procedure bij de vrederechter

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

procedure bij de vrederechter

#1 , 11 nov 2009 13:37

Een mede-eigenaar, die zich benadeeld voelt door een beslissing van de AV, wenst deze aan te vechten bij de vrederechter. Zijn vraag is de volgende : "hoe kan ik zo eenvoudig en zo goedkoop mogelijk dit verzoek doen ?", wetende dat dit meestal gebeurt via een dagvaarding ( met advocaat ) van de VME en dat dit veelal aanleiding geeft tot een langdurige procedure "tussen advocaten". Hoe kan een dergelijke procedure worden vermeden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 nov 2009 15:36

U kan de zaak zelf zonder advocaat aanspannen en het verzoekschrift zelf door een deurwaarder laten betekenen. Of dit verstandig is laat ik in het midden. Alles hang af van de aard van het geding.

Niet vergeten indien nodig eveneens de VME te dagvaarden.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 11 nov 2009 20:01

U kan de zaak zelf zonder advocaat aanspannen en het verzoekschrift zelf door een deurwaarder laten betekenen. Of dit verstandig is laat ik in het midden. Alles hang af van de aard van het geding.

Niet vergeten indien nodig eveneens de VME te dagvaarden.
Even duiden:
De vordering dient te worden ingesteld bij dagvaarding en niet bij verzoekschrift (dit is hier waarschijnlijk een materiële vergissing) .

Bij het instellen van een vordering in vernietiging van een beslissing is het sowieso de Vereniging van Mede-eigenaars die dient te worden gedagvaard.

Iedereen heeft het recht om zichzelf ter zitting te verdedigen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 11 nov 2009 20:05

Excuses, effectief compleet verkeerd woordgebruik.

bamboeka
Berichten: 110

#5 , 18 nov 2009 22:36

En wat als een vrederechter een betekeningsfout maakt? Moet zijn verzekering dan aangesproken worden?

bamboeka
Berichten: 110

#6 , 18 nov 2009 22:37

Want dat gebeurd echt!!!

Pedro
Berichten: 735

#7 , 18 nov 2009 23:07

En wat als een vrederechter een betekeningsfout maakt? Moet zijn verzekering dan aangesproken worden?
Een vrederechter die een betekeningsfout maakt? Dat moet je eens wat nader toelichten.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2009 11:32

Bij mijn weten is een vrederechter niet verzekerd voor fouten.

Als een rechter in de uitoefening van zijn ambt fouten maakt is degene die hiervoor kan worden aangesproken de Minister van Justitie.

scorpioen

bamboeka
Berichten: 110

#9 , 20 nov 2009 12:01

Sorry dat is een foutje. De gerechtsdeurwaarder maakte de betekeningsfout.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”