licentie syndicus BIV nr.

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

licentie syndicus BIV nr.

#1 , 18 nov 2009 22:32

Onze syndicus is zijn licentie kwijt! Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 nov 2009 22:44

Eenvoudig verzoekschrift richten aan de lokale vrederechter om een voorlopige syndicus aan te stellen die als opdracht krijgt het gebouw te beheren totdat hij een bijzondere algemene vergadering kan bijeenroepen waar de mede-eigenaars uit de kandidaten die interesse vertonen een nieuwe syndicus kiezen.


Wat heeft uw syndicus uitgespookt om zijn licentie kwijt te spelen?

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#3 , 04 dec 2009 15:57

Gesjoemel met rekeningen en zo meer.
Het BIV heeft zijn schorsing bevestigd.
Maar naar verluid nam onze voorzitter ook ontslag.
Is er dan maar 1 oplossing mogelijk? En dat is naar de vrederechter stappen?
MVG

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 04 dec 2009 16:02

Aangezien de voorzitter eveneens ontslag heeft genomen is dit de meest "wijze" manier om zo snel mogelijk vooruit te gaan.

Kosten vredegerecht zijn minimaal, het gaat hier immers niet om een rechtszaak doch enkel om een standaard procedure zoals in de wet voorzien.
Bezorg de vrederechter in uw verzoekschrift alle contact informatie betreffende de residentie, uzelf en de uit zijn recht ontheven syndicus.

Elke mede-eigenaar kan dit vragen aan de vrederechter. Niet mee aarzelen aub... Elke dag dat het gebouw zonder beheer is is er eentje teveel mocht er wat voorvallen. In feite hadden jullie dit reeds 2 weken geleden dienen te doen! Dan was er nu reeds lang een voorlopige syndicus aangewezen...

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#5 , 04 dec 2009 16:36

Het BIV vroeg mij ook te melden of deze syndicus nog zijn praktijk uitvoerde. Het antwoord is ja. Maar onder de licentie van zijn vrouw!Ik heb geen zin om mijn hoofd in een wespennest te steken..maar toch! Volgens mij zou het beroep van syndicus moeten losgekoppeld worden. Met een eigen beroepenvereeniging enz... Als je de problemen overal ziet vind ik dat naast die wet ook dit zou moeten gebeuren.
Graag uw mening.
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 04 dec 2009 16:40

Heeft de geroyeerde syndicus het pand overgedragen aan zijn vrouw?

Stond jullie gebouw ingeschreven onder zijn biv nr of dat van zijn echtgenote?

Is er nog enige communicatie met de syndicus of zijn agentschap?

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#7 , 04 dec 2009 16:53

Communicatie? Neen wij hebben alles van horen zeggen! Ik heb daarna wel contact genomen met het BIV en zij hebben zijn schorsing bevestigd. Maar hoe kom je al dat andere te weten? Aanvankelijk,voor zo ver dat niet gewijzigd werd,stond ons gebouw op zijn BIV nummer.
En hoe beleg je een algemene vergadering zonder syndicus of voorzitter. Dat is niet mogelijk of wel?
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 04 dec 2009 17:02

Dan raad ik jullie ten zeerste aan om er voor te zorgen dat dat verzoekschrift morgenochtend bij de vrederechter ligt. Anders zou de geroyeerde syndicus wel eens eenvoudig zijn gebouwen kunnen overdragen aan zijn echtgenote en via haar gewoon verder werken...

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#9 , 04 dec 2009 17:11

En wat als dat ondertussen al gebeurd is ? Zijn schorsing ging al in vanin eerste helft van oktober.
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 04 dec 2009 17:15

eens naar de stand van zaken in formeren op de balie van het vredegerecht in kwestie.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 07 dec 2009 09:04

Duur van de schorsing ?

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#12 , 09 dec 2009 11:31

ongeveer 1 jaar.
Moet deze syndicus loon ontvangen voor de geschorste maanden?
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 09 dec 2009 12:35

Neen hij mag gedurende die periode zijn taak niet uitvoeren...

bamboeka
Topic Starter
Berichten: 110

#14 , 10 dec 2009 19:12

De aanstelling van een voorlopig syndicus dient te gebeuren volgens een
welbepaalde procedure en met een tegensprekelijk verzoekschrift en dit
overeenkomstig artikel 1034 e.v. van het Gerechtelijk Wetboek of
eventueel bij dagvaarding.
Zodra wij in het bezit zijn van dit verzoekschrift (met de nodige
stukken)/dagvaarding kan uw verzoek worden behandeld.

Dit is het antwoord dat ik mocht ontvangen op mijn verzoek.
Kan iemand mij hier meer uitleg over verschaffen,
MVG

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 10 dec 2009 19:30

Het verzoekschrift dient te voldoen aan volgende regels:
Art. 1034bis. <Ingevoegd> Indien de wet afwijkt van de algemene regel die voorziet in een inleiding van de hoofdvorderingen bij dagvaarding, wordt deze titel toegepast op de vorderingen die worden ingeleid bij een verzoekschrift dat aan de tegenpartij ter kennis wordt gebracht, behalve voor de vormen en vermeldingen die worden geregeld door niet uitdrukkelijk opgeheven wettelijke bepalingen.

Art. 1034ter. <Ingevoegd> Het verzoekschrift vermeldt op straffe van nietigheid :
1° de dag, de maand en het jaar;
2° de naam, de voornaam, het beroep, de woonplaats van de verzoeker en, in voorkomend geval, zijn hoedanigheid en inschrijving in het handelsregister of ambachtsregister;
3° de naam, de voornaam, de woonplaats en, in voorkomend geval, de hoedanigheid van de persoon die moet worden opgeroepen;
4° het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
5° de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt;
6° de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat.

Art. 1034quater. <Ingevoegd> Op straffe van nietigheid wordt bij het verzoekschrift een getuigschrift van woonplaats (of een uittreksel uit het rijksregister van de in artikel 1034ter, 3°, vermelde natuurlijke personen) gevoegd, behalve wanneer het geding reeds eerder werd ingeleid bij dagvaarding en evenmin in geval van keuze van woonplaats. <W>
Het getuigschrift (of het uittreksel van het rijksregister) mag niet vroeger gedagtekend zijn dan vijftien dagen voor het verzoekschrift. Het getuigschrift wordt door het gemeentebestuur afgegeven. <W>

Art. 1034quinquies. <Ingevoegd> Het verzoekschrift met zijn bijlage wordt, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, bij aangetekende brief gezonden aan de griffier van het gerecht of ter griffie neergelegd.

Art. 1034sexies. <Ingevoegd> Nadat, in voorkomend geval, de rolrechten zijn betaald, worden de partijen door de griffier bij gerechtsbrief opgeroepen om te verschijnen op de zitting die de rechter bepaalt. Bij de oproeping wordt een afschrift van het verzoekschrift gevoegd.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”