Zeildoek tegen omheining.Akkoord buur nodig?

erco251
Topic Starter
Berichten: 16

Zeildoek tegen omheining.Akkoord buur nodig?

#1 , 08 jan 2010 11:28

Na al hetgeen er de voorbije tijd gebeurt is(zie ander topic) zouden we graag een ondoorzichtig zeildoek tegen onze omheining hangen.
Aangezien we niet direct 'on speaking terms' zijn met onze buren
zouden we dit willen doen zonder hun hiervan op voorhand van op de hoogte te brengen.
De omheining hebben we indertijd laten plaatsen op het midden van onze
percelen en de kosten van de omheining hebben we gedeeld.
Nu was mijn vraag of we hiervoor de toestemming of goedkeuring van onze buren nodig hebben om dit te doen.En waar vind ik hiervan iets terug in de vorm van een wettekst ofzo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 jan 2010 13:00

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :...9° de plaatsing van de volgende afsluitingen :...b) afsluitingen met een maximumhoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 centimeter en draad of draadgaas, opgericht ter afsluiting van een goed. Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebouw constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten matten...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

erco251
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 08 jan 2010 14:14

Bedankt voor het antwoord.
Dit hebben ze me ook verteld op de ruimtelijke ordening van mijn gemeente.Maar er is geen sprake in de wettekst of ik toestemming of de goedkeuring moet krijgen van mijn buur.

Reclame

3399AAaa
Berichten: 818

#4 , 08 jan 2010 17:38

u heeft op basis van art 544 Burg Wb het recht om ten volle van uw eigendom te genieten. als u dat door het gemeentereglement is toegestaan is dat ok, als u zich conform die regels schikt.

blijkt uw buur achteraf daar niet mee akkoord te zijn dan moet hij daar een belang bij hebben om dat doen weg te halen, dat wil zeggen dat dat doek hem in zekere mate rechtstreeks en persoonlijk een nadeel moet bezorgen, of dat hem dat burenhinder moet veroorzaken, of dat dat onwettig is en hij daar schade door lijdt. Wat zou dat belang kunnen zijn?

als u zegt: 'ik hang dat doek omwille van mijn privacy', dan valt daar niet veel tegen te doen, dunkt me. de rechter zal in dat geval uw belangen tegen de zijne afwegen om te beslissen wat er moet gebeuren. maar uw buur kan u er niet van af houden dat u op rechtmatige wijze voor uw privacy zorgt

braak
Berichten: 3

#5 , 17 jan 2011 13:07

Bij mij is het verhaal beetje anders.

Buur plaatste en betaalde bekaert in de scheiding met toestemming. Wij betaalden niet mee omdat we toen nog geen bouwplannen hadden en geen hond zoals hij.

Nu wij met de bouw begonnen zijn, heeft hij langs onze kant van de draad, ongevraagd rieten matten geplaatst en dan nog eens een groene draadgaas daartegen? Kan dit zomaar? Moet dit niet langs zijn eigendom? Hij betreedt ongevraagd onze eigendom en breidt de omheining dus uit in onze richting.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 17 jan 2011 15:51

Neen dat kan niet Als het effectief op uw grond is.

braak
Berichten: 3

#7 , 17 jan 2011 16:00

OK, bedankt.

maar welke stappen zou ik moeten ondernemen?

Heb hem al gevraagd dit te verwijderen en hij beweert dan dat hij mijn eigendom wel mag betreden om zijn draad te 'herstellen'. Maar dit is toch niet meer herstellen?

Ben van plan hem eigenhandig te verwijderen. Maar daarover heeft hij al laten weten dat dit enkel na een juridische beslissing mag gebeuren????

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 17 jan 2011 16:10

Buur vriendelijk verzoeken middels een AS om zijn bezit van uw terrein te verwijderen. Hem vriendelijk verzoeken u schriftelijk een datum niet dichter dan 3 weken na kennisname doch niet verder dan 6 weken na kennisname schrijven mee te delen waarop hij deze werken komt uitvoeren. hem vriendelijk meedelen dat dit schrijven bij gebrek aan uitvoering van de gevraagde werken geldt als enige en definitieve ingebrekestelling. Dat gebrek aan respons u zal noodzaken om op zijn kosten een geding bij het lokale vredegerecht aan te spannen om de verwijdering door een erkende firma tegen dwangsom te bekomen.

Met vriendelijk groeten uiteraard.

braak
Berichten: 3

#9 , 17 jan 2011 16:15

hartelijk dank

ik zal er ook nog mijn beste wensen voor 2011 aan toevoegen

VDV12345
Berichten: 2

#10 , 27 mar 2011 22:28

We hebben een draadafsluiting van 1.80 meter met betonplaten geplaatst op 17 centimeter van perceelgrens in de zijtuin. Omwille van de privacy hebben we zeildoek gespannen op deze afsluiting. Nu zegt de gemeente dat dit niet kan zonder toestemming van de gebuur ? Is dit correct ?
De perceelgrens wordt hierbij ruim geïnterpreteerd aldus hen. Is dit correct ?

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 27 mar 2011 23:29

zie reactie vandebos in deze post

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”