klimop op gemeenschappelijke afsluiting

Anne-Sophie
Topic Starter
Berichten: 2

klimop op gemeenschappelijke afsluiting

#1 , 24 nov 2009 15:02

ik heb en probleempje :)
ik heb klimop aangebracht op de gemeenschappelijke afsluiting van draad die staat tussen mijn eigendom en de eigendom van mijn buur. hij wil dit echter niet en is de klimop van de afsluititng beginnen afduwen. mijn vraag is nu over welke argumenten ik beschik om de klimop te behouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1
Berichten: 258

#2 , 24 nov 2009 16:45

Dag anne sophie,

paal en draad zijn vaak een goedkope oplossing om perceelsgrenzen te markeren, doch ze bieden echter geen privacy. Wat uw buur doet, is zijn volste recht...
Privacy zou een argument kunnen zijn.
Ik begrijp uw buur ook wel (klimop is een nogal woekerende plant die veel ongedierte aantrekt). De meest simpele (lees buuvriendelijke) oplossing is een haag te zetten op uw eigen perceel (ligustrum bv groeit snel en zorgt voor privacy, ook in de winter).
Lees echter wel de verkavelingsvoorschriften na wb afstand tot perceelsgrens en hoogte edm....
Of ga eens een babbeltje doen met jouw buur om tot een consensus te komen! :wink:

succes

Anne-Sophie
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 nov 2009 17:06

bedankt :)

ik dacht dat ik gerechtigd was om klimop aan te brengen. een gemeenschappelijke afsluiting is toch mede-eigendom, en een mede-eigenaar mag bepaalde daden stellen zonder toestemming van de andere mede-eigenaar, voor zover ze de bestemming eerbiedigen. of valt dit hier niet onder?

Reclame

hendrik1
Berichten: 258

#4 , 24 nov 2009 18:01

Dag Anne Sophie,

jouw goede bedoelingen zijn persoonlijk benaderd in deze... ze eerbiedigen de keuze van uw buur blijkbaar niet.
Ga eens spreken met jouw buur of doe zoals supra!

succes

Hendrik1

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 24 nov 2009 18:23

Voor het planten van klimop gelden dezelfde regels als voor hagen, dwz 50 cm afstand laten tot de perceelsgrens, tenzij jullie samen beslissen dat de klimop op de perceelscheiding mag groeien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”