blokpolis gebouw

beatriva
Topic Starter
Berichten: 14

blokpolis gebouw

#1 , 01 dec 2009 11:24

alweer moeilijkheden...
Nieuwe syndic (vorige failliet) heeft ons verzekerd dat blokpolis in orde is. We hebben wel nog geen contract met hem getekend, nog niets ontvangen maar desondanks, no worries zegt hij, blokpolis is in orde, gebouw is gedekt.
Intussen probeer ik te achterhalen of dat wel zo is maar zowel nieuwe syndic als verzekeraar willen hierover geen verdere informatie kwijt, da's toch onvoorstelbaar! Dus ik, als medeëigenaar, mag niet weten of het gebouw nu verzekerd is, laat staan dat ik een polis op papier krijg. Da's nu al twee weken aan de gang. De andere eigenaars, die slapen op hun beide oren, want, zo zeggen ze, "de nieuwe syndic heeft gezegd dat het in orde is". Maar waarom dan geen polis op papier? En waarom wil verzekeringsmaatschappij geen uitspraak hierover doen? Moet ik nu echt een advocaat gaan inhuren om te weten te komen of we een bestaande polis hebben, ja of nee? En wat er in die polis staat? Dat kan toch niet!
Ik ben er zeker van dat er niets is, logisch ook aangezien er nog geen contract is getekend door nieuwe syndic. Maar dat betekent dat we niet verzekerd zijn. Heb al voorgesteld aan andere eigenaars om aub zelf een blokpolis aan te gaan maar daar willen zij niet van weten, zij hebben vertrouwen in de nieuwe syndic. Wat moet ik nu doen? Ik kan absoluut niet in mijn eentje de ganse blokpolis ophoesten. Laat staan dat ik dat zonder goedkeuring van de anderen doe, dan zie ik alvast nooit een cent terug, zoveel is zeker. Moet ik nu naar vredegerecht stappen of wat moet ik doen? Dit is hoogdringende zaak, heb het echt wel graag in orde. Stel je voor dat er iets gebeurt, dan is dat voor ons een financieel catastrofe.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 01 dec 2009 11:48

Elke mede-eigenaar heeft recht op een exemplaar van de verzekeringspolis. De syndicus dient hiervoor te zorgen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 01 dec 2009 12:01

Naar het kantoor van de syndicus stappen en inzage in de polis eisen.

of

Aangetekend schrijven naar de syndicus,waarin u hem verzoekt binnen de 5 werkdagen na kennisname van schrijven u aangetekend een kopie van de blokpolis te bezorgen.

Maar: als eigenaar een blokpolis afsluiten terwijl er een syndicus is kan niet. Het is namelijk één van zijn wettelijke verplichtingen om dit te doen.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 02 dec 2009 23:15

Ter aanvulling, mogelijke acties zo de syndicus niets doet:

1. Schrijven naar de verzekeringsmakelaar (zo die niet gekend is, vragen aan de syndicus ofaan de maatschappij).

2. de Ombudsman van de Verzekeringen contacteren:
http://www.ombudsman.as/nl/team/index.asp

3. Ook klacht neerleggen bij het BIV en tegelijkertijd aan het BIV vragen of de Burgerlijke Aansprakelijkheid van de syndicus verzekerd is. Vraag een antwoord per kerende voor dat laatste.

Voorgaande is gebaseerd op een persoonlijke ervaring met een "positief" resultaat. Als je positief mag noemen dat de VME slechts voor 80% was verzekerd, de BA van de syndicus niet was verzekerd en dat bleek dat de zaakvoerder van de syndicus ook de zaakvoerder was van de verzekeringsmakelaar. Dit alles werd geregeld zonder advocaat, wel met meer dan één brief (aanhouder wint).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”