verdeling waterfactuur

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

verdeling waterfactuur

#1 , 02 nov 2009 13:17

Bezit een appartement in een gebouw waar één aansluiting is in naam van al de mede-eigenaars samen. Dus één watermeter van de watermaatschappij voor heel het gebouw. Verder heeft ieder appartement een privé-watermeter. De statuten van het gebouw vermelden dat voor het toerekenen van het privé verbruik van ieder appartement die privé meters zullen gebruikt worden.

Een aantal eigenaars zijn daar gedomicilieerd terwijl anderen hun appartement gebruiken als tweede verblijf. Iedereen krijgt op de plaats waar hij gedomicilieerd is een bepaalde hoeveelheid water gratis. Kan dus variëren per appartement in functie van aantal bewoners dat er in gedomicilieerd is.

Nochtans zal er slechts één rekening van de watermaatschappij zijn. Hoe en door wie moet de toewijzing van de gratis hoeveelheid water per appartement gebeuren? In de statuten staat niets daaromtrent.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 02 nov 2009 15:45

Het aantal gedomicilieerden staat duidelijk op de waterfactuur vermeld en het is makkelijk te berekenen hoeveel de korting per gedomicilieerde bedraagt.

Als verhuurder trok ik dat af bij de jaarlijkse opsplitsing van de waterfactuur en verrekende ik het stukje gratis water aan ieder die het toekwam. Ik hield dus rekening met het aantal gedomicilieerden per wooneenheid, wat me logisch en correct leek.

Wie dat moet doen? Dezelfde persoon die nu de waterfactuur opsplitst?
Zorg dat je eerst goed weet wie er wel en wie er niet in het gebouw gedomicilieerd is.

Hoe gebeurt het dan nu?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 02 nov 2009 16:00

Het moet nog de eerste keer gebeuren. Het zal dan de syndicus zijn die deze taak moet uitvoeren in ons geval van mede-eigenaarschap. Hij zal dan wel moeten beschikken over een lijst van het aantal gedomicilieerden per appartement.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 02 nov 2009 16:02

Is er een syndicus in het gebouw?

Normaliter zou deze aan gemeente een lijst dienen te vragen met al de ingeschreven bewoners van het gebouw op 01/01 van het jaar en met deze lijst aan de watermaatschappij verzoeken de gratis m³ op teller X te verrekenen.

Anders dient diegene die de rekeningen en facturatie beheert deze stap te ondernemen.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 02 nov 2009 16:19

Normaliter zou deze aan gemeente een lijst dienen te vragen met al de ingeschreven bewoners van het gebouw op 01/01 van het jaar en met deze lijst aan de watermaatschappij verzoeken de gratis m³ op teller X te verrekenen.
Naar mijn ervaring gaat dit altijd automatisch en hoef je zelf geen gegevens op te vragen. De watermaatschappij herziet automatisch de situatie per 1 januari van het jaar en wijzigingen worden pas het jaar daarna per 1 januari opgenomen. De watermaatschappij krijgt haar gegevens bij mijn weten automatisch door, tenminste zo ervaar ik dat al jaren met de AWW (en hier was ik de apotheker die de rekeningen opsplitste ;-) , was, omdat we nu individuele meters hebben laten plaatsen - nog makkelijker maar duurder voor de huurders/bewoners vanwege de huurprijs per meter :x

In grote gebouwen kan het natuurlijk wat ingewikkelder zijn....
Bij de ene is er domicilie van bv een kind dat al lang ergens op kot zit en amper nog thuis komt. De ander woont samen met vriend/vriendin die nog elders domicilie heeft. Zo gaat dat..
Dan kan het idd nuttig zijn een lijst met domicilies per eenheid aan te vragen. In kleinere gebouwen waar iedereen iedereen kent, is dat uiteraard overzichtelijker.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 02 nov 2009 16:29

Er is een syndicus aangesteld voor het gebouw. Ik weet niet of hijzelf de meteropnames zal verrichten en de afrekeningen opstellen. Kan zijn dat hij dat overlaat aan gespecialiseerde firma (zoals voor caloriemeters).
Weet ook niet of ze gehuurd zijn die individuele meters of eigendom.
Als medebeheerder van het gebouw heb ik toegang tot de volledige boekhouding van het gebouw en ik vind daar nergens een post "huur meters" of dergelijke. Op grond van de info van Artemis zou het in ons geval eerst vanaf 2011 mogelijk zijn om rekening te houden met die "gratis" waterleveringen.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 02 nov 2009 18:10

Op grond van de info van Artemis zou het in ons geval eerst vanaf 2011 mogelijk zijn om rekening te houden met die "gratis" waterleveringen.
Waarom pas vanaf 2011?
Hoe lang woon je in het appartement?
Wie woonde er daarvoor? Hoeveel personen?

Ik had het daarnet over individuele meters. Waterfactuur komt dan rechtstreeks bij bewoner.
Jullie hebben tussenmeters, dat is niet hetzelfde en daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat een syndicus of een verhuurder die meterstanden zelf kan opnemen (en dus zelf kan uitrekenen). Ik herinner me vanuit een vroeger topic een verhuurder die beweerde dat voor tussenmeters ook huur moest betaald worden, zelfs al had de eigenaar ze op eigen kosten laten plaatsen (net zoals wij betaald hebben voor het plaatsen van individuele meters).
Tussen verhuren en mede-eigendom is er wat dit onderwerp betreft in principe geen verschil, de waterfactuur dient opgesplitst te worden op een correcte manier.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 02 nov 2009 18:22

Het is een nieuw appartement. Pas opgeleverd. Nu beginnen de eerste bewoners er in te trekken.

artemis schreef:

" De watermaatschappij herziet automatisch de situatie per 1 januari van het jaar en wijzigingen worden pas het jaar daarna per 1 januari opgenomen

Dus ze beziet de situatie op 1 januari 2010 en past die toe vanaf 1 januari 2011?

artemis
Berichten: 3293

#9 , 02 nov 2009 19:21

OK, ik wist niet dat het over nieuwbouw ging.

Dan zou ik beginnen met contact op te nemen met de watermaatschappij (bellen) en te vragen of zij ingeval van nieuwbouw eventueel reeds rekening houden met een situatie voor 1 januari. Mogelijk (en ik vrees waarschijnlijk) doen ze dat niet omdat, in zoverre ik hun administratief systeem begrijp, het gratis water wat op uw hoofd wordt toegekend tot eind dit jaar op uw vorige domicilie zal blijven toekomen. Op dezelfde manier had u, indien u was ingetrokken in een reeds bestaand appartement, nu nog van de korting kunnen genieten op hoofde van de vorige bewoner(s).
Ook komen de waterfacturen niet maandelijks, maar driemaandelijks.

Hoe dan ook, de volgende 1 januari is die van 2010. Vanaf dan zullen de eerstvolgende waterfacturen de korting bevatten voor alle bewoners van uw gebouw die er op die datum reeds hun domicilie hebben. Iemand die zich er pas in februari 2010 domicilieert zal moeten wachten tot 2011 maar u niet, ervan uitgaande dat uw domicilie er reeds is.

In de gegeven situatie (eerste bewoners beginnen er in te trekken) zou ik dan wel aanraden dat de syndicus begin januari een lijst van domicilie per 01/01/2010 opvraagt aan de gemeente omdat er mogelijk onduidelijkheden kunnen zijn wat dit betreft. We zijn immers nu al november. Enkel op die manier zal hij in staat zijn de korting aan de juiste personen toe te kennen.

Wat uzelf betreft mist u dus maar een paar maanden en het gaat tenslotte maar over een kleine bedrag...
Tot slot heb ik geen enkele ervaring met de bereidheid van syndici om deze korting haarfijn uit te rekenen en te verdelen... maar als verhuurder maakte ik er wel een erezaak van om dat tot op de eurocent juist te doen :roll:

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 21 feb 2011 23:21

Ik heb nu last met een huurder ingevolge het niet toekennen van de gratis kubieke meter water. Zoals reeds vermeld is er één aansluiting voor het gebouw met daarachter, per appartement, een individuele meter. De meeste appartementen (zoniet alle) zijn tweede verblijven. Maar mijn huurder is er al bijna twee jaar gedomicilieerd. De watermaatschappij zegt me dat er 45 kubieke meter is in mindering gebracht (en er woont inderdaad een gezin van drie mensen in het appartement). Maar bij de verdeling van het verbruik, na opname van de private meters, wordt dat voordeel gewoonweg over alle meters uitgesmeerd. Dus zegt mijn huurder dat de andere appartementen zijn gratis verbruik "gestolen" hebben.
De syndicus zegt dat hij zich hier niet mee bezig kan houden en dat hij dat ook niet verplicht is. Hij beweert dat de waterfactuur niet specifieert wie de personen zijn die er recht op hebben en dat het niet doenbaar is elk jaar opnieuw bewijzen van domicilie op te vragen.
Hij beweert dat hij noch volgens zijn contract, noch volgens de statuten van het gebouw (die vermelden inderdaad: verdeling volgens stand individuele meters, zonder meer) deze taak op zich moet nemen. Mijn huurder heeft de huurdersbond aangesproken en die zeggen dat ik in de fout ga....

vraag:
- moet de watermaatschappij niet het volledige adres vermelden (dus MET busnummer) van de mensen die gratis water krijgen? Dan zou er toch geen probleem zijn?
- zoniet: hoe los ik dit op (ben ik verplicht zelf 45 kubieke meter water aan mijn huurder terug te betalen - lijkt me van niet want ik heb dat systeem niet ingevoerd en kan toch niet verantwoordelijk zijn voor de imperfectie ervan)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD
Berichten: 677

#11 , 22 feb 2011 07:23

Alleen gedomicileerden hebben recht op 15 m³ p/p
Indien er verder niemand zijn domicile op die aansluiting heeft, moeten de 45 m³ dus volledig naar die ene huurder en zijn gezin gaan.
Minus de kosten per m³ voor de waterzuivering en distributie overigens, want die betaal je wel gewoon. Ook op die gratis 15 m³.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 22 feb 2011 11:04

Welke firma maakt de afrekening in uw gebouw?
Ik heb een appartement waar een gezin woont met 1 kind. De afrekening wordt gemaakt door de firma I**A. Op het blad van de "Afrekeing kosten" per huurder staat hier een lijn: GRATIS WATER.
Het kan dus blijkbaar wel. Het is de syndicus die de gegevens doorgeeft aan deze firma.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 22 feb 2011 13:15

Welke firma maakt de afrekening in uw gebouw?
Ik heb een appartement waar een gezin woont met 1 kind. De afrekening wordt gemaakt door de firma I**A. Op het blad van de "Afrekeing kosten" per huurder staat hier een lijn: GRATIS WATER.
Het kan dus blijkbaar wel. Het is de syndicus die de gegevens doorgeeft aan deze firma.
Ik ga de watermaatschappij eens contacteren. Vragen of zij op hun afrekening het appartement (of de personen die er wonen) aanduiden dat/die van gratis waterhoeveelheid genieten. Als dat zo is zie ik ook niet in waarom ze de gratis hoeveelheid niet op eenvoudige wijze correct kunnen toewijzen. De watermaatschappij haalt de informatie betreffende de gedomicileerde personen toch ergens vandaan? En elk appartement in het gebouw is een afzonderlijk adres via postbusnummer/kavelnummer appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 22 feb 2011 14:15

De syndicus is verplicht hiermee rekening te houden of hij dat nu graag doet of niet.

artemis
Berichten: 3293

#15 , 22 feb 2011 15:03

artemis schreef:

" De watermaatschappij herziet automatisch de situatie per 1 januari van het jaar en wijzigingen worden pas het jaar daarna per 1 januari opgenomen
Zo is het althans bij de AWW en ik vermoed bij alle watermaatschappijen.
Op de factuur staat enkel vermeld: "Aantal gedomicilieerde personen per 1 januari" en er staan geen namen bij.

Ik heb er in het verleden* steeds een erezaak van gemaakt om dat deel gratis water toe te kennen aan wie het toekwam, zelfs al moest ik er een apothekersrekening op nahouden (zo moeilijk was het nu ook weer niet). Als ik het kon kan jouw syndicus dat ook. Ik denk dat hij het zich wat te gemakkelijk wil maken.

In jouw geval (met tweede verblijven) is het immers zo dat de medehuurders die elders gedomicilieerd zijn, daar al hun korting op de waterfactuur krijgen. Je hebt enkel recht op die korting waar je domicilie hebt en dan begrijp ik ten volste dat je huurder die daar met een gezin van 3 personen woont vindt dat die korting hem volledig moet toekomen. Ten slotte is het een tegemoetkoming van de overheid waar ieder recht op heeft, en niet sommigen 2 keer.

* Wij hebben er de investering voor over gehad om individuele meters te laten plaatsen. Zo hebben wij nu totaal niks meer te maken met de waterfactuur van onze huurders. Niets is zo zalig.
Ik begrijp niet goed dat men dat in een nieuwbouw ook niet heeft gedaan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”