POORT PLAATSEN AAN SERVITUDEWEG

vastgoed
Topic Starter
Berichten: 7

POORT PLAATSEN AAN SERVITUDEWEG

#1 , 08 nov 2009 13:10

Beste,


Wij wonen in een huis gesloten bebouwing.

Wij kunnen door middel van een servitudeweg, die loopt van op de straat over de achtertuin van onze buurman, onze achtertuin rechtstreeks bereiken.

Tussen de tuin van de buurman en onze tuin werd reeds een omheinig geplaatst. Achteraan onze tuin, ter hoogte van de servitudeweg komt een poort over de ganse breedte van de servitudeweg.

Is het wettelijk bepaald langs welke kant deze poort dient te openen?
Indien deze zou openen naar ons perceel toe, raakt deze bij het openen een verhoogd tuinterras.

Bij voorkeur dient deze poort te openen naar de servitudeweg toe (en dus naar de eigendom van onze buurman).

Is dit toegelaten?
Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 08 nov 2009 17:24

In een wetboek zal U daar geen antwoord op vinden.
En in de akte waarmee die erfdienstbaarheid gecreëerd werd zal dat wellicht ook niet staan, anders had U het antwoord al.
(eventueel is er geen akte en is de erfdienstbaarheid verkregen door verjaring - wat niet in alle gevallen mogelijk is).

Maar wat is de algemene gedachte achter een erfdienstbaarheid?

Er is iemand (H) die een voordeel geniet op de kap van een ander (L): L moet alleen maar ondergaan en er voor zorgen dat H kan genieten van zijn voordeel.

In die zin is het volgens mij diegene die daar een poort wil plaatsen ook diegene die de last van het "opendraaien" moet dragen.
Wil L die poort, dan kan het niet dat hij die poort doet opendraaien op de grond van H, want dan bekomt H een nadeel.
Wil H die poort, dan kan het niet dat hij die poort doet opendraaien op de grond van L, want dan bekomt L een nadeel.

Willen ze alletwee de poort, dan moeten ze daar een overeenkomst over sluiten.

Ik heb geen voorbeelden of rechtspraak; dit is mijn idee.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 10 nov 2009 19:52

De servitude eindigd bij het betreden van uw grond - de servitude ligt enkel op de grond van de buur.
U wil nu meer 'genot' door niet enkel het recht op overgang maar op de koop toe nog plaats voor de opendraaiende poort.
Ik zou zeggen dat de poort in uw omheining staat en dus naar uw gedeelte moet opengaan.
U kan ook een kantelpoort zetten die naar boven gaat.
Of wordt de poort aan de straatzijde gezet - voordeel voor beide nl afgesloten perceel.

Reclame

vastgoed
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 11 nov 2009 11:29

Het antwoord is inderdaad niet in het BW te vinden.

De servitudeweg is eeuwigdurend en is er gekomen doordat er op onze grond een soort van tuinhok staat, waar een auto kan in gestald worden.
De servitude diende oorspronkelijk louter als doorgang naar dit 'hok'.
Ik moet m.a.w. ten allen tijde met mijn voertuig over de servitudeweg in mijn tuin kunnen rijden.

De poort zal geplaatst worden in het verlengde van de afsluiting op onze grond ( er is geen afsluiting op de scheidingslijn, ieder heeft zijn eigen afsluiting geplaatst) in functie van veiligheid.

Nu kan in principe iedereen vanaf de straatkant over de servitudeweg (slechts 6 m lang en 3 m breed) in onze achtertuin, omdat er net nog geen poort staat.

De vraag werd gesteld omdat het openen van de poort naar de servitudeweg makkelijker zou zijn dan het openen naar onze grond toe.
Indien de poort (3m: zijnde de breedte van de servitudeweg) zou openen naar onze tuin toe, stuit deze poort tegen een verhoogd terras.

Alleszins wordt deze poort op maat gemaakt zodat hier waarschijnlijk een mouw kan worden aan gepast.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 17 jul 2010 19:25

...
Laatst gewijzigd door Mariette op 23 jul 2010 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2010 00:30

Als de eigenaar van de grond waarop de servitudeweg ligt ermee akkoord gaat dat de poort opent naar de weg toe is het probleem ook opgelost.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”