Verplichting tot oprichting Vereniging van Mede-Eigenaars voor gemeenschappelijk pleintje?

SOHO
Topic Starter

Verplichting tot oprichting Vereniging van Mede-Eigenaars voor gemeenschappelijk pleintje?

#1 , 21 mei 2025 22:44

Wij zijn een groep huiseigenaars die gezamenlijk eigenaar zijn van een klein plein rondom onze private parkeerplaatsen. Dit pleintje wordt door ons allen gebruikt en onderhouden, maar er zullen wel gemeenschappelijke kosten volgen.

Aangezien het geen appartementsgebouw betreft, maar wel een gemeenschappelijk eigendom, vragen wij ons af wat de exacte juridische verplichtingen zijn. Moeten wij een een Vereniging van Mede-Eigenaars (VME) oprichten, of is er een andere regeling mogelijk voor het beheer van de gemeenschappelijke delen?

Wie kan mij hierin de weg wijzen? Wanneer is een VME verplicht? Er staan in de akte wel verplichtingen maar niets over een VME.

Alvast bedankt!

lebragard
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2025 09:48

Om een zinnig antwoord te kunnen geven moet men de inhoud van die akte(s) kennen welk die verplichtingen mbt. dat pleintje omhelst. Een groep van gebouwen , een gemeenschappelijk pleintje.....ect. er is dus wel degelijk sprake van mede eigendom.....en er zijn verschillende vormen van mede-eigendom al dan niet gedwongen of vrijwillig ect....

Meest logisch , stel de vraag aan uw notaris

mava105

#3 , 24 mei 2025 10:52

Persoonlijk denk ik wel dat er een VME zal nodig zijn. Die garages hebben onderhoud nodig, evenals de wegenis.

Reclame

SOHO
Topic Starter

#4 , 26 mei 2025 10:04

Bedankt! Ik zal contact opnemen met de notaris.

Is zijn geen garages. De parkeerplaatsen zijn privé. Het is enkel het pleintje errond dat gemeenschappelijk is. Er is inderdaad onderhoud nodig, nl. gras maaien. Het lijkt me nogal sterk dat er een juridische structuur zou moeten worden opgezet om dit te beheren.
In de akte spreekt men over "de algemene vergadering van mede-eigenaars", maar niet over een VME.

lebragard

#5 , 26 mei 2025 11:25

In de akte spreekt men over "de algemene vergadering van mede-eigenaars", maar niet over een VME.

Neem contact op met de notaris.....de algemene vergadering van mede-eigenaars zegt op zich al dat er een vereniging van mede eigenaars = VME , is.
Wat de juiste juridische context is van die vereniging verneemt u bij de notaris.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”