Wijziging statuten VME

Vista azul
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wijziging statuten VME

#1 , 01 apr 2026 16:57

Geachte leden,
Op een BAV enkele jaren geleden is een punt (onrechtmatig volgens mij) ter stemming gebracht en verboden dat in de statuten staat vermeld als toegelaten.
Moeten dan de statuten aangepast worden (en notaris) om het dan in de toekomst te verbieden?
Of heeft dit voor altijd rechtsgeldigheid indien de statuten niet aangepast worden ?
Met hoeveel procent van de eigenaars moet een punt gestemd worden om de statuten te veranderen.?
Alvast veel dank voor een woordje uitleg.

Sirkii

#2 , 01 apr 2026 18:13

Om het tegenstelbaar aan derden te maken moet je de statuten aanpassen (goedkeuring AV en notariskost). Over welke wijziging gaat het ?

LOCO430

#3 , 02 apr 2026 15:49

In de akte staat dat er een airco op het gemeenschappelijke dak mag gezet worden.
De toenmalige syndicus heeft een eerste BAV laten doen over dit punt omdat 2 eigenaars het er niet mee eens waren dat ik een airco zou plaatsen. Ze speelden onder 1 hoedje. Er werd niet naar mij geluisterd en ik werd letterlijk afgeblaft.
Ik heb art 3.82 par 2 toegepast. Ze hebben een tweede BAV ingericht met de melding dat ik 500€ / dag zou moeten betalen indien niet verwijderd binnen de 2 weken. Hiermee naar Vrederechter gegaan . Ik heb in het vredegerecht mijn zaak verloren omdat ik op de eerste BAV had moeten reageren en mijn airco mag ik niet plaatsen. Volgens hun had ik nog een extra BAV moeten inrichten om de overige eigenaars in te lichten over de nakende werken en die dan hierover mochten beslissen. Dit is volgens mij toch vervat in dat art.3.82 waar de syndicus de eigenaars inlicht. Indien men geen rechtmatig belang heeft mag ik onherroepelijk deze plaatsen. Maar het draaide volledig anders uit!
Nu weet ik het zelf niet meer omdat ik er al meer dan genoeg geld heb tegenaan gesmeten.
Hun slogan is we zijn niet tegen airco’s, Maar ik mag er wel geen plaatsen!
Dus als de akte niet is aangepast mag ik wederom een melding van plaatsing doen zoals voorzien in de wetgeving?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Fijne Paastijd !

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”