waterinsijpeling

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

waterinsijpeling

#1 , 29 nov 2009 20:19

Ik bezit een appartement dat voorlopig is opgeleverd.

Nu doet er zich een probleem van waterinsijpeling voor in een bergruimte die zich op mijn terras bevindt en waarvan ik het privé gebruik heb. Het water dringt binnen via de buitenmuur van die berging. Die muur is tevens een deel van de achtergevel. Het water loopt naar beneden langs de binnenkant van die muur en vormt plassen op de vloer welke voor een groot deel "opgezogen" worden door de scheidingsmuur met het aangrenzende appartement (in hetzelfde gebouw).

Volgens de statuten zijn alle buitenmuren en alle scheidingsmuren tussen de appartementen gemeenschappelijke delen. Idem voor de ruwbouw van de terrassen. Bijgevolg zijn al de bouwtechnische delen die mijn vochtprobleem veroorzaken gemeenschappelijke delen.

Wie moet de verkoper/aannemer aanspreken? Ikzelf of de syndicus in naam van de gemeenschap van eigenaars?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 29 nov 2009 22:45

Ik bezit een appartement dat voorlopig is opgeleverd.

Nu doet er zich een probleem van waterinsijpeling voor in een bergruimte die zich op mijn terras bevindt en waarvan ik het privé gebruik heb. Het water dringt binnen via de buitenmuur van die berging. Die muur is tevens een deel van de achtergevel. Het water loopt naar beneden langs de binnenkant van die muur en vormt plassen op de vloer welke voor een groot deel "opgezogen" worden door de scheidingsmuur met het aangrenzende appartement (in hetzelfde gebouw).

Volgens de statuten zijn alle buitenmuren en alle scheidingsmuren tussen de appartementen gemeenschappelijke delen. Idem voor de ruwbouw van de terrassen. Bijgevolg zijn al de bouwtechnische delen die mijn vochtprobleem veroorzaken gemeenschappelijke delen.

Wie moet de verkoper/aannemer aanspreken? Ikzelf of de syndicus in naam van de gemeenschap van eigenaars?
Indien de gemeenschappelijke delen voorlopig zijn opgeleverd is het risico overgegaan op de VME/ de individuele mede-eigenaars. Aangezien het om gemeenschappelijke delen gaat, en de VME als bewaarder van de zaak wordt aanzien, is het aan de syndicus om de bouwheer aan te spreken.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”