agendapunt bijzetten op BAV ?

sofiake
Topic Starter
Berichten: 29

agendapunt bijzetten op BAV ?

#1 , 30 nov 2009 14:40

Wij kregen een uitnodiging voor een BAV.

Is het mogelijk om nu nog een agendapunt te laten toevoegen hieraan ?

(de vergadering zou doorgaan op 17/12 maar we horen van een mede-eigenaar dat ze verzet zou zijn naar 21/12 , wij hebben zelf nog geen nieuwe uitnodiging gehad trouwens)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 nov 2009 15:09

U kan altijd proberen. Schrijf de syndicus aangetekend aan met in het schrijven de melding dat u hebt gehoord dat de vergadering is uitgesteld naar 21/12 en dat u graag punt X op de agenda had zien bijkomen. Verzoek u mee te delen of dit kan of niet.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 30 nov 2009 17:53

M.i. is de syndicus niet verplicht in te gaan op de vraag van een mede-eigenaar die een "bijkomend" punt op de agenda te plaatsen.
Het is immers de syndicus die telkens wanneer dringend in het belang van de mede-eigendom een beslissing moet worden genomen, daartoe een BAV bijeenroept. Hij roept deze BAV bijeen voor een welbepaalde aangelegenheid en stelt te dien einde de agenda van de vergadering op.
Hij kan natuurlijk ingaan op uw verzoek om toch een bijkomend punt te agenderen, maar is daartoe niet verplicht.

Reclame

sofiake
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 30 nov 2009 18:55

Beste ,

dit agendapunt wat ik evt zou willen aanbrengen heeft wel betrekking op het te bespreken agendapunt. Het is niet zo dat ik deze vergadering wil "gebruiken" voor iets anders ..

Maar als ik het hier goed begrijp, hangt het af van de goodwill van de syndicus of er al dan niet gehoor wordt gegeven aan mijn vraag ?

Pedro
Berichten: 735

#5 , 30 nov 2009 20:28

Beste ,

dit agendapunt wat ik evt zou willen aanbrengen heeft wel betrekking op het te bespreken agendapunt. Het is niet zo dat ik deze vergadering wil "gebruiken" voor iets anders ..

Maar als ik het hier goed begrijp, hangt het af van de goodwill van de syndicus of er al dan niet gehoor wordt gegeven aan mijn vraag ?
Het al dan niet toevoegen van een dagordepunt heeft i.p. weinig met de goodwill van de syndicus te maken. Normaliter mag de syndicus niet onrechtmatig weigeren om een dagordepunt toe te voegen wanneer een mede-eigenaar hierom verzoekt. Alleen is het zo dat de syndicus naar de oproepingstermijn de bepalingen binnen de statuten dient te volgen.
M.a.w. zal hij de dagorde tijdig moeten versturen. Doet hij dit niet, dan kan op basis hiervan de nietigheid van de beslissingen (en dus ook van de vergadering)worden gevorderd.

Dus ook al zou de syndicus bereid zijn een punt op te nemen, als de vraag hiertoe binnenkomt na het verstrijken van de statutaire termijn, dan moet de syndicus dit weigeren.

sofiake
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 01 dec 2009 11:17

Aangezien het vroeger zoals gezegd allemaal werd gedaan door een eigenaar hebben wij naar mijn weten nooit iets ontvangen mbt statuten of zo ... Het ging allemaal heel officieus, zonder AV .. Gewoon een bijeenkomst per jaar, maar helemaal niet officieel of zo, ook geen verslagen achteraf of zo ..

Dat maakt het nu allemaal moeilijker natuurlijk !

NICM Marc
Berichten: 21
Contacteer: Website

#7 , 01 dec 2009 20:41

Ik kan mij aansluiten bij Pedro.

Praktisch gezien is het beter om als mede-eigenaar van zodra je een dagordepunt wilt besproken zien op de eerstkomende vergadering om ze onmiddelijk over te maken aan de syndicus (en dit kan gerust het hele jaar door). Best niet wachten tot er een uitnodiging aankomt want dan is het over het algemeen al te laat...

Sommige syndici zijn echter voorzichtig en voorzien een 14 dagen extra bij de minimale oproepingstermijn opgelegd door de statuten. In deze 'eerste' uitnodiging roept hij dan de eigenaars op die over punten beschikken om ze alsnog mede te delen.

nicolas
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#8 , 01 dec 2009 20:55

Kan een agenda punt dat beslist is door de algemene vergadering herroepen worden op een bijzondere algemene vergadering?
Voorbeeld:honden moeten verwijderd worden door beslissing meerderheid van mede-eigenaars voorzien in huishoudelijk reglement. Huurder komt enkele dagen nadien zich verzoenen met de syndicus over dit feit.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 01 dec 2009 21:24

Foutieve suggestie verwijdert.

Voor huisdieren tussen haakjes zijn er reeds verscheidene uitspraken die het verbieden ervan niet toelaten. Eentje gaat zelf zover om het verbieden van huisdieren te linken aan het grondwettelijk onaantastbaar recht op privé- en familieleven.

Dit is wel reeds uitgebreid op dit forum besproken. Een beetje puzzelen met de zoekfunctie zou je resultaten dienen op te leveren.[/b]
Laatst gewijzigd door Vandebos op 01 dec 2009 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Pedro
Berichten: 735

#10 , 01 dec 2009 21:53

Kan een agenda punt dat beslist is door de algemene vergadering herroepen worden op een bijzondere algemene vergadering?
Voorbeeld:honden moeten verwijderd worden door beslissing meerderheid van mede-eigenaars voorzien in huishoudelijk reglement. Huurder komt enkele dagen nadien zich verzoenen met de syndicus over dit feit.
Wanneer een dagordepunt waarover beslist werd niet binnen de door de wet gestelde termijn als zijnde onrechtmatig, onregelmatig dan wel bedrieglijk werd aangevochten, dan verkrijgt het gezag van gewijsde en wordt het definitief en onaantastbaar.
Alsdan enige tijd later terug over een reeds definitief beslist punt gaan beslissen maakt rechtsmisbruik uit. De rechtszekerheid van de eigenaars of zij die bijvoorbeeld een persoonlijk of zakelijk recht hebben, en waarop de betreffende beslissing mogelijk een invloed heeft, wordt op die manier immers weggenomen.

Let wel! Wanneer er zich evenwel binnen eenzelfde item een gewijzigde omstandigheid voordoet, dan kan er in principe wel terug over worden beslist.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 01 dec 2009 23:51

:oops:

gelieve dat deel van mijn post als onbestaande te beschouwen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”