Heraanleg straat veroorzaakt onveilige situatie

nick 48
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Heraanleg straat veroorzaakt onveilige situatie

#1 , 17 mei 2026 12:54

Beste,

sinds de heraanleg van de straat en de aanleg van een fietspad langs onze kant van de straat is het voor ons zo goed als onmogelijk geworden om veilig van onze oprit te rijden. Ongetwijfeld zullen er denken, hier gaan we weer, leven en laten leven, waarom moeten mensen nu dwars liggen maar inderdaad het gaat om laten leven, ongevallen vermijden.
De buren hebben hun gehele voortuin omheind met een poort en haag die op de scheiding bij ons al vlot 2.3-2.5M hoog is en vandaag 40-50cm door steekt, het is weer afwachten tot de buur is zin heeft die af te doen.
Voor de werken was er een verharde berm voor de oprit waar ik kon oprijden en dus gebruik van maken om veilig de weg op te rijden wat iik 20j gedaan heb.
Waar die verharde berm lag ligt nu een fietspad met daarnaast een schrikstrook van 50 cm tussen de opritten en het fietspad maar de haag van de buren heeft die schrikstrook op de scheiding volledig overwoekerd waardoor die dus zijn nut verliest.
Ik heb van de eerste buurtvergadering het gemeentebestuur op de hoogte gebracht van deze problematiek en ze gingen dit aanpakken maar onlangs heb ik een afwimpel mail gekregen van de burgemeester die, als ik goed geinformeerd ben, bevriend is met de buren.
Om even te schetsen, nu rij ik de wagen dus buiten mijn garage tot op de rand van het fietspad, ik stap uit, ga kijken of er geen fietser aan komt (is gevaarlijk voor mij aangezien ik zelfs als voetganger 0 zicht heb op dat fietspad), stap terug in en rij dan af.. Ondanks dat heb ik al 2 keer bijna prijs gehad, de wielertoeristen die hier frequent rijden zien naar niets en stoppen voor niets...
Waarom al 2 keer bijna prijs gehad, een fietser die 25km/u rijdt heeft 40sec. nodig om van het verste punt dat ik kan zien in de straat tot aan de oprit bij ons te geraken, een speedpedelec slechs 20sec. In theorie is 50kmu niet toegestaan op een fiets/voetgangers pad maar tja, je bent er vet mee...
Daarnaast, als er een van de buren het fietspad komt opgedraaid zijn die er nog sneller
Ik heb mijn oprit al aan gepast zodat ik de wagen parralel kan draaien met het fietspad maar doordat de schrikstrook volledig is overgroeid door die haag helpt dat niets...ik heb voor de werken gestart zijn voorstellen gedaan aan het gemeentebestuur dat hen niets zou kosten, mij wel, maar dat een oplossing zou kunnen bieden, die zijn allemaal van tafel geveegd, ze zouden het wel oplossen.
Naar verluidt is het een centenkwestie en eisen de buren een 7000e vd gemeente omdat ze enkele jaren geleden hun poort vernieuwd hebben...

Zijn er hier oplossingen of moeten we gewoon wachten tot een van ons 3 ik, de buren met de omheinde tuin en die andere buren aan de andere kant iemand omver rijden of erger dood rijden. Ik wou de rechtbank of vredegerecht echt vermijden maar sta met de rug tegen de muur.
Ter info, ik doe dit niet om lastig te doen, in de tuin achterin hebben ze betonnen platen gezet van 2M hoog, hun tuin ligt zowat 80cm opgehoogd tov die van hen maw ik heb daar een muur van bijna 3m hoog maar daar heb ik niet op gereageerd omdat ik denk leven en laten leven...
Moest een spiegel een oplossing bieden zou ik het overwegen maar dit gaat geen hulp bieden door de nieuwe situatie, de achteruitrijcamera op mijn lease wagen helpt iets maar het zicht is alsnog maar enkele meters dan, dus ook niet veilig.
De gemeente zelf wilt geen spiegel hangen omdat ze die verantwoordelijkheid niet willen overnemen, maw ze duwen alle problemen in mijn boot.

Voor diegene die interesse hebben in foto's , ik wil gerust prive een voor en na sturen van google maps maar zet dat hier niet graag omdat het dan mijn adres mee doorgeeft.

Wat zijn mijn opties

Nick

Sirkii

#2 , 17 mei 2026 18:47

? Achteruit inrijden zodat je traag vooruit kan uitrijden ?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”