Dag Allen,
In 2020 erfde ik het appartement van mijn vader, ik trok er later ook zelf in.
Het is hier op een vrij hoge verdieping erg warm in de zomer. Mijn vader liet dan ook na de aankoop (2018 ongeveer?) een airo installeren waarvan de buitenunit op het terras staat.
Nu heb ik een schadegeval aan de glazen afsluiting; een buur heeft deze met het verplaatsen van meubels gebroken (deze wanden kunnen open als nooddeur en zijn ontworpen om "makkelijk" te kunnen worden ingeslagen mocht het scharnier etc niet werk in geval van brand.
Nu doet (nota bene dezelfde buur die ZELF een weliswaar kleinere airco heeft staan) moeilijk over die airo. Men zegt dat er in de "gemeenschappelijke delen" geen airo mag geplaatst worden. En dat de doorgang kleiner is dan 1 meter en dus de doorgang zou versperren. Let wel; als je die regel wil hard maken moeten die terassen allemaal vervangen geworden. Ieder heeft een breder deel dat doorloopt in een smaller deel dat geen meter breed is. Terrasmeubels die nog breder zijn maakt men dan weer geen punt van.
Punt 1: is dat terras een gemeenschappelijk deel? Het is mij onduidelijk. Er staat in het regelement van het gebouw dat er geen airco op de gemene delen mogen worden aangebracht. Is dit incl terassen? Of wil dit zeggen niet aan de buitengevel hangen? (zo zijn er trouwens wel).
Punt 2: ik heb die airco zelf nooit geplaatst en nu zou ik mogelijk zelf moeten opdraaien voor de verwijdering ervan? Kan dat zomaar?
Punt 3: ik weet van minstens 8 bewoners die er ook een hebben staan (dit is een gebouw met bijna 100 appartmenten), sommigen aan de buitenwand voor iedereen zichtbaar anderen op het terras. Het argument van verstoring van het gemene uitzicht vind ik vreemd gezien niemand in minstens 7 jaar dat ding ooit heeft opgemerkt. Let wel; ik ken (zoals tegenwoordig helaas gebruikelijk) zeer weinig van mijn buren en ben er dus zeker van dat er veel meer toestellen aanwezig zijn.
Heeft mijn vader destijds toestemming gevraagd voor die installatie? Ik kan het hem helaas niet meer vragen.
Tot slot; zonder airco is deze woning voor mij niet meer leefbaar en ga ik over tot verkoop.
Enig advies? Ik zie nogal wat tegenstrijdigheden wanneer ik dit opzoek.