Interpretatie politiereglement - openbare rust/geluidshinder

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Interpretatie politiereglement - openbare rust/geluidshinder

#1 , 22 dec 2009 14:33

Beste allemaal,

In het gemeentelijk politiereglement van de stad waar ik woon staat:
HOOFDSTUK 4 – OPENBARE RUST
Afdeling 1 – Geluidshinder
Artikel 177 §1.- Behoudens toegelaten afwijking is elk geluid of lawaai, dat de rust van de inwoners kan verstoren en dat zonder noodzaak veroorzaakt wordt, verboden.
§2.- Behoudens toegelaten afwijking is het verboden vanaf 22.00 tot 07.00 uur lawaai te veroorzaken dat de rust der inwoners verstoort
Artikel 178.- Het is verboden de openbare rust te verstoren door elk geluid, voortgebracht door een muziekinstallatie, geplaatst in een voertuig, waarbij het geen belang heeft of het voertuig open vensters of een open dak heeft.
Artikel 179.- Zonder schriftelijke en voorafgaande toestemming van de burgemeester, is het verboden op de openbare weg, openbare plaatsen en in openlucht muziekinstrumenten, luidsprekers of andere geluidsinstallaties te gebruiken,
De aanvraag om op de openbare weg, openbare plaatsen en in openlucht muziekinstrumenten, luidsprekers of andere geluidsinstallaties te gebruiken moet ingediend worden bij de burgemeesteré Via Lokale politie/ openbare orde/ evenementen (4)
Artikel 180.- Zonder schriftelijke en voorafgaande toestemming van de burgemeester is in private eigendommen en in lokalen toegankelijk voor het publiek het gebruik van instrumenten, luidsprekers of andere geluidsinstallaties verboden, als het gebruik ervan bestemd is om op de openbare weg gehoord te worden.
De aanvraag om in private eigendommen en in lokalen toegankelijk voor het publiek gebruik te maken van instrumenten, luidsprekers of andere geluidsinstallaties, moet aangevraagd worden bij de burgemeesteré Via Lokale politie/ openbare orde/ evenementen (4)
Artikel 181.- Indien de openbare rust verstoord wordt door gelijk welk geluid veroorzaakt in en/of vanuit lokalen toegankelijk voor het publiek, met inbegrip van het daaraan palende terras, dan kan de inrichting tijdelijk gesloten worden.
Mag ik daaruit afleiden dat het in deze stad ten allen tijde verboden is om luidsprekers in een private stadstuin, aan een buitengevel bevestigd, te gebruiken en dit los van het gehaalde geluidsvolume?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door artemis op 22 dec 2009 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 dec 2009 14:49

Gelet op het feit dat er geen parameters worden gegeven die duidelijk maken vanaf wanneer geluid overlast wordt wordt kan er van uit gegaan worden dat de wettelijke limieten gelden.

De artikels lijken er echt op gemunt om de middenstand in toom te houden.

artikel 180 laat privaat gebruik van alle genoemde toestellen toe zolang het niet de bedoeling is dat deze gebruikt worden om een boodschap buiten de eigen woning uit te dragen.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#3 , 22 dec 2009 15:43

Gelet op het feit dat er geen parameters worden gegeven die duidelijk maken vanaf wanneer geluid overlast wordt wordt kan er van uit gegaan worden dat de wettelijke limieten gelden.
Hmmm, daar ben ik niet zo zeker van.
artikel 180 laat privaat gebruik van alle genoemde toestellen toe zolang het niet de bedoeling is dat deze gebruikt worden om een boodschap buiten de eigen woning uit te dragen.
Voilà, als het niet de bedoeling is dat installaties die wel binnen gehoord mogen worden hun geluid tot buiten mogen dragen, waarom zou je ze dan buiten mogen produceren?

Het probleem gaat over een achterbuur die 2 buitenboxen heeft hangen in zijn tuin, dewelke de ganse zomer systematisch muziek of radio spelen. De boxen hangen op een hoogte die bij de aangrenzende woningen niveau 1 is. Door de inplanting en de vorm van zijn en ons huis is er een amfitheater-effect waardoor wij zijn boxen waarschijnlijk harder horen dan hijzelf. Zelfs al staan zijn boxen zacht, dan overstemt dat geluid nog steeds dat van onze eigen binnenboxen, als wij dan op ons terras zitten. Ook in onze slaapkamer zijn zijn boxen voortdurend hoorbaar. Ze staan niet echt luid maar ze zijn altijd hoorbaar.
Heel vervelend is dat systematische geluid, ook wanneer de buren dan zelf soms meer binnen dan buiten zijn of wanneer ze zelfs niet thuis zijn en radio + buitenboxen gewoon op laten staan.
Deze mensen zien hun tuin als een verlengstuk van hun woonkamer maar houden er geen rekening mee dat de tuin 'buiten' is, in een huizenblok met rijwoningen in hartje stad, met buren langs alle kanten.
Stel je voor dat iedereen in dat blok buitenboxen zou hangen? Het zou nooit in mij opkomen om boxen op mijn terras te plaatsen omdat ik dan heel goed weet dat ik dan ook speel voor de omwonenden, dus dat doe je niet.

Ik maak er geen punt van dat buren eens een keer lawaai maken, ook is het in de stad normaal dat je 's zomers al eens muziek hoort door openstaande ramen. Maar een elektronische geluidsbron buiten plaatsen en die (systematisch) gebruiken vind ik eerlijk gezegd redelijk asociaal.

Ik zoek nu de juiste argumenten...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 22 dec 2009 17:58

...wet geluidshinder ...alle electronisch versterkte muziek meetbaar met dbA meter door bevoegd personeel.
...overlast ... meestal in codex enkele artikels nog in strafrecht.
boxen wordne geviseerd om alleswat storend kan zijn of het nu binnen of buiten staat te beteugelen.
Woon eens in een straat waar een Afrikaanse Kerk is?
meestal in een rijwoning en die zingen de ganse zaterdag/zondag - wel kan nu niet meer via boxen -

Praat eerst eens met de achterburen - indien niet kunnen - vraag de kwartierinspecteur eens langs te komen/gaan - indien nog niet vraag om de nodige vaststellingen te doen en eens te laten opmeten - en dan kunnen de bedragen ook eens gezegd worden --- lopen zeer snel zeer hoog op met beslag en verbeurdverklaring van de toestellen tot gevolg.
Is heterdaad misdrijf dus een officier van gerechtelijke politie (hoofdinspecteur) mag zo binnen.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#5 , 22 dec 2009 18:43

Woon eens in een straat waar een Afrikaanse Kerk is?
Wel die hebben we ook, schuin tegenover ons :D
Daar hebben wij ons nooit aan gestoord.

Franciscus, ik teken voor wekelijks een paar uren Afrikaans kerkgezang op zondagnamiddag, tegenover maandenlang dagelijks sluipende en slopende radio/muziek met een veel lager decibel-gehalte, maar recht op ons gericht.

Tuurlijk zijn wij van plan om met die mensen te gaan praten maar ik dacht dat 'het verbod om in openlucht muziekinstrumenten, luidsprekers of andere geluidsinstallaties te gebruiken' zou volstaan als argument als zij niet uit zichzelf tot rede vatbaar zouden zijn.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 22 dec 2009 21:05

Dat kan misschien wel aanvaard worden, maar vergeet niet wat de definitie van woning wil zeggen. Op juridisch niveau horen daar ook al de aanhorigheden van de woonst zelf bij. Demoor en ikzelf hebben hier bij huisvredebreuk reeds enige keren deze vonnissen gepost.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 23 dec 2009 10:25

Afrikaanse kerken in een woonhuis zijn per definitie in overtreding gezien ze in een WOONhuis zitten.
Een BPA of hoe het nu noemt is er om iedereen in de 'beste' voorwaarden te laten 'wonen'
Meestal zijn ze evenmin in orde 'als vergadering' inzake brandveiligheid.
Vrijheid van godsdienst en vergaderen is wel gegarandeerd maar de andere mensen mogen ook van hun vrijheden genieten.
'zomaar' iets inrichten kan dus zeker en vast niet meer.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#8 , 26 dec 2009 12:09

Heb nu pas tijd om te reageren.
Hopelijk hebben jullie allemaal fijne kerstdagen achter de rug.
... vergeet niet wat de definitie van woning wil zeggen. Op juridisch niveau horen daar ook al de aanhorigheden van de woonst zelf bij. Demoor en ikzelf hebben hier bij huisvredebreuk reeds enige keren deze vonnissen gepost.
VDB, bedoel je dat ze er in dit geval van zouden kunnen uitgaan dat de boxen zich in privé delen van de woning (de tuin) bevinden, ondanks het feit dat ze buiten staan en dus in 'open lucht'?


Een andere vergelijkbare 'plaag' die ik meer en meer in het stadsbeeld zie opduiken zijn luidsprekers aan buitengevels van winkels die dan de ganse dag, tijdens de openingsuren muziek spelen (en ik heb het hier niet over muziek van een winkelvereniging die bv tijdens de kerstperiode muziek voor de winkelstraat speelt). Woon daar maar eens boven, naast of over.... Het verschil is dan weliswaar dat die boxen in dat geval op de openbare weg spelen maar het resultaat is precies hetzelfde - verstoring van openbare rust - al zijn de uren dan beperkt tot de openingsuren van de winkel.
Volgens hoe ik 'ons' politiereglement lees, is dat net zo goed verboden volgens artikel 179, zonder speciale toestemming van de burgemeester, een toestemming die in praktijk voor evenementen bedoeld lijkt te zijn en niet voor dagdagelijks, systematisch gebruik.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 28 dec 2009 14:17

klopt buiten de toelating van de burgermeester heeft men eveneens SABAM en de billijke vergoeding te betalen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”