planten van bamboo

Tirolus
Topic Starter
Berichten: 20

planten van bamboo

#1 , 06 nov 2009 21:55

Hallo !

Tussen de buren ( die mij steeds geluidsoverlast tijdens de nacht bezorgen door hun diertjes ) ligt een stuk bouwgrond .

De eigenaar van deze bouwgrond is al zeer oud en wil deze niet verkopen , hij laat deze braak liggen .

Via buren zijn wij te weten gekomen dat een beplanting van bamboo het geluid van deze dieren ( dat rechtstreeks op onze slaapkamerramen word gestuurd)kan breken en zelfs wat isoleren .

Ik ben er zeker van dat de eigenaar van deze grond daar niets op tegen zal hebben en ons dit gerust wil toestaan .

Daar onze buren na vele gesprekken geen begrip hebben voor onze nachtrust , moeten wij ook geen begrip hebben voor hen .

De bamboo zal hen zeker een doorn in het oog worden , maar we kunnen niet anders .

Mijn vraag is .

Kunnen de buren mij ( wettelijk ) verbieden op de bouwgrond tussen mij en dat van de buren bamboo te plaatsen ( 3 m hoog ) ?

Zoja op welke wet kan dit verbieden ?

De bamboo zal de zons inval in hun tuin zeker niet beperken daar de zon op andere plaatsen opkomt en op haar hoogste punt staat .

Waar moet ik rekening mee houden ,max hoogte van de bamboo , de afstand tussen de afsheiding van hen enz?



Graag wat raad en reacties .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 nov 2009 22:20

Zorg er eerst voor dat je van de eigenaar van het stuk grond toestemming hebt om die bamboe te plaatsen.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 07 nov 2009 07:34

En hou er rekening mee dat bamboe een ongelooflijke woekerplant is. Eenmaal je die ergens hebt geplant, raak je er met de beste wil van de wereld niet meer vanaf. Hier staat het ook bij 1 van de buren en het groeit weelderig door in eenieders tuin die eraan grenst. Ik vrees een beetje dat als die mensen nu al moeilijk doen, je daarmee toch alsnog in de problemen zou kunnen geraken. De plant is er nu eenmaal algemeen gekend voor om zo enorm te woekeren en veel mensen (inclusief vrederechters?) beschouwen het dan ook als een erg vervelende plant.

Reclame

Tirolus
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 07 nov 2009 18:55

De eigenaar van de grond heeft al toestemming gegeven .


Dat die bamboo woekert zal mij een zorg wezen , zolang ik de bamboo in de hand kan houden en op dit stuk grond zal dit geen problemen opleveren .

3399AAaa
Berichten: 818

#5 , 07 nov 2009 19:22

En hou er rekening mee dat bamboe een ongelooflijke woekerplant is. Eenmaal je die ergens hebt geplant, raak je er met de beste wil van de wereld niet meer vanaf. Hier staat het ook bij 1 van de buren en het groeit weelderig door in eenieders tuin die eraan grenst. Ik vrees een beetje dat als die mensen nu al moeilijk doen, je daarmee toch alsnog in de problemen zou kunnen geraken. De plant is er nu eenmaal algemeen gekend voor om zo enorm te woekeren en veel mensen (inclusief vrederechters?) beschouwen het dan ook als een erg vervelende plant.
inderdaad, ik ben een plantenfreak en kan dat bevestigen. Een vriendin van mij heeft momenteel een burenruzie omdat die plant zich in de tuin van de buren woekert. En dan moet u dat beginnen uitsteken, en u vernielt één en ander, en voor u het weet is het oorlog. Ik hoop dat u dat toch niet wenst? Denk eens na over andere beplanting. Vraag hier en daar raad in functie van uw smaak.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 07 nov 2009 20:53

woekeren van bamboe kan je makkelijk voorkomen door de perken waarin je het plant tot 50cm diep met eg flexibele golfplaten af te zonderen van de rest van de tuin. Heb in de mijne reeds verscheidene jaren diverse soorten door elkaar staan ( altijd groen ondanks de X jarige sterftecyclus) die mijn terras prachtig isoleren van de buurman zonder dat dit hem overlast bezorgt. (Over de bladeren van mijn bomen zullen we maar niet spreken...)

Lori
Berichten: 221

#7 , 07 nov 2009 23:02

Ik heb hier ook die zogenaamde woekerde bamboe staan .En ik zou toch ook zorgen dat je die ingraaft ,zodat hij geen kanten uit kan gaan waar hij niet hoeft te komen .Je kan in de handel bamboebegrenzer kopen ,wel opletten aan die naden dat die goed dicht zijn want hij dringt er anders door .Mag ik erop wijzen dat je hem moeilijk in de hand kan houden als je hem zo plant zonder begrenzer errond .Want hij komt meters verder pas terug boven en uitgraven is geen lolletje .Moest de bamboe toch ergens doorgroeien waar hij niet welkom is ,kan je hem indrenken met pure glyfosaat .
Maar hij is een fantastische plant en zoals hier houden er heel veel mussen hun stekje in .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”