de andere kant is dat er helaas tussen de beroepssyndici zeer veel onbekwamen zitten. Dit o.a. in de hand gewerkt door het BIV/CIB die al jaren en jaren syndici als een onbelangrijke groep beschouwt. Degelijke opleidingen zijn zeer ver te zoeken. Permanente bijscholingen nog verder. De verkozenen binnen deze organisaties zijn alleen maar met hun eigen "postje" bezig. Slechts een zeer kleine minderheid binnen deze organisaties heeft ook daadwerkelijk enige kennis van gedwongen appartementsmede-eigendom. Men oogst wat men zaait.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 22 feb 2010 21:24

Wordt er momenteel niet gesproken over het splitsen van het beroep vastgoedmakelaar/syndicus?

Dat zou al een eerste goede stap zijn.

Pedro
Berichten: 735

#13 , 22 feb 2010 21:33

Wordt er momenteel niet gesproken over het splitsen van het beroep vastgoedmakelaar/syndicus?

Dat zou al een eerste goede stap zijn.
Ondergetekende werd vorig betrokken binnen een wetsvoorstel welk erin bestaat om een apart opleidings- en tuchtinstituut op te richten. Na een overgangsmaatregel zouden enkel nog syndici die door dit instituut erkend zijn, als professioneel syndicus, idd. afgescheiden van het BIV, mogen optreden.
Ik weet alleen niet of dit voorstel er ooit zal door geraken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”