Average price for syndicus service

Vandebos
Berichten: 16087

#16 , 26 nov 2009 23:03

Prices in larger cities tend to be higher Vladojko.

Roharro Is de bouwheer niet verplicht zijn deel bij te dragen in de onkosten? Uiteindelijk zijn die flats zolang hij ze niet heeft verkocht zijn bezit. Ik dacht dat er hier onlangs nog ergens een post over was geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 26 nov 2009 23:18

Ja dat was mijn post. Volgens mij moet promotor zijn deel betalen, ook volgens anderen op dit forum, maar volgens sommige geraadpleegde juristen/advocaten niet. Ook de Eigenaarsbond spreekt van "een dubbeltje op zijn kant". Nu toch al 7 appartementen en binnenkort waarschijnlijk 8 verkocht. Eerst waren we slechts met twee, toen wilde de syndicus ongeveer 12 000 EUR van ieder opvragen......

Moraal van het verhaal: koop nooit als eerste een appartement in een nieuw project. De kans bestaat dat je voor al de onderghoudskosten van het hele flatgebouw alleen moet opdraaien als de verkoopmarkt ineenstort!

Vandebos
Berichten: 16087

#18 , 26 nov 2009 23:30

Als je van de uitleg die men je heeft gegeven ergens iets op papier of e-bericht hebt mag je me dat altijd doorzenden. Interesseert me wel voor toekomstige gevallen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 26 nov 2009 23:32

Is de bouwheer niet verplicht zijn deel bij te dragen in de onkosten?

Cut and paste uit de Statuten:

"2) indien het gebruik van de onverkochte kavels uiteraard zeer gering is en met name omwille van het afwerken van de kavels en omwille van het gebruik als modelappartement, zullen inzake de uitrusting en de faciliteiten van de mede-eigendom alle onderhouds- en herstellingskosten van welke aard ook, alle abonnementen, alle huur- en leasingkosten, alle vervangingskosten van verbruiksgoederen, alsook alle verbruikskosten inzake water, gas, en elektriciteit ten laste vallen van de gemeenschap, enkel tot beloop van vijftien procent dienen gedragen te worden van het bedrag dat bereikt wordt via de berekening volgens de normale in deze akte vermelde verdeelsleutels.
3) de bouwpromotor zal voor de kavels waaromtrent hij per aangetekend schrijven laat weten aan de syndicus dat ze volledig afgewerkt zijn, niet gebruikt worden als modelappartement en ook voor geen ander gebruik moet dienen, vanaf die datum het sub 2) hierboven vermeld kostenaandeel niet langer dienen te betalen."

vladojko
Topic Starter
Berichten: 25

#20 , 27 nov 2009 12:25

My collegue who lives in Etterbeek close to Schuman, in the building which is just 2 years old, brought me today his cost calculation.

It is for 3 months period, and syndic fee was 1020 eur. As his part in common costs is 381/10000 it amounts to 38,36 eur for 3 months, or less than 13 euros per month.

This means that their syndic is extreamly cheap for Brussels regio, or that size of the building still has some influence in the total calculation.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”