plaatsen omheining op scheiding mijn grond en servitudeweg

ejan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Kermt (Hasselt)

plaatsen omheining op scheiding mijn grond en servitudeweg

#1 , 21 aug 2006 11:21

Aan de linkerkant van mijn bouwgrond ligt een servitudeweg, die verder naar achter loopt en gebruikt wordt door de achterburen voor hun auto maar ook door een landbouwer met zware machines.
Op mijn bouwgrond ben ik op dit moment bezig met een nieuwbouw woning! Binnenkort wil ik een omheining plaatsen.

MAG IK DEZE TOT OP DE SCHEIDING PLAATSEN???

Als dit mag, heeft dat ook tot gevolg dat alleen maar auto's nog door kunnen naar achter gelegen percelen (=landbouwgrond). En geen vrachtwagens of landbouwmachines! Deze laatsten gebruiken nu een klein strookje van mijn bouwgrond om door te kunnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 21 aug 2006 12:11

Als die weg word gebruikt om naar landbouwgrond te gaan, moet je de doorgang voor landbouwmachines open houden.
Je kan dus best eens even met de landbouwer die de weg gebruikt gaan praten en proberen met hem overeen te komen hoe breed de weg voor hem moet zijn. en over welke lengte.
Wees gerust die mens zal echt niet moeilijk doen, het is voor hem immers ook veiliger als jij een omheining zet. Dan is hij zekerder dat jou kinderen niet onder zijn machines zullen terecht komen

ejan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Kermt (Hasselt)

#3 , 21 aug 2006 12:48

aan Sperwer,

jij wilt dus zeggen dat naast het gebruik van die servitudeweg, hij ook nog eens het recht heeft om over mijn bouwgrond (recent opgemeten door een landmeter) te rijden met zijn materiaal?
op basis van welke juridische reden dan?

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 21 aug 2006 14:30

Nee, je mag de toegaan toe die landbouwgronden niet verhinderen.

En als jij die weg zo versmald dat er geen landbouwmachines naar die landbouwgrond kunnen, pleeg je broodroof.

Een stuk grond ( voor welke doeleinden dan ook) kopen met een servitudeweg op. Wil zeggen dat je bereid bent om de mensen die er gebruik van moeten maken, de mogelijkheid geeft dit ook te doen zonder verlies van recht of inkomen. Maar enkel de weg. Voor het draaien en kunnen parkeren van die machines moet de landbouwer wel zelf plaats voorzien.

Dus in duidelijke taal, jij moet die weg naar die landbouwgronden 3 meter breed laten. want dat is de ruimte dat de meeste machines nodig hebben op recht door te rijden.

Maar je moet er echt eens voor met die landbouwer gaan praten. Hij weet welke breedte hij voor zijn machines nodig heeft en ook of er geen mogelijkheid is voor een verwijderbare omheining mits tussen komst van hem.

ejan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Kermt (Hasselt)

#5 , 21 aug 2006 14:36

aan Sperwer:

correctie: de toegangsweg ligt langs mijn bouwgrond! niet erop!
en hij is geen 3 maar zelfs 4 meter breed volgens de plannen van het kadaster! alleen er ligt een kleine gracht waarvan ik mij afvraag of dit wel echt een gracht is!
een hoop onduidelijkheden dus! maar een verwijderbare omheining is geen optie omdat ik vanaf de servitudeweg mijn inrit naar de garage ga leggen over een breedte van 7 meter (langs de servitute weg dus!)

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 21 aug 2006 15:02

Dan zijn er geen problemen en kan jij je omheinig daar zetten.
Het enige dat je moet doen om geen problemen te kunnen krijg in de toekomst is je omheinig op 30 cm van de scheiding zetten.

ejan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: Kermt (Hasselt)

#7 , 21 aug 2006 15:04

aan Sperwer!

die 30 cm is een wettelijke verplichting?

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 21 aug 2006 15:21

als het een scheiding tussen jou grond grond van je buurman is mag de omheining als gezamenlijke omheining op de scheidingslijn staan.

Is het een omheining tussen jou grond en een (openbare)weg moet je op 30cm afstand blijven.

Is het een omheining bestaande uit hegbeplanting moet ze op 50 cm van elke scheidingslijn blijven tenzij er tussen de 2 eigenaars anders overeen gekomen word.

3399AAaa
Berichten: 818

#9 , 21 aug 2006 18:20

als jij die 4 meter respecteert als doorgang, is dat normaal ruim genoeg voor die landbouwer. Echter, landbouwers zijn een speciaal volkje, en ze durven nogal eens 'over de schreef gaan'. Ik bedoel dat ze zonder iets te vragen dikwijls over uw grond durven rijden, of elk jaar een vore meer omploegen om zo slinks een metertje ma?s meer te kunnen zetten, enzovoort. Zij doen dat niet met kwade bedoelingen, het zit in hun genen.

Maar het is echt aan te raden om eerst even met hem te praten over wat je van plan bent. Al was het maar om ide?en uit te wisselen. Onze buur-landbouwer had ook zo vanalle truukjes. Wij hebben dan ook onze grond laten opmeten. Vervolgens heeft mijn echtgenoot een scheidingshekwerk gezet met DIKKE palen. De boer was content dat het fatsoenlijk hekwerk was, want soms durven ze per ongeluk met hun tractor wel eens een omheininkje meenemen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”