Pagina 1 van 1

Verantwoordelijkheid kosten afvoer wc

Geplaatst: 08 jul 2025 00:20
door hollentand
Wij zijn eigenaars in een appartementsblok beheerd door een syndicus.

Ik heb via mail aan een loodgieter gevraagd om de kalkaanslag in de kanalisaties van de toiletten in ons appartement te verwijderen.

Ik heb naar de prijs gevraagd en die zei het volgende: "€170 alles in, verplaatsingskosten, camera-inspectie, met garantie van goede werking".

Hij is vorige week langs geweest en heeft de horizontale afvoer (verantwoordelijkheid van de eigenaar) gedaan. Hij heeft toen blijkbaar ook een klein deel van de verticale afvoer (gemeenschappelijk deel) gedaan, om te vermijden dat de toilet bij ons in het weekend zou verstoppen, omdat er in de verticale afvoer ook veel kalkaanslag zat.

Uit zijn rapport blijkt nu dat hij mij een factuur van €180,20 (170 + 6% btw) stuurt en dat hij aan de syndicus ook een factuur heeft gestuurd voor de ontstopping van de verticale afvoer (verantwoordelijkheid van de VME).

De syndicus wil die factuur niet betalen omdat, indien er een ontstopper komt, dit degene moet zijn waarmee de VME een contract heeft.

Probleem: via mail hadden we duidelijk €170 all-in afgesproken, en uiteindelijk ga ik twee facturen moeten betalen? Kan ik hier iets aan doen? Wie moet dit eigenlijk betalen?

Ik heb ook geen flauw idee hoeveel hij de VME probeert aan te rekenen voor het deels ontstoppen van die verticale afvoer. In zijn rapport staat dat hij de verticale afvoer heeft gedaan, maar niet dat het slechts om 30 à 50 cm ging in een gebouw van vijf etages. Elke etage neemt al ruim 3 meter verticale afvoer in beslag.

Re: Verantwoordelijkheid kosten afvoer wc

Geplaatst: 08 jul 2025 07:05
door CityBird
De syndicus heeft gelijk. Hij of zij heeft immers nooit opdracht gegeven om dat te doen.

Dergelijke zaken onderneem je best nooit op eigen houtje. En als je het toch doet, dan uitsluitend in je privatief gedeelte, precies om discussies zoals deze te vermijden.

Nu is de vraag of jij hem ook de opdracht hebt gegeven om ook het verticale deel te reinigen. Je had hem hier beter expliciet gezegd niet het gemeenschappelijke deel te poetsen.

Re: Verantwoordelijkheid kosten afvoer wc

Geplaatst: 08 jul 2025 09:53
door hollentand
Ik heb nooit expliciet gezegd de gemeenschappelijke kanalisatie te doen. Sterker nog, toen ik zag dat hij eraan begon heb ik meteen de syndicus gebeld. Die zeiden dat ze niet zouden tussenkomen en ik heb de loodgieter ook gezegd meteen te stoppen. Ik heb ook geen inzage in hoeveel hij precies van de syndicus probeert te incasseren.

Op de 2de foto in mijn mail aan hem zie je ook duidelijk dat ik met de roze streep het privégedeelte bedoel.

De afspraak was "€170 alles in, verplaatsingskosten, camera-inspectie, met garantie van goede werking" om de kalkaanslag in de kanalisaties van de toiletten in ons appartement te verwijderen met volgende foto's bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Discussie met ontstopper/loodgieter

Geplaatst: 11 jul 2025 17:00
door hollentand
Goeiemiddag iedereen.

Ik heb vorige week een ontstopper laten komen om ons toilet te ontstoppen. Wij hadden via mail een forfaitair bedrag afgesproken, namelijk €170.

Deze heeft een rapport van de interventie en een factuur doorgestuurd.

Ik zie dat er in zijn rapport staat dat hij voor het ontstoppen een forfaitair bedrag aanrekent, alsook voor de curage (reiniging) van de waterafvoer (horizontaal). De factuur die ik heb ontvangen van €180,20 (€170 + 6% btw) zou enkel voor de curage (reiniging) van de waterafvoer (horizontaal) zijn. Hij zegt dat hij ook een stukje van de gemeenschappelijke waterafvoer (verticaal) van het appartementsgebouw heeft gedaan. Ik, noch de syndicus van het gebouw, hebben hierom gevraagd. Hij heeft misschien 50 cm gemeenschappelijke waterafvoer gedaan om te vermijden dat ons toilet overloopt, dit is wat in het rapport staat.

Wat moet ik doen? De factuur is te betalen tegen 18 juli.
Ik heb reeds een aangetekende brief gestuurd waarin ik aangeef dat ik het niet eens ben met bepaalde punten in zijn rapport. Zo zou ik volgens hem gevraagd hebben dat ik een curage wil vanaf de derde verdieping (waar ik woon). Dat is niet het geval. Ik heb enkel gevraagd dat hij de kalk in de afvoer van onze toiletten verwijdert. Op mijn vraag naar de prijs hiervoor zei hij: "€170 alles in, verplaatsingskosten, camera-inspectie met garantie van goede werking."

Hij heeft exact dezelfde factuur die hij naar mij heeft gestuurd, ook naar de syndicus gestuurd.

Wie is hier in fout?
Wat kan ik doen? Ik wil binnen een week niet nog een factuur krijgen voor het "ontstoppen"-deel.

Op een ander forum – geen juridisch forum – zei men dat ik gewoon kon betalen en erbij vermelden dat dit voor alles is, zoals afgesproken via mail. Wat denken jullie?

Re: Discussie met ontstopper/loodgieter

Geplaatst: 11 jul 2025 17:02
door Thomas_AA
Waarom een nieuw topic?

Re: Discussie met ontstopper/loodgieter

Geplaatst: 12 jul 2025 08:09
door lukasi
Juridisch gezien kan hij alleen maar aanrekenen wat er in de offerte staat. Of het zou zijn dat de meerwerken door u zijn goedgekeurd.

Practisch
Wat is het nut van de buizen te reinigen op uw eigendom en stroomafwaarts niets te reinigen ?
De verstopping blijft.

Je had op voorhand akkoord van de syndicus moeten vragen.