onderhoud gemeeschappelijke tuin

Mavreys
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onderhoud gemeeschappelijke tuin

#1 , 19 apr 2025 10:08

Ik woon in een appartementenblok van 10 personen, waaronder veel jonge mensen.
Nu is er een discussie wat betreft het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin.
Ik woon op 1ste verdieping met de bedoeling om geen tuin meer te moeten onderhouden omwille van mijn leeftijd.
Ik ben 62 jaar met medische problemen.
Nu willen zij dat ik mee help met het onderhouden van de tuin, zoals sproeien, onkruid wieden etc...
Ik heb duidelijk gemaakt dat ik dit niet doe en kan.
Een tuinman aanstellen willen ze niet wegens te duur!
Kunne ze mij verplichten om onkruid te wieden etc; ik kan dit niet meer, dit was niet de bedoeling, dit was ook de reden dat ik een appartement
heb gekocht omdat ik mijn tuin niet meer kon onderhouden noch mijn grote woning.
Ben ten einde raad en wil ook geen ruzie met de buren.

Bedankt alvast!

mava105

#2 , 19 apr 2025 10:30

Is dat geen zwartwerk?

basejumper

#3 , 19 apr 2025 22:47

Neen ze kunnen u niet verplichte;. Maar u zou de uren die van u verwacht worden wel kunnen uitbesteden aan een tuinman.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

CityBird

#4 , 20 apr 2025 04:36

Enige realistische oplossing is meestal één van de mede-eigenaars betalen om jouw beurt te doen. Professionele tuinman ga je moeilijk vinden voor dergelijke kleine taken en al zeker niet op de overeengekomen momenten.

Dat dit zwartwerk is, toont enkel aan hoe onrealistisch regelgeving in België is geworden.

Thomas Morus

#5 , 20 apr 2025 11:40

Neen ze kunnen u niet verplichte;. Maar u zou de uren die van u verwacht worden wel kunnen uitbesteden aan een tuinman.
Ook dat is juridisch niet afdwingbaar.
De VME moet zelf een oplossing vinden aangezien de tuin deel uitmaakt van de gemene delen.

Te duur is geen geldig argument. De gemene delen moeten worden onderhouden. Punt.
Bij aankoop wisten de mede-eigenaars dat er een gemeenschappelijke tuin is waarvoor de VME instaat voor onderhoud...

Ik raad TS aan de gedwongen tewerkstelling te weigeren met AS gericht aan de VME en de kat uit de boom te kijken. In slechtste geval wordt hij gedagvaard, maar tegenpartij heeft nul kans om zaak te winnen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father bis

#6 , 20 apr 2025 14:04

Sluit mij aan bij Thomas Morus.

Punt op de AV : onderhoud gemeenschappelijke tuin.
Indien men het onderhoud ( GRATIS !! ) zelf wil doen, kan men u wettelijk niet verplichten noch dat uzelf een tuinman moet betalen voor uw deel. Dwangarbeid/slavernij.
Indien iedereen akkoord om alles zelf te doen dan kan dit zonder betaling.

Indien geen voltallig akkoord = tuinonderhoud firma aanstellen en ieder betaalt volgens zijn quotiteit.

Betaling aan vrijwilligers kan niet = zwartwerk. Staan zware sancties tov.

Thomas_AA

#7 , 22 apr 2025 21:09

Een beurtrol onder degene die dit wel willen doen, mag natuurlijk ook. Als ze elk 1/7 of 1/8 van het werk doen ipv 1/10, komt dat hen mogelijk nog steeds beter uit dan uitbesteden.

Om de goede verstandhouding te bewaren, is een pintje of iets fris trakteren voor de werkers ook niet verboden. Of een pakje aannemen of een werkman binnenlaten terwijl iedereen uit werken is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”