Bevoegdheden raad van beheer

sec052
Topic Starter
Berichten: 29

Bevoegdheden raad van beheer

#1 , 07 nov 2009 21:10

Geachte deskundigen,

Binnenkort hebben wij onze algemene vergadering. Een aantal personen binnen de VVE hebben zich kandidaat gesteld voor een raad van beheer, en willen daar nu een aantal bevoegdheden aan koppelen. Kan dit zomaar ?
Tenzij ik mij vergis zijn deze bevoegdheden omschreven binnen de wet op de medeëigendom of is dit niet limitatief ? Mijn inziens is de taak van een raad van beheer om de syndicus bij te staan en toezicht te houden over zijn beheer. Over zelf opdrachten gunnen e.d.m; kan ik niks terugvinden.

Heb ik het bij het rechte eind of kan het takenpakket van een rvb worden uitgebreid. Indien die bestaan ook graag verwijzen naar een coördinerende tekst of rechtspraak.
Alvast heel hartelijk bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 07 nov 2009 21:41

Op dit ogenblik wordt de taak van de RVB in de wet op mede-eigendom in art 577 7 §1 c omschreven als volgt:
....een raad van beheer die tot taak heeft de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer
That's it... niet meer en niet minder.

MAAR

Er is een nieuwe wetgeving op komst, deze zal eerstdaags gestemd worden en daarin wordt er wel ernstig aan de bevoegdheden van de RVB gesleuteld. Zo zal de VME aan de RVB voor een periode van maximaal één jaar bevoegdheden kunnen toekennen die normaliter behoren tot het domein van de syndicus.

Men dient hier echter zeer ernstig bij op te passen ! Het uitoefenen van een bevoegdheid impliceert immers ook de aansprakelijkheid ervan te aanvaarden en de RVB is, in tegenstelling tot de syndicus, NIET verzekerd voor dergelijke gedingen. De leden van de RVB kunnen bij problemen, ongelukken of operaties die de mede-eigenaars geld kosten in de nieuwe wetgeving dus persoonlijk verantwoordelijk worden gesteld voor hun beslissingen...

Ik plaats deze avond nog een link in onderschrift met het definitieve voorstel van de nieuwe wet op mede-eigendom. (definitief als in vanaf 21/10/2009)

Hopelijk helpt dit je verder?

sec052
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 07 nov 2009 22:30

Maar op dag van vandaag is het nog steeds zo dat meer niet mogelijk is (maar best). Benieuwd of het nieuwe wetsvoorstel er eerstdaags zal zijn...
Ik behoed mij voor de aansprakelijkheid, de objectiviteit, ... vandaar mijn wantrouwen. Bedankt om mijn standpunt te bevestigen en je uiterst gemotiveerd antwoord.

Ik heb nog een aantal vragen maar die zet ik morgen on line.
Goe WE

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”