syndicus failliet

beatriva
Topic Starter
Berichten: 14

syndicus failliet

#1 , 27 nov 2009 19:55

beste,
wij hebben 10 maanden geleden een apartement gekocht; de eigenaar had toen nog zelf 3 apartementen in eigendom van de 6 en was syndicus. Begin deze maand zijn we er bij toeval op uitgekomen dat het gebouw op de zwarte lijst van de verzekering stond aangezien de premie niet werd betaald door de syndicus. De eigenaars hadden deze nochthans in hun maandelijkse kosten betaald. Van het een kwam het ander en paar dagen later vernamen we dat hij failliet was. Wij hadden zojuist de maand november betaald wat betreft de maandelijkse kosten. Paar dagen later werd er een meeting bijeengeroepen, daar wist de ex syndicus doodleukk te vertellen dat ook de gas en het water, de kuisvrouw, de tuinman etc. al zo'n 6 maanden niet meer zijn betaald. En dat de bank beslag gelegd had op de rekening en dus ook al onze laatste bijdragen nu in handen van de bank zijn terechtgekomen (rekening stond op naam van ex syndicus, wel aparte konto maar op zijn naam). Wij wisten natuurlijk van niets, want de aanmaningen kwamen enkel bij hem terecht. Voor ons is dit overigens een tweede verblijf dus zijn we er niet altijd en hadden we ook nog geen vermoeden. De andere eigenaars echter wel, zij hadden al paar maand eerder contact gehad met de bank en de bank adviseerde hen om niet langer meer te betalen wat zij dan ook niet meer gedaan hebben. Niemand van hen vond het nodig ons hierover in te lichten, leuke buren!

Nu, geen verzekering meer en geen syndicus meer. Een vergadering werd samengeroepen en een nieuwe syndicus werd voorgesteld en mondeling goedgekeurd door iedereen, behalve door ons. Waarom?
Wel, deze stelde voor per eind van deze maand de tellers allemaal af te lezen en ieder een rekening te sturen voor de voorbije 6 maanden om zo de achterstallige rekeningen te betalen. Onze reactie was natuurlijk niet mis! Wij hadden deze immers al allemaal netjes op tijd betaald. Overigens waren wij in de verwachting om veel terug te krijgen: 140 euro per maand zonder electriciteit en we zijn nauwelijks 4 a 5 dagen per maand op dat apartement. En nu zouden we alles opnieuw moeten ophoesten! We moesten dan maar wachten op een beslissing van de curator, via hem konden we dan misschien ons geld terug vragen...

Nu, dit is voor ons niet zoals het hoort.

Ten eerste zijn wij onze verplichtingen nagekomen door op tijd aan de syndicus te betalen.
Ten tweede zijn de contracten voor water, aardgas, kuisvrouw etc tussen hem en deze bedrijven opgemaakt. Als hij die bedragen niet doorstort, dan is hij daarvoor verantwoordelijk en moeten die bedrijven zelf gaan aankloppen bij de curator.

De andere eigenaars zijn natuurlijk wel akkoord met deze oplossing, zij hebben de laatste zoveel maanden toch al niet betaald, dus voor hen maakt het niet uit. De meeste zijn verhuurders dus zij willen natuurlijk ook niet dat de aardgas of het water wordt afgesloten. En wat kan hun dat schelen of wij ooit nog iets van ons geld via de curator gaan zien of niet?

Nu willen wij natuurlijk het contract met de nieuwe syndicus niet tekenen , want dan heeft hij zeker alle macht in handen. Als de meerderheid nu beslist om hem toch aan te stellen, doet onze weigering er dan nog iets toe? Kunnen wij zijn aanstelling tegenhouden?
Kunnen wij blijven weigeren om rekeningen uit het verleden niet een tweede keer te betalen maar te verwijzen naar de curator?

En dan nog een laatste vraagje, de verzekeringspremie is door ex syndicus niet betaald dus eigenlijk geen verzekering. Er is nog geen nieuw contract met nieuwe syndicus, maar hij zweert bij hoog en laag dat we door hem nu al verzekerd zijn, maar wil dit wel niet op papier bevestigen. Rara... De verzekering is een blokpolis voor ganse gebouw. Nu, aangezien wij zijn aanstelling gaan aanvechten en zeker zijn oplossing wat betreft de achterstallige rekeningen, kunnen we er dus van uitgaan dat het gebouw niet verzekerd is. Wij willen nu een individuele verzekering afsluiten enkel voor ons apartement om hier geen risico te lopen. Nu, kan hij, als hij uiteindelijk toch wordt aangesteld, ons verplichten om mee te doen met de blokpolis? In ons huisreglement staat dat het verplicht is om een verzekering te hebben voor het gebouw, dat je de bestaande verzekering moet overnemen, maar als die er niet is, dat je zelf één mag kiezen. Er staat niet in, dat je individuele polis mag nemen maar staat er ook niet in dat het niet mag. Volgens contract van de lening zijn wij overigens verplicht om een brandverzekering te hebben, dus kunnen wij toch niet anders dan aan onze verplichtingen voldoen. En als de nieuwe mogelijke syndic ons geen verzekering kan bevestigen op papier zolang de contracten niet getekend zijn (opmaak, verzending, etc kost ongeveer een maand tijd), dan kunnen wij volgens ons niet anders dan dit doen. Maar heb natuurlijk geen zin om achteraf nog eens voor de blokpolis verplicht te moeten betalen.

Bedankt voor jullie hulp!

groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 27 nov 2009 21:27

Ten eerste zijn wij onze verplichtingen nagekomen door op tijd aan de syndicus te betalen.
Ten tweede zijn de contracten voor water, aardgas, kuisvrouw etc tussen hem en deze bedrijven opgemaakt. Als hij die bedragen niet doorstort, dan is hij daarvoor verantwoordelijk en moeten die bedrijven zelf gaan aankloppen bij de curator.
Zijn die contracten op zijn naam gemaakt of namens hem voor de VME afgesloten? Dat is namelijk waar je een syndicus voor in huis haalt, om een gebouw met verschillende mede-eigenaars in naam van die mede-eigenaars te beheren.

Een syndicus wordt gekozen door een absolute meerderheid (50% + 1) van de aanwezige 10.000sten op een correct gehouden vergadering. Als alle 10.000sten aanwezig zijn en 5001 kiezen syndicus A dan kunnen die 4999 andere 10.000sten daar niets tegen in brengen. ( zij hebben altijd de mogelijkheid om de aanstelling te betwisten bij de vrederechter binnen de drie maanden na de AV maar dan dienen ze hun verzoek wel te stofferen met feiten en bewijzen dat er onregelmatigheden bij de aanstelling zijn gebeurd) Uw al of niet tekenen van het contract heeft dus weinig invloed...

De nieuwe syndicus heeft werkkapitaal nodig om het gebouw te beheren en de schulden af te betalen zodat er opnieuw een deugdelijk beheer van het pand is. Daarvoor zal deze zich altijd richten tot de eigenaars, het is immers hen die hij vertegenwoordigt. Ik zie eerlijk gezegd weinig andere mogelijkheid dan dat hij bij elke eigenaar zal aankloppen om dit werkkapitaal te verzamelen.

Het zou zeer wijs zijn mocht de nieuwe syndicus op gelasting van de AV zeer expliciet de opdracht krijgen om de vorige syndicus te verplichten hem volledige inzage in zijn stukken te geven. (hoogstwaarschijnlijk zal dit via de curator dienen te gebeuren die de boeken van het beheer in zijn bezit heeft zoals ze werden neergelegd bij de handelsrechtbank toen de vorige syndicus zich failliet heeft laten verklaren) De vergadering zou er eveneens wijs aan doen bij stemming van de nieuwe syndicus te eisen dat er 3 maandelijks verslag wordt uitgebracht over het dossier aan alle mede-eigenaars.

Uzelf neemt best contact op met de curator in kwestie om u als benadeelde partij te laten registreren. U krijgt dan de nodige documenten toegezonden waarop u uw schadeposten kan invullen. Hoogstwaarschijnlijk zullen uw schadeclaims worden opgenomen in deze van de VME tegen de oude syndicus.

Verzekeringsgewijs durf ik u niet absoluut antwoorden.

u dient een brandverzekering te hebben voor eigen inboedel en schade aan derden. Een verzekering voor het pand zelf op individuele basis zie ik moeilijk in een flatgebouw. Het is immers niet mogelijk om de gemeenschappelijke gedeelten van het gebouw te verzekeren in uw polis en de inleidingen van nutsvoorzieningen, de inkomhall, lift, gangen trappen en afwerking van het gebouw zijn allemaal onderdelen die voor een aanzienlijk deel de waarde van uw flat in dat geheel bepalen maar die niet uw exclusief eigendom zijn. Dat is ook de reden waarom er een blokpolis wordt afgesloten voor het gebouw in zijn geheel. Normaliter kan u hier niet aan ontsnappen.

Om een lang verhaal kort te houden:

- het is een bittere pil maar normaliter zal u tweemaal betalen en moeten hopen dat de reeds gestorte gelden kunnen gerecupereerd worden. Als de syndicus een geregistreerde syndicus is, heeft hij normaal gezien een verzekering moeten afsluiten die de tegoeden van anderen die hij beheert verzekerd.

- Best wordt er aan de huidige nieuwe syndicus gevraagd door 2 of meer eigenaars een BAV bij elkaar te roepen met daarop een aantal punten te stemmen die deze de plicht en het mandaat verlenen om met alle mogelijke middelen achter de oude syndicus aan te gaan.

- Hoe sneller een nieuwe blokpolis wordt afgesloten of de oude door de huidige syndicus opnieuw geactiveerd kan worden hoe beter.

Dit is geen leuke ervaring, volledig akkoord, maar na het weekje woede (wat iedereen ervaart op zo'n ogenblik) is het tijd om rustig met zijn allen aan tafel te gaan zitten en er ten eerste voor te zorgen dat het gebouw terug in rustiger vaarwater terechtkomt en ten tweede dat de oude syndicus niet ontsnapt aan zijn verantwoordelijkheden. Dat en dat alleen is de enige correcte werkwijze voor julie zelf, de andere mede-eigenaars en het gebouw. Tenslotte helpt het ventileren van frustraties over de praktijken van de oude syndicus op de nieuwe syndicus niemand een meter vooruit.

beatriva
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 27 nov 2009 22:08

bedankt voor je mail.
De contracten met aardgas en water en dergelijke zijn op persoonlijke naam van ex syndicus aangegaan. Hij is ook geen officieel syndicus maar vanwege nieuwe gebouw en kleinschalig (6 apartementen) was er nog geen algemene vergadering geweest voor aanduiding geregistreerde syndicus. En hij heeft dat geld via zijn bedrijf laten gaan dat failliet is en waar de bank dus beslag gelegd heeft op ons geld.

Mijn insziens lijkt me het afhandelen van achterstallige rekeningen voor water en dergelijke een zaak te zijn tussen de curator, de ex syndicus en de water en aardgas maatschappijen, niet? Tenslotte staat alles op zijn persoonlijke naam en niet op naam van de vereniging van eigenaars.

Of zie ik dit verkeerd?

Reclame

beatriva
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 27 nov 2009 22:11

Nog iets. Je zegt dat syndic werkkapitaal nodig heeft om achterstallige rekeningen te betalen. Kan hij dat geld dan niet halen van de andere eigenaars? Die hebben immers de laatste 3 tot 6 maanden niets meer betaald! En als ons geld terugkomt van de curator, dan kan ons deel achteraf vereffend worden.

Ik vrees dat als we nu voorschieten, dat die nieuwe syndic weinig of niets zal ondernemen om het geld van de curator terug te verkrijgen. Hij heeft er geen baat bij en de andere mede eigenaars ook niet. Het probleem is enkel "ons" probleem. Wat ik niet correct vind.

Met dank, duizendmaal dank, voor jouw advies!

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 27 nov 2009 22:35

ok eventjes stap voor stap:
Mijn insziens lijkt me het afhandelen van achterstallige rekeningen voor water en dergelijke een zaak te zijn tussen de curator, de ex syndicus en de water en aardgas maatschappijen, niet? Tenslotte staat alles op zijn persoonlijke naam en niet op naam van de vereniging van eigenaars.
Dat kan wel zijn maar wens je het gebouw enige weken zonder water, stroom en gas te plaatsen terwijl de maatschappijen, syndicus en curator onderling gaan uitmaken hoe dit het best op te lossen? Het zou niet het eerste gebouw zijn.
De ex syndicus mag in zijn domheid wel deze accounts op eigen naam hebben geopend, jullie zijn de gebruikers en bijgevolg ook diegenen die het gelag betalen als er niet snel een oplossing komt.

Nog iets. Je zegt dat syndic werkkapitaal nodig heeft om achterstallige rekeningen te betalen. Kan hij dat geld dan niet halen van de andere eigenaars? Die hebben immers de laatste 3 tot 6 maanden niets meer betaald! En als ons geld terugkomt van de curator, dan kan ons deel achteraf vereffend worden.
Zo werkt dat niet. Als de nieuwe syndicus zijn rekening begint met het geld dat hij zou moeten hebben zit hij onmiddellijk met een kastekort.
De meest eenvoudige oplossing op korte en lange termijn is de korte pijn. De syndicus neemt het gebouw over met een werkkapitaal van € 0 en er is een tekort van bv € 15.000. Om de schulden onmiddellijk te kunnen betalen zal hij dan minstens € 15.000 dienen op te halen. ( waarbij hij aan de schuldeisers kan voorstellen om onmiddellijk reeds een deel te betalen en de rest in termijnen.) Op die wijze worden de schulden afgebouwd en heeft de syndicus het nodige kapitaal om lopende contracten te respecteren.
Ik vrees dat als we nu voorschieten, dat die nieuwe syndic weinig of niets zal ondernemen om het geld van de curator terug te verkrijgen. Hij heeft er geen baat bij en de andere mede eigenaars ook niet. Het probleem is enkel "ons" probleem. Wat ik niet correct vind.
Het is de taak van de VME om ervoor te zorgen dat de syndicus doet wat van hem verwacht wordt. Vandaar ook mijn voorstel om via een BAV de nieuwe syndicus een aantal mandaten ter vervolging doch tevens een aantal verplichtingen, zoals regelmatige rapportage, op te leggen. Houdt hij zich niet aan deze afspraken dan kunnen jullie na een ingebrekestelling verhaal halen bij de vrederechter.

Vergelijk de situatie met een zinkend schip. Wat ga je eerst doen? Onderling uitmaken wie wel en wie niet zijn werk heeft gedaan en dan beginnen te pompen of omgekeerd? Moet diegene die wel zijn werk gedaan heeft mee helpen met pompen of kan hij rustig van op het achterschip toekijken hoe anderen nu hun werk doen...


Wat betreft de oude syndicus/eigenaar deze kan door elk van de mede-eigenaars in gebreke worden gesteld bij de curator. Het zal hier immers niet alleen gaan om wat jullie reeds betaald hebben en anderen niet doch tevens om wat er met de rest van het geld gebeurd is. Deze situatie zal heus wel reeds langer dan zes maanden aanslepen.

Eerlijk gezegd kan het gewoon interessanter zijn een streep door de rekening te halen en vanaf nul opnieuw te beginnen; de kans zit er in dat uitpluizen, claimen en vervolgen u meer gaat kosten dan het ooit kan opleveren.

beatriva
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 27 nov 2009 22:46

ik voel dat je gelijk hebt maar mijn woede is zo groot (vooral omdat de buren het niet de moeite vonden om even te communiceren met ons dat er "iets" op til was maanden geleden), dat ik nog liever 6 maanden in de kou zit zonder aardgas en water (het is tenslotte een tweede huis) om iedereen te dwingen achter de curator zijn vodden te zitten achter ons geld, dan dat ik een bedrag van ongeveer 1500 opnieuw moet ophoesten. Het is zo oneerlijk!

Nieuwe syndic zegt dat wij niets moeten ondernemen, we moeten alles ivm curator aan hem overlaten. Maar misschien toch beter om zelf ook te laten registreren bij curator zoals je zegt hé? Tenslotte, eens dat geld zou binnenkomen (wonderen zijn de wereld nog niet uit), op wiens rekening komt dat dan? Daar moeten dan toch ook concrete afspraken rond gemaakt worden. Ik verwacht het contract van de syndic volgende week in mijn bus, misschien dat ik contract dan toch beter teken onder voorbehoud van een aantal punten zoals het tweemaandelijks verslag bij de curator en het verrekenen van de gelden van van zodra deze binnen zijn evenals een copie van de briefwisseling en andere communicatie die is gevoerd tussen syndic en curator. Want voor zelfde geld, zegt hij dat er niets is teruggekomen en steekt hij het vervolgens in zijn zak, ik verschiet van niets meer!
Wat denk je?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 27 nov 2009 23:05

Woede is begrijpelijk maar daar kan die nieuwe syndicus ook niets aan doen. Het weigeren mee te betalen zou hem er slechts toe kunnen verplichten jullie na een aanmaning voor het vredegerecht te dagen om betaling bij vonnis te bekomen.

Buren, tja, zoals je zei het zijn verhuurders, niet bewoners en hun huurders zullen geen idee gehad hebben van de situatie...

Contacteer de curator eens en zie of de nieuwe syndicus reeds met hem/haar contact heeft opgenomen? Als er effectief reeds afspraken tussen beiden zijn gemaakt zal de curator je zowiezo doorverwijzen naar de syndicus. (Maakt ook het werk eenvoudiger voor de curator aan gezien deze dan 1 ipv 4 extra claims heeft)

De middelen die gerecupereerd kunnen worden uit dat faillissement (en verwacht niet dat een dergelijk dossier op 3-4 maanden geregeld is) zullen gelijk verdeeld worden over alle schulden. Als er bijvoorbeeld schulden ten bedrage van € 15000 worden vastgesteld en men slaagt erin € 10.000 na kosten te recupereren dan zal iedere schuldeiser 2/3 van zijn verloren bedrag terugzien. (tenzij er ergens een bevoorrechte positie geclaimd kan worden)

De verplichtingen betreffende rapportage kan je niet eenzijdig opleggen, het is de algemene vergadering die zal moeten beslissen hierover. Een driemaandelijks verslag met daarin de stappen door de syndicus ondernomen en de resultaten is doenbaar een kopie van alle communicatie is een ander verhaal... Deze is trouwens altijd op verzoek ter inzage ter beschikking bij de syndicus. (gewoon even contacteren voor een afspraak) Verrekenen van gelden die gerecupereerd worden gebeurd meestal automatisch in de jaarlijkse lopende afrekening. Het is natuurlijk wenselijk dat de syndicus in kwestie jullie bij een dergelijke gelegenheid op de hoogte brengt.

Nogmaals, de goede werking van een syndicus hangt voor een niet onbelangrijk gedeelte af van de VME. Die man/vrouw dient zich gesteund te voelen door zijn werkgevers, dient alle mogelijke informatie te krijgen die ze weten, dient ergens het gevoel te hebben dat hij van nabij in zijn doen laten wordt gevolgd zonder dat dit een belemmering in het uitvoeren van zijn werk wordt. ( daarom driemaandelijkse rapportage ja, volledige kopie van elke correspondentie neen) Jullie nemen die man/vrouw aan om namens jullie te handelen; kijk na hoe hij handelt maar laat hem zijn werk doen zonder in de weg te lopen.

In het Engels heeft men een mooi zinnetje om dit uit te drukken:
Trust through verification.

beatriva
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 27 nov 2009 23:27

ik kan je niet genoeg bedanken voor je raad. Je bent een wildvreemde maar je hebt me toch wat rust kunnen geven. Ik had geen idee hoe dit aan te pakken en zag mezelf al in een ijskoud apartement zitten, colèrig tot en met. Maar jouw manier is natuurlijk een stuk constructiever en voel me al beter alhoewel schuld even groot blijft. Weet nu tenminste wel wat te doen en wat niet, wat ik kan eisen en wat niet. Alhoewel het pijnlijk is om geld zomaar te verliezen en niet zo'n klein beetje... In life sometimes you win sometimes you loose I guess.
Ga alleszins voor termijnen gaan in het betalen. Op die manier hoop ik dat er al geld terugkomt van de curator voor alles een tweede keer is betaald. Maar dat zal ook wel ijdele hoop zijn. Ze kunnen niet eisen dat ik zomaar 1500 euro ineens op tafel leg. Wat voor de anderen wel kan aangezien zij de voorbije maanden een pot hebben aangelegd natuurlijk.
En we waren zo content met ons apartement! What a joke...

We zullen maar content zijn met de zaken die wel goed gaan in het leven én de raad van mensen die bekommerd zijn om hun ongekende medemens. Hartelijk dank!

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 28 nov 2009 00:00

Graag gedaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 28 nov 2009 10:45

hoe curator vinden : als je de gegevens van de syndicus hebt btw nr handelsnaam - via kruispuntbank der ondernemingen - bovenste vakje BTW nr invullen al of niet met 0 ervoor
helemaal onderaan naar staatsblad --- openklikken - vermoedelijk bovenste rubriek- beeld - en daar zal de vermelding in STBLD wel staan...bij vonnis enz enz

Stoute vraag: Normaal zal de curator nakijken welke rekeningen er nog openstaan bij de gefailleerde en vermoedelijk zal hij dan stoten op de namen van de andere eigernaars -- mogelijk krijgen die dan van curator een mooi briefje om hun openstaande schuld van 6 maanden te voldoen want dat anders de deurwaarder zal langskomen...
of denk ik verkeerd......

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 28 nov 2009 12:44

Stoute vraag: Normaal zal de curator nakijken welke rekeningen er nog openstaan bij de gefailleerde en vermoedelijk zal hij dan stoten op de namen van de andere eigernaars -- mogelijk krijgen die dan van curator een mooi briefje om hun openstaande schuld van 6 maanden te voldoen want dat anders de deurwaarder zal langskomen...
of denk ik verkeerd......
Probleem m.i. is dat er hier een onterechte vermenging heeft plaatsgevonden tussen eigen middelen van de gefailleerde en de tegoeden die hij voor rekening van derden (de VME) moest beheren. Complicatie!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

beatriva
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 28 nov 2009 17:46

klopt, de ex syndicus heeft allesbehalve correct gehandeld. Maar ja, hij is failliet, de twee apartementen die hij nog had zijn in beslag genomen. Wij zijn echter de eindgebruikers van het water, en de gas etc.
Ik zou ook liever gewoon niet betalen aangezien ik dit niet heb veroorzaakt en louter en alleen mijn plicht heb gedaan door te betalen op de rekening die we hebben ontvangen bij ondertekening van contract.
De andere eigenaars die gaan natuurlijk nog hun achterstallige kosten moeten betalen, da's waar. Maar wij hebben deze al betaald en riskeren om ons geld nooit terug te zien van de curator. Dat is eigenlijk ons probleem. En om iedereen een beetje te dwingen om onze zaak vooruit te helpen, inclusief nieuwe syndicus, zouden we liever zeggen, foert, wij betalen nu niets meer en wachten tot wanneer het geld terugkeert van de curator. Op die manier wordt er achtergezeten. Als wij nu gewoon opnieuw betalen, zal niemand, inclusief nieuwe syndic, zich niet meer gaan bezighouden met het achternazitten van de curator. Zoveel is zeker. Maar ja, dan riskeren we mss voor de rechtbank te komen en dat willen we nu ook weer niet... Kunnen we veroordeeld worden? Zou eigenlijk niet mogen tenzij ze ons betichten van tegenhouden van de normale werking van de nieuwe syndic...

Enfin, ik wacht nu even af op de bewuste "rekening" en afhankelijk van de grootte van het bedrag zullen we moeten beslissen.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 28 nov 2009 22:56

Staat er ergens in het reglement of in de notulen niet vermeld dat de syndicus gerechtigd is bij achterstallige betalingen een boete ten bedrage van X% van de totale achterstallen te vorderen met een minimum van € Y? Komt veel voor in nieuwe reglementen. Dan kan de curator deze rekening presenteren aan de wanbetalers...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 29 nov 2009 00:01

Toch een goed onderscheid maken tussen het passief van de gefailleerde en de VME:

De curator zal zich niet bekommeren om de niet betaalde verbruiks- en andere rekeningen van de VME door de failliete syndicus. Hij zal alleen de schulden van de failliete onderneming verzamelen en die trachten zoveel mogelijk te betalen met wat er nog is en nog geïnd kan worden van schuldenaars van de failliete onderneming.

Bijgevolg:

1. aangezien de leden van de VME geen schuldenaars zijn van de failliete onderneming (ze kunnen slechts schulden hebben tov de VME zelf) kan de curator van hen geen enkele betaling eisen

2. de contracten zijn weliswaar afgesloten door toedoen de failliete syndicus maar in naam van de VME; dus de schulden die uitstaan bij die contractanten zijn goed en wel schulden van de VME; de curator zal zich ook hierover niet bekommeren

3. de nieuwe syndicus kan dus niet anders dan de nog uitstaande schulden betalen (want ze zijn van de VME die hij nu moet beheren) en vraagt daartoe het geld op bij de leden van de VME; hij moet de totaliteit van die bedragen aanrekenen (volgens de duizendsten) anders kan hij niet betalen aangezien er geen bankrekening is op naam van de VME waarop fondsen gestort werden die hij kan gebruiken.

bottom line:

-het enig lid van de VME dat tegoedertrouw betalingen heeft verricht aan de failliete syndicus staat helemaal alleen; indien hij nu niet mee betaalt kan de nieuwe syndicus eventuele strafclausules tegen hem inroepen
-deze gedupeerde kan wel een vordering (laten) indienen bij de curator voor het geld dat hij heeft gestort (en dat ten onrechte in het failliete bedrijf is opgegaan), in de hoop dat er na het uitbetalen van de bevoorrechte schuldeisers nog iets overblijft voor hem.....
-of als (optimistisch) alternatief, proberen aan te tonen dat de gestorte sommen geen eigendom zijn van het failliete bedrijf, maar wel bestemd voor de VME (m.a.w. dat die bedragen buiten het faillissement vallen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#15 , 29 nov 2009 10:53

“Art.577-8.§ 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van medeëigendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere medeëigenaar.”(Burgerlijk Wetboek).

Hiertoe is geen bijzondere meerderheid vereist.

“Art.491.Hij die ten nadele van een ander...gelden...die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze...voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Het aanwenden van gelden van de vereniging van medeëigenaars(=VME) voor eigen belangen is zulk misdrijf waartegen uzelf,maar vooral de nieuwe syndicus,strafklacht kan neerleggen met burgerlijke partijstelling .

De VME blijft inmiddels schuldenaar van de aan derden niet betaalde schulden en dient de passende maatregelen te treffen om die schulden tijdig te voldoen,al was het door de medeëigenaars een voorschot te doen betalen,in afwachting van een definitieve afrekening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”