Wijzigen van de statuten

sec052
Topic Starter
Berichten: 29

Wijzigen van de statuten

#1 , 08 nov 2009 08:55

Geachte deskundigen,

Er ligt op onze algemene vergadering van volgende maand een voorstel klaar om onze statuten te gaan aanpassen, met een eerder praktische doelstellingen. Onder voorbehoud dat deze zouden overeenstemmen met de wettelijke bepalingen, stel ik mij hier enkele vragen bij.
Stel dat deze wijziging wordt aanvaard, met de vereiste meerderheid, kunnen jullie mij dan zeggen wat de procedure daarna is ? Ik neem aan dat dit ook een financiële weerslag heeft ?

Bedankt voor jullie advies en informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 nov 2009 11:22

Eerlijk gezegd is het bij het aanpassen van statuten altijd interessant als je alles eens doorlicht: de basisakte, het reglement en eventueel het reglement van inwendige orde. Enige tijd terug is hier een uitgebreide post over geplaatst. (Ik dacht me te herinneren onder een vraag ven een poster Swatje)

Kosten: als de basisakte en het eraan bevestigde reglement worden gewijzigd, dient er een nieuwe akte door een notaris te worden opgesteld. Dit is niet gratis.

praktisch: wanneer de statuten worden gewijzigd worden:

- dient het besluit tot wijziging en de beslissing met het aantal stemmen opgenomen te worden in het notulenregister. (zoals bij elke beslissing genomen op een vergadering door de VME)

- de syndicus zal een notaris dienen te verzoeken de gewijzigde statuten in een nieuwe notariële akte op te nemen en deze over te schrijven in de openbare registers van het hypotheekkantoor.

De syndicus tekent in naam van de vergadering de akte.

Het is altijd raadzaam tot drie maanden na de vergadering te wachten vooraleer de akte te verlijden zodat mogelijke beroepen van derden de beslissingen die werden genomen niet meer kunnen aanvechten.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 08 nov 2009 21:32

Geachte deskundigen,

Er ligt op onze algemene vergadering van volgende maand een voorstel klaar om onze statuten te gaan aanpassen, met een eerder praktische doelstellingen. Onder voorbehoud dat deze zouden overeenstemmen met de wettelijke bepalingen, stel ik mij hier enkele vragen bij.
Stel dat deze wijziging wordt aanvaard, met de vereiste meerderheid, kunnen jullie mij dan zeggen wat de procedure daarna is ? Ik neem aan dat dit ook een financiële weerslag heeft ?

Bedankt voor jullie advies en informatie.
tenzij strengere bepalingen in de statuten wordt over de wijziging van statuten beslist met een 3/4de dan wel 4/5de meerderheid. Dit is afhankelijk van het soort van beslissing waarover zal worden gestemd.

Teneinde te vermijden dat bij een positieve en rechtsgeldige beslissing elke eigenaar persoonlijk bij de notaris dient te passeren om voor zijn eigendomstitel te tekenen, wordt best aan de syndicus een bijzonder mandaat gegeven zodat deze in naam en voor rekening van de VME/individuele mede-eigenaars de akte kan tekenen. Wel weigeren sommige hypotheekbewaarders (onterecht) dit mandaat. Kosten;best bij enkele notarissen informeren want niet niettegenstaande ze zich aan opgelegde barema's moeten houden, kunnen de erelonen toch wel danoig uiteen lopen. Een en ander hangt af van de moeilijkheidsgraad, de hoeveelheid van aanpassingen, de grootte van het gebouw,...

Houd er ook rekening mee dat wanneer binnen enkele maanden de wet zou wijzigen, dat de kans bestaat dat vele statuten sowieso zullen moeten worden aangepast.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”