Kostenverdeling blokpolis

Joost
Topic Starter
Berichten: 2

Kostenverdeling blokpolis

#1 , 10 dec 2009 11:24

In een appartementsblok met aanpalende garages ben ik eigenaar van een van de garageboxen.
Er is maar één VME en het is een oud gebouw waarvan de basisakte GEEN verdeling in 10000sten bepaalt.

Voor de brandverzekering deelt de syndicus (zelf mede-eigenaar) gewoon de premie door het aantal eigenaars, ongeacht welke delen hij of zij bezit.
Ik betaal voor één garage dus even veel als een eigenaar van een appartement met garage, wat me bijzonder oneerlijk lijkt gezien een garage slechts ongeveer een tiende waard is van een appartement.

Ik heb de vorige syndicus hierover aangesproken, na wat aandringen 'mochten' we op de jaarlijkse vergadering onze vraag tot herziening van de verdeelsleutel stellen. Daar werden we afgewimpeld met het argument: de VME heeft hierover gestemd en de vraag wordt verworpen.

Om de goede verstandhouding met de buurt niet in gevaar te brengen, willen we de zaak niet laten escaleren door er meteen een rechtszaak van te maken.
Maar het gevoel van onrecht blijft knagen. Vandaar mijn vraag: kan dit zo maar? Zijn hierover precedenten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 dec 2009 13:46

U kunt aan de vrederechter vragen de kostenverdeling te herzien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 10 dec 2009 15:08

Art 577 9 §6 °2 BW
§ 6. Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen :
1° de verdeling van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten te wijzigen, indien die verdeling onjuist is berekend of indien zij onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen;
2° de wijze van verdeling van de lasten te wijzigen, indien deze een persoonlijk nadeel veroorzaakt, evenals de berekening ervan te wijzigen, indien deze onjuist is of onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen.
Wijs de syndicus/eigenaar op deze bepaling en verzoek hem aangetekend de verdeling correct toe te passen zodat u niet naar het vredegerecht hoeft te stappen. Geef hen een termijn van 10 werkdagen na kennisname van het schrijven om te reageren.

EDIT: spellingsfoutjes gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 11 dec 2009 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Joost
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 11 dec 2009 09:58

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”