AV en syndicus

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

AV en syndicus

#1 , 19 nov 2009 12:58

Wij hebben onze AV binnen een 2-tal maanden,
is het mogelijk dat er zich iemand kandidaat stelt als syndicus
ondanks we er ene hebben die jaarlijks herkozen moet worden?
wat zijn de regels daarvoor aub??
dank en groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 nov 2009 13:47

Lees eerst eens na wat er in de basisakte en het reglement staat over de benoemingsprocedure.

Bij elke mandaat dat ter beschikking komt kunnen er zich andere kandidaten stellen. Een herverkiezing is een mandaat dat ter beschikking komt.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 19 nov 2009 17:51

De agenda van de AV dient de verkiezing van de syndicus te voorzien. Eventueel ook hoe en bij wie men kandideert. Zelfs op de AV zelf kan men zich kandidaat stellen indien dit niet anders voorzien is.

Reclame

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#4 , 22 nov 2009 17:06

bedankt mensen, ik zal eerst nog eens nalezen

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 24 nov 2009 15:18

Hallo, hier ben ik even terug :
in onze BA staat "na ontslag of bij niet hernieuwing van de opdracht vande eerste beheerder (syndicus) zal de volgende door de AV worden benoemd, voor periodes van 1 jaar of meer. De beheerder (syndicus) kan steeds herkozen worden.
n.b.: onze BA is wel van 1982 toen noemden wij de (huidige naam) syndicus, beheerder.
Dus even terug mijn vraag :
moet de huidge syndicus zich terug verkiesbaar zetten en mogen er nieuwe kandidaturen gesteld worden, en moet:mag dat op de uitnodiging voor de volgende AV staan.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben
mijn dank en groetjes

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 24 nov 2009 15:55

Hoe sterk staan diegenen die een nieuwe syndicus wensen? (ik bedoel %gewijs)

Zoals het in de basisakte staat dient het mandaat van de syndicus eerst niet verlengd te worden vooraleer er kan worden overgegaan tot de stemming van een nieuwe syndicus. Dat lijkt me logisch. Nergens in deze tekst staat echter vermeld dat de verkiezing van de nieuwe syndicus pas op een nieuwe AV kan gebeuren.
Impliciet wil dit dus zeggen dat als er zich kandidaten melden bij de RVB en/of de syndicus deze in zijn agenda de nodige punten zal dienen te voorzien zodat er na het weigeren van zijn mandaat onmiddellijk kan worden overgegaan tot het kiezen van een nieuwe syndicus op basis van diegenen die zich kandidaat hebben gesteld en diegenen die zich tijdens de vergadering nog kandidaat stellen.
In een dergelijk scenario is het steeds aangewezen dat er meerdere kandidaat syndici zijn uit dewelke de VME kan kiezen en dat deze van de syndicus, RVB of derden duidelijke instructies hebben gekregen van hoe hun voorstelling (vooral de kostprijs voor de blok en per 10.000ste) en offerte uit dient te zien. Op die wijze kunnen de mede-eigenaars appelen met appelen vergelijken...

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#7 , 24 nov 2009 19:47

Ik wil dank zeggen met deze
groeten

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”