Wet op het mede-eigendom - Bijzonder algemene vergadering

etdh
Topic Starter
Berichten: 11

Wet op het mede-eigendom - Bijzonder algemene vergadering

#1 , 05 nov 2009 11:11

Indien een bijzonder algemene vergadering (op verzoek van min. 25% eigenaarsaandelen?) wordt bijeengeroepen op uitdrukkelijk verzoek van een aantal mede-eigenaars zijn daarop dan de regels van toepassing van de jaarlijks algemene vergadering? Ik bedoel: als het quotum van 50% aandelen niet is vertegenwoordigd op die bijzonder algemene vergadering zal die dus niet (rechtsgeldig) kunnen doorgaan neem ik aan? Kan er dan een tweede oproep geschieden waarbij die bijzonder algemene vergadering wel rechtsgeldig is en beslissingen kan nemen ongeacht het aantal aanwezige eigenaars(aandelen)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 nov 2009 11:41

De regels voor een algemene vergadering blijven van kracht ongeacht of het nu gaat om een jaarlijkse of een buitengewone algemene vergadering. Het enige verschil tussen beide is het initiatief van de bijeenroeping en de bepaling van de agenda.

Bij het niet behalen van het dubbel quorum zal er dus effectief artikel 577-6 §3 gevolgd dienen te worden.

Ongeacht de reden en de agenda van de vergadering zou ik de syndicus toch verzoeken de mede-eigenaars te wijzen op het grote belang van hun aanwezigheid op een dergelijke vergadering.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 05 nov 2009 17:18

Een verstandig syndicus vermeldt in zijn uitnodiging dat het voor de mede-eigendom belangrijk is dat de mede-eigenaars hetzij persoonlijk aanwezig zijn op de (B)AV, hetzij zich via een volmacht laten vertegenwoordigen.
Zo worden de kosten van een tweede vergadering vermeden.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 05 nov 2009 18:46

Indien een bijzonder algemene vergadering (op verzoek van min. 25% eigenaarsaandelen?) wordt bijeengeroepen op uitdrukkelijk verzoek van een aantal mede-eigenaars zijn daarop dan de regels van toepassing van de jaarlijks algemene vergadering? Ik bedoel: als het quotum van 50% aandelen niet is vertegenwoordigd op die bijzonder algemene vergadering zal die dus niet (rechtsgeldig) kunnen doorgaan neem ik aan? Kan er dan een tweede oproep geschieden waarbij die bijzonder algemene vergadering wel rechtsgeldig is en beslissingen kan nemen ongeacht het aantal aanwezige eigenaars(aandelen)?
U meldt 25%. Tenzij strengere bepalingen in de statuten kan de vergadering worden samen geroepen door één of meerdere eigenaars die minstens 1/5de in de aandelen bezitten. Dezelfde regels als bij een statutaire dan wel bijzondere vergadering zijn van toepassing. Indien de eerste vergadering niet kan doorgaan, dan vindt ten vroegste 15 dagen na de eerste datum een tweede vergadering plaats die kan beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde aandelen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”