Tuinhuis op erfgrens.

Warlockje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tuinhuis op erfgrens.

#1 , 27 mei 2025 20:51

We hebben een huis gekocht met vrijstaande garage.Tegen de achtergevel van de garage is een tuinhuis gebouwd.
Naast het huis is er een stuk bouwgrond dat van dezelfde eigenaar was van het gekochte huis. Dit stuk grond hoorde vroeger ook bij het huis/de tuin maar is nu afgescheiden van onze tuin en wordt nu apart verkocht.
Bijgevolg staat het tuinhuis (en de garage) nu op de nieuwe erfgrens. (vroeger dus gewoon midden in de tuin)
Kan de koper van de bouwgrond mijn tuinhuis laten weghalen? Ik zou het tuinhuis willen opnieuw bouwen/renoveren omdat het niet in goede staat is en wil geen kosten maken om het nadien te moeten afbreken.

LennieK

#2 , 28 mei 2025 12:06

Voor bouwen op de erfgrens heb je een omgevingsvergunning nodig. Vraag die dus aan, en zet jouw nieuw tuinhuisje zonder problemen.

Sirkii

#3 , 28 mei 2025 12:32

Ga eerst eens praten met de nieuwe eigenaar. Aanvraag vergunning weet ie hoedanook. Stel bv voor om 70-80 cm van de perceelsgrens te blijven zodat je niet op zijn hof moet voor onderhoud van de achterkant. Of misschien vindt hij de achterkant ok als een stuk afsluiting.

Reclame

Warlockje
Topic Starter

#4 , 29 mei 2025 11:31

Momenteel staat het stuk grond niet te koop en als ik op streetview kijk staat het al leeg van voor 2010 (werd blijkbaar vooral gebruikt om een mobile home te plaatsen.), maar voor hetzelfde geld wordt het volgende week verkocht of misschien nooit. Misschien versmal ik bij de renovatie het tuinhuis met een meter om toch maar zeker te zijn voor als het ooit verkocht wordt.

lukasi

#5 , 29 mei 2025 12:25

Als die afsplitsing is uitgevoerd door een landmeter en die garage/tuinhuis staat zo opgetekend in het verkavelingsplan ?
Dan is dit vergund

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”